تاثیر کافئین بر روی بیماری نقرس

نقرس یک نوع آرتروز ناشی از ایجاد کریستال های اسید اوریک در مفصل است که اغلب در انگشت بزرگ پا شایع می باشد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت ما را همراهی کنید تا از تاثیر کافئین بر روی بیماری نقرس اطلاعات مفیدی را کسب کنید.

نقرس یک بیماری دردناک است که موجب قرمزی، تورم، درد مفاصل و همچنین تب می شود. نقرس بیشتر در مردان بالای ۴۰ سال و اغلب در افرادی که یکی از شرایط زیر را دارند شایع است:

  • سابقه خانوادگی بیماری
  • داشتن اضافه وزن
  • افرادی که به الکل اعتیاد دارند.
  • زنانی که بعد از سن یائسگی قرار دارند.

مطالعات نشان می دهد که تاثیر کافئین بر روی بیماری نقرس را می توان به دو دسته تاثیر منفی و تاثیر مثبت تقسیم کرد. این تاثیر به نحوه رساندن این ماده به بدن بستگی دارد.

تاثیر کافئین بر روی بیماری نقرس

ارتباط بین این دو عامل

کافئین حاوی مقدار کمی دزوکسیرین است. از آنجا که مصرف بالا پورین، به ویژه پورین موجود در گوشت، خطر ابتلا به نقرس را افزایش می دهد، برخی از کارشناسان تئوری را ارائه کرده اند که در آن ادعا شده، کافئین می تواند نقرس را بدتر کند. در این تئوری آمده است که کافئین و به ویژه یکی از فراورده های متابولیت های آن به نام methyluric acid که در ادرار موجود است، می تواند نقرس را در موارد نادر ایجاد کند. از سوی دیگر، کافئین به ویژه قهوه یک ساختار شیمایی شبیه آلوپورینول دارد. آلوپورینول دارویی است که با کاهش میزان اسید اوریک، نقرس را درمان می کند.

بنابراین با توجه به مطالب ذکر شده در بالا می توان گفت که کافئین هم برای نقرس مفید است و هم ضرر دارد.

پژوهش انجام شده بر روی تاثیر کافئین بر روی بیماری نقرس

به همین منظور مطالعه ای ۱۲ ساله توسط محققان مرکز تحقیقات آرتروز کانادا و همچنین دانشکده بهداشت عمومی هاروارد از ۴۵،۸۶۹ مرد بالای ۴۰ سال که هیچ سابقه نقرس قبلی نداشته اند، انجام شد. در این مطالعه که در شماره ژوئن ۲۰۰۷ مجله “Arthritis & Rheumatism” منتشر شده است، مشخص گردید که مردانی که چهار یا بیشتر از چهار فنجان قهوه در روز مصرف کردند ۴۰ درصد کمتر با خطر ابتلا به نقرس مواجه بودند. در حالی که مردانی که شش و یا بیشتر از شش فنجان قهوه در روز می خوردند ۵۹ درصد خطر کمتری را نسبت به مردان که اصلا قهوه نمی خوردند، تحمل می کردند. در مطالعه دوم، سطح اسید اوریک در افرادی که قهوه زیادی مصرف می کردند، پایین بود.

خطرات

بر اساس یک مطالعه انجام شده در دانشگاه بوستون، مشخص شد، در حالی که مصرف طولانی مدت قهوه خطر ابتلا به نقرس را کمتر می کنند، مصرف کوتاه مدت آن ممکن است خطر ابتلا به حملات نقرس را در افراد مبتلا به این اختلال افزایش دهد. نتایج این تحقیق در جلسه علمی سالانه کالج روماتولوژی سال ۲۰۱۰ در آتلانتا ارائه شده است. این مطالعه نشان داد که فردی که به طور معمول دو یا سه فنجان قهوه در روز می نوشد اگر مصرف خود را به صورت ناگهانی به سه تا چهار فنجان در روز افزایش دهند، خطر ابتلا به این بیماری را در خود بین ۴۰ تا ۸۰ درصد افزایش می دهند. این در حالی است که داروی آلوپورینول نیز دارای اثر مشابه است. به طوری که گاهی اوقات دوز اول استفاده از این دارو باعث ایجاد حملات کوتاه مدت می شود.

اهمیت بررسی تاثیر کافئین بر روی بیماری نقرس

مطالعه چند ساله ای که در سال ۲۰۰۷ نتایجش منتشر شد نشان می دهد که مصرف نوشیدنی های کافئین دار دیگر مانند چای در رشد نقرس اثر مشابهی با قهوه ندارد، و محققان بر این باور بودند که چیزی غیر از کافئین موجب ایجاد نتایج مطرح شده می شود. با توجه به اعلام محققان بنیاد آرتروز در تقویت این نظریه، ارتباطی بین میزان اسید اوریک و مصرف کلی کافئین وجود ندارد.