تاثیر کلسترول بالا بر روی بدن

بدن ما برای کارکردن نیاز به سطح سالمی از کلسترول دارد. کلسترول ماده ای چرب ساخته شده توسط کبد است که در سراسر بدن توزیع می شود. این ماده برای ساختن ویتامین D، هورمون ها و اسیدهای صفراوی به بدن ما کمک می کند. ما باید کمتر از ۲۵ درصد از کلسترول بدن مان را از غذاها، به ویژه چربی های حیوانی به دست آوریم. اگر کلسترول بالا باشد چه اتفاقی در بدنمان می افتد؟ در ادامه می خواهیم از تاثیر کلسترول بالا بر روی بدن صحبت کنیم.

کلسترول بالا به معنی آن است که خون شما دارای کلسترول بسیار بیشتری از آن چه که مورد نیاز بدنتان است، می باشد. بسیاری از افرادی که دارای کلسترول بالا هستند هیچ علامت آشکاری ندارد. اما همین افراد با انجام یک آزمایش خون ساده می فهمند که کلسترول بالایی دارند. اگر شما کلسترول بالا دارید، تغییر در رژیم غذایی، ورزش و مصرف داروهای تجویزی پزشک می تواند به کاهش آن و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی به شما کمک کند.

تاثیر کلسترول بالا بر روی بدن

سیستم گردش خون

کلسترول با استفاده از لیپوپروتئین و از طریق جریان خون در بدن ما حرکت می کند. دو نوع لیپوپروتئین وجود دارد، و ما به هر دو آن ها نیاز داریم. لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) وظیفه حمل کلسترول به سراسر بدن و به محل هایی که به آن نیاز است را بر عهده دارد. اگر میزان کلسترول زیاد باشد، ممکن است به داخل شریان ها رسوب کند. LDL معمولا به عنوان “کلسترول بد” شناخته می شود. لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL)، کلسترول اضافی را از بافت ها و سلول های شما گرفته و آن را به کبد باز می گرداند. به همین دلیل HDL را به نام “کلسترول خوب” می شناسند.

تمام این فرآیند از طریق شریان ها انجام می شود. شریان ها خون را به قلب و سایر نقاط بدن می رسانند. به همین دلیل LDL بیش از حد و HDL کم باعث می شود احتمال تشکیل پلاک، ترکیب سفت کلسترول، چربی، و عناصر دیگر در شریان ها و رگ ها افزایش پیدا کند.

پس از تشکیل این رسوبات، شریان ها تنگ شده و عبور خون از آن ها دشوار می شود. در صورتی که این پلاک ها شل شده و به جریان خون راه یابد؛ امکان تشکیل لخته خون بیشتر می شود. و وقتی لخته خون تشکیل شود قادر است رگ را به طور کامل مسدود کند. این فرایند بدن شما را در معرض حمله قلبی قرار می دهد.

علائمی که نشان می دهد جریان خون به قلب کند و کم شده است شامل فشار و درد قفسه سینه (آنژین) می باشد. شما همچنین ممکن است درد در فک، گردن، شانه ها، بازوها، و یا کمر داشته باشد. آنژین صدری می تواند با سوء هاضمه اشتباه گرفته شود.

اگر جریان خون به یک بخش از عضله قلب مسدود شود، حمله قلبی صورت می گیرد. این بدان معناست که عضله قلب در حال مرگ است. جریان خون ممکن است سریعا باز گردد ولی خطر آسیب همیشگی به قلب و حتی مرگ وجود دارد.

هنگامی که پلاک ها داخل رگ، به مغز می رسند، مغز از اکسیژن محروم می شود. در این حالت سلول های مغز به سرعت آسیب دیده و شروع به مردن (سکته مغزی) می کنند. علائم این بیماری شامل ضعف ناگهانی و بی حسی است. بسته به منطقه ای که در مغز آسیب دیده است، فرد ممکن است مشکل در صحبت کردن، دیدن، یا در حرکت داده به اندام ها داشته باشد. سکته مغزی می تواند منجر به آسیب های مغزی، ناتوانی یا مرگ شود.

پلاک های ایجاد شده بر اثر کلسترول بالا همچنین می توانند در ورود جریان خون به دست و پا اختلال ایجاد کنند. به این بیماری، بیماری شریانی محیطی می گویند. اگر جریان خون به اندام شما مسدود شود، ممکن است بی حسی یا احساس درد زیادی ایجاد کند. افزایش خطر عفونت نیز در این شرایط بالا می رود. کمبود خون می تواند منجر به مرگ بافت (گانگرن) شود.

دستگاه گوارش

کلسترول بالا می توانید عدم تعادل صفرا ایجاد کرده و منجر به سنگ کیسه صفرا شود. بر اساس گزارش ها، بیش از ۸۰ درصد از سنگ های صفراوی؛ سنگ های کلسترولی هستند.

ساخته شدن پلاک ها در شریان ها همچنین می توانند جریان خون به کلیه ها و معده را مسدود کنند. سندرم ایسکمیک روده یکی از بیماری هایی است که در زمان انسداد عروق خونی منتهی به روده ایجاد می شود. علائم این بیماری شامل درد شکم، تهوع، استفراغ و مدفوع خونی است.

مهترین تاثیر کلسترول بالا بر روی بدن

تاثیر کلسترول بالا بر روی بدن
تاثیر کلسترول بالا بر روی بدن