تحقیقات جدید در دانشکده علوم زیستی دانشگاه کپنهاگ نشان می دهد که کمبود ویتامین C می تواند رشد ذهنی نوزادان را مختل کند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد تاثیر کمبود ویتامین C بر روی رشد مغز صحبت می کنیم.

در آخرین شماره مجله The American Journal of Clinical Nutrition، گروهی از محققان به ریاست پروفسور جنس لیکوسفلد نشان دادند که موش های آزمایشگاهی که ۳۰ درصد کمبود ویتامین C را در رژیم غذایی خود داشتند، وضعیت نورون های هیپوکامپ و حافظه فضایی شان بسیار بدتر از موش هایی بود که به صورت عادی تغذیه می شدند. مانند موش ها، انسان ها نیز به ویتامین C در رژیم غذایی خود وابسته هستند. بنابراین جنس لیکوسفلد اعلام کرد که کمبود ویتامین C در زنان باردار و شیرده نیز ممکن است منجر به نقص رشد در جنین ها و نوزادان تازه متولد شده شود.

تاثیر کمبود ویتامین C بر روی رشد مغز

مغز ویتامین C را در خود حفظ می کند

عوامل متعددی بر روی مغز نوزاد در مقایسه با سایر بافت ها تاثیر می گذارد. این بافت حتی نسبت به کاهش اندک سطح ویتامین C نیز آسیب پذیر است. بالاترین غلظت ویتامین C در بدن در نورون مغز یافت می شود و در صورت مصرف کم ویتامین C، ویتامین باقیمانده در مغز حفظ می شود تا این ارگان بتواند کارکرد درست داشته باشد. بنابراین به نظر می رسد این ویتامین برای فعالیت مغز بسیار مهم است. تست ها نشان داده اند که جنین موش هایی که قادر به دریافت ویتامین C نبودند، آسیب شدید مغزی را تجربه می کنند. آسیب مغزی در آن ها شبیه به آسیب مغزی است که در نوزادان نارس ایجاد می شود. این آسیب در نهایت در قدرت یادگیری اختلال ایجاد کرده و ناتوانی شناختی به وجود می آورد.

ویتامین C یا L-اسکوربیک اسید برای تعدادی از عملکردهای مهم بدن ضروری است. در غدد فوق کلیوی، ویتامین C برای تولید هورمون آدرنالین که از بدن در شرایط استرس و فعالیت های جسمی محافظت می کند، مورد نیاز است. ویتامین C برای تشکیل کلاژن ضروری است. این ماده بخش مهمی از مفاصل، لثه ها، غضروف و استخوان ها است. ویتامین C همچنین برای کارکرد سیستم ایمنی حیاتی است. انسان ها و موش ها یکی از معدود پستاندارانی هستند که نمی توانند خودشان ویتامین C تولید کنند بنابراین برای تامین این ویتامین کاملا وابسته به رژیم غذایی خود هستند.

تاثیر کمبود ویتامین C بر روی رشد مغز
تاثیر کمبود ویتامین C بر روی رشد مغز

کمبود ویتامین C گسترده است

کمبود ویتامین C در بعضی از مناطق جهان بسیار رایج است. مطالعات انجام شده در برزیل و مکزیک نشان داده اند که ۳۰ تا ۴۰ درصد زنان باردار میزان ویتامین C کمتری دارند و سطح پایین این ویتامین در جنین و نوزاد تازه متولد شده شان نیز مشاهده می شود. هنوز مشخص نیست که آیا نوزادان تازه متولد شده در دانمارک یا جهان غرب نیز از کمبود ویتامین C رنج می برند یا خیر؟ اما برآورد محافظه کارانه در مورد نوزادان مبتلا به این کمبود، بر اساس وقوع آن در میان بزرگسالان، بین ۵ تا ۱۰ درصد است. طبق اعلام پزشکانی که تاثیر کمبود ویتامین C بر روی رشد مغز را مورد مطالعه قرار دادند:

“ممکن است شواهدی وجود داشته باشد که نشان دهد، کودکانی که با معلولیت های یادگیری به دنیا می آید و زندگی می کنند در اوایل زندگی خود ویتامین C کافی دریافت نکرده اند. این در حالی است که می توان با تجویز مکمل های ویتامینی برای زنان باردار و مادران شیرده از این کمبود جلوگیری کرد. “جینس لیکسفلد و گروه تحقیقاتی او در حال حاضر در حال بررسی تاثیر کمبود ویتامین C در اوایل بارداری بر روی رشد مغز جنین و این که آیا پس از تولد این آسیب برگشت پذیر است یا خیر؟ هستند.