تاثیر گرما بر روی آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها مواد نیرو زایی هستند که از بدن در بیماری ها محافظت می کنند. بدن شما مقداری آنتی اکسیدان تولید می کند. ولی بخش عمده این مواد از طریق رژیم غذایی و مصرف مواد غذایی مانند سبزیجات برگ دار و سایر سبزیجات و میوه ها وارد بدن می شوند. روش پخت و پز می تواند به طور قابل توجهی بر سطح آنتی اکسیدان های موجود در مواد غذایی تاثیر بگذارد. برخی از روش های پخت و پز برای حفظ آنتی اکسیدان های موجود در مواد غذایی بهتر از دیگر روش ها هستند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد روش های مختلف پخت و تاثیر گرما بر روی آنتی اکسیدان ها صحبت خواهیم کرد.

مدت زمانی که به غذا حرارت می دهید، به طور قابل توجهی بر روی میزان آنتی اکسیدان ها تاثیر می گذارد. روش های پخت و پز خشک و گرم بهترین راه برای حفظ مواد مغذی در مواد غذایی مختلف هستند.

تاثیر گرما بر روی آنتی اکسیدان ها

جوشاندن

اگر طرفدار جوشاندن سبزیجات مصرفی خود هستید، خبر بدی برای شما داریم. طبق گزارشی که در سال ۲۰۱۲ در مجله Preventative Nutrition and Food Science منتشر شد، جوشاندن باعث می شود که بیشترین میزان کاهش آنتی اکسیدان ها در سبزیجات به وجود آید. جوشاندن ممکن است میزان آنتی اکسیدان های موجود در سبزیجات را تا ۶۰ درصد کاهش دهد. از آنجایی که آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C در آب حل می شوند، با این روش پخت، به راحتی وارد آب خواهند شد.

اگر می خواهید آنتی اکسیدان ها را در مواد غذایی مختلف حفظ کنید، سعی کنید این مواد را برای مدت زمان کوتاهی بجوشانید. به این ترتیب آنتی اکسیدان ها باقی خواهند ماند.

بخار پز کردن

بعد از جوشاندن، بخار پز کردن دومین روش پخت و پزی است که آنتی اکسیدانی ها را از بین می برد. بخار پز کردن یک روش پخت و پز معمول است، به ویژه هنگامی که می خواهید به غذای خود روغن اضافه نکنید. این روش یک روش سالم تهیه سبزیجات است که آنتی اکسیدان ها را تاحدودی در این مواد حفظ می کند. برای حفظ آنتی اکسیدان های غذاها هنگام بخار پز کردن، زمان پخت را نصف کنید.

تاثیر گرما بر روی آنتی اکسیدان ها
تاثیر گرما بر روی آنتی اکسیدان ها

تفت دادن و سرخ کردن

این روش اکثر آنتی اکسیدان ها را درون مواد غذایی حفظ می کند. هنگامی که سبزیجات را سرخ می کنید، مقدار کمی روغن را به مدت زمان کوتاهی برای پختن سبزیجات با حرارت زیاد استفاده می کنید.

گرما به این شکل تاثیری روی آنتی اکسیدان ها ندارد، بلکه مدت زمان پخت غذا است که این مواد را از بین می برد. سرخ کردن یکی از سریعترین روشهای پخت و پز است. بنابراین اگر می خواهید مواد مغذی غذا از بین نرود، آن را روی حرارت زیاد با مقدار کمی روغن و در زمان کوتاه سرخ کنید.

کباب کردن

کباب کردن علاوه بر اینکه یک راه سالم برای تهیه غذاها است، دومین روش پخت حفظ کننده مواد مغذی در غذاها می باشد. روش های پخت و پز خشک مانند کباب کردن و سرخ کردن همگی به طور کلی باعث می شوند که مواد مغذی بیشتر حفظ شوند. بنابراین وقتی که این روش های پخت و پز را انتخاب می کنید بیشترین ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها را در غذاهای خود حفظ می کنید.

به یاد داشته باشید که مقدار زیادی از غذاها مانند میوه ها، آجیل ها و دانه ها نیز با آنتی اکسیدان ها غنی شده اند. بنابراین تا زمانی که رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، نباید نگران آنتی اکسیدان های دریافتیتان باشید.