تاثیر COPD بر روی مغز

ریه ها بسیار با اهمیت هستند. این اندام ها اکسیژن را برای همه بخش های بدن فراهم می کنند. با وجود بیماری مزمن انسدادی ریوی (COPD)، ریه ها کمتر از حد طبیعی اکسیژن در اختیار دارند. این کمبود می تواند علائم سنتی COPD از جمله تنگی نفس، سرفه و درد قفسه سینه را ایجاد کند. اکنون کارشناسان به این مهم دست پیدا کرده اند که کمبود اکسیژن ممکن است باعث ایجاد مشکل در مغز شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم به صورت اختصاصی در مورد تاثیر COPD بر روی مغز صحبت کنیم.

با توجه به تحقیقات جدید، COPD با افزایش خطر ابتلا به مشکلات حافظه و مشکلات تفکری ارتباط دارد. در واقع، یک مطالعه نشان داد که بزرگسالان مسن مبتلا به COPD تقریبا دو برابر بیشتر از سایر سالمندان با مشکلات حافظه مواجه هستند.

تاثیر COPD بر روی مغز

ارتباط COPD با مشکلات عصبی خفیف

Respiratory Medicine بر روی ۱۵ مطالعه در مورد تاثیر COPD بر روی توانایی های ذهنی، بررسی را انجام داد. محققان بر روی توجه، تمرکز و حافظه شرکت کنندگان در این مطالعه تمرکز کردند. به طور متوسط، این مطالعه نشان داد افرادی که مبتلا به COPD هستند، در فاکتورهای بالا، نمرات کمتری از حد نرمال به دست می آورند. با این حال، نمرات آن ها بالاتر از افراد مبتلا به بیماری آلزایمر است. نتایج نشان می دهد که کاهش شناختی مرتبط با COPD ممکن است بر زندگی روزمره تاثیر بگذارد، اما تاثیرش اندازه بیماری آلزایمر نیست.

COPD همچنین با افزایش خطر ابتلا به مشکلات تفکری ارتباط دارد. مطالعه ای که در JAMA Neurology منتشر شد شامل تقریبا ۱۵۰۰ نفر از ساکنین مینه سوتا شد. حدود ۱۷۰ نفر از این افراد در شروع مطالعه مبتلا به COPD بودند. پس از پنج سال، افراد مبتلا به COPD حدود ۸۳٪ بیشتر شانس ابتلا به یک نوع زوال عقل خفیف را داشتند.

COPD شدید یا بلند مدت می تواند خطر ابتلا به مشکلات مغزی و عصبی را افزایش دهد

کارشناسان دقیقا مطمئن نیستند که چرا برخی از افراد مبتلا به COPD نسبت به دیگران شانس بیشتری برای ابتلا به مشکلات روانی دارند. اما تحقیقات نشان می دهد که این عوامل، خطر ابتلا به مشکلات تفکری را افزایش می دهند:

  • ابتلا به COPD به مدت پنج سال یا بیشتر
  • کاهش سطح اکسیژن در خون
  • ابتلا به COPD شدید همراه با کسب نمرات ضعیف در آزمایش عملکرد ریه
تاثیر COPD بر روی مغز
تاثیر COPD بر روی مغز

COPD با مغز شما چه کار می کند؟

برای تاثیر COPD بر روی مغز راه های مختلفی وجود دارد. COPD مقدار هوای درون بدن را کاهش می دهد. این عامل به مرور زمان می تواند اکسیژن خون را نیز کم کند. کاهش سطح اکسیژن در مغز باعث آسیب عصبی می شود. این آسیب می تواند خطر ابتلا به مشکلات حافظه را افزایش دهد. یکی از ویژگی های اصلی COPD، التهاب ریه است که می تواند باعث مشکلات تنفسب شود.

COPD با ایجاد التهاب در تمام بدن همراه است، حتی اگر متوجه آن نشوید. افراد مبتلا به COPD دارای سطوحی مختلفی از مواد شیمیایی مربوط به التهاب در بدن هستند. وجود این مواد در بدن با ایجاد مشکلات تفکری و حافظه ای مرتبط است. افرادی که مبتلا به COPD هستند نسبت به دیگران نیاز به خواب بیشتری دارند تا احساس آرامش کنند. با این حال بسیاری از افراد مبتلا به COPD برای خوابیدن مشکل دارند یا از بی خوابی رنج می برند. کمبود خواب با ایجاد خستگی ارتباط دارد. از طرفی تحقیقات ارتباطی بین خستگی و مشکلات روحی را پیدا کرده اند.

چگونه مشکلات فکری COPD را تحت تأثیر قرار می دهد؟

افرادی که در یادآوری و حافظه مشکل دارند و برنامه های درمانی COPD را دنبال می کنند، کمتر احتمال دارد که داروها و اکسیژن مورد نیاز خود را به درستی مصرف کنند. این فراموشی باعث افزایش خطر ابتلا به COPD می شود.

اگر دچار COPD هستید و در یادآوری مشکل دارید با پزشک خود صحبت کنید. پزشک می تواند نکاتی را به شما یاد دهد که به کمک آن ها بتوانید مغز خود را تقویت کنید. به علاوه، اکسیژن درمانی نیز ممکن است به محافظت از حافظه در افراد مبتلا به COPD کمک کند.