روش تخریب گره AV یا فرسایش فیبریلاسیون دهلیزی

فیبریلاسیون دهلیزی به بیماری گفته می شود که موجب نامنظم و سریع شدن ضربان قلب می شود و می تواند خطر ابتلا به سکته مغزی، نارسایی قلبی و سایر عوارض مرتبط با قلب را افزایش دهد. در طی فیبریلاسیون دهلیزی، دو محفظه بالایی قلب از نظر هماهنگی با دو محفظه پایینی همخوانی ندارند. علائم فیبریلاسیون دهلیزی اغلب شامل تپش قلب، ضعف تنفسی و ضعف عمومی می باشد. درمان فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است شامل استفاده داروها و سایر مداخلات، برای ایجاد تغییر در سیستم الکتریکی قلب باشد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد یکی از این روش های درمان یعنی فرسایش فیبریلاسیون دهلیزی یا تخریب گره AV صحبت می کنیم.

اگرچه فیبریلاسیون دهلیزی معمولا کشنده نیست. اما این وضعیت جدی پزشکی گاهی اوقات به درمان اضطراری نیاز دارد. فیبریلاسیون دهلیزی می تواند منجر به لخته شدن خون در قلب شود و به این ترتیب به سایر اعضای بدن آسیب برساند.

علائم فیبریلاسیون دهلیزی

برخی از افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی هیچ نشانه ای ندارند و از وضعیت خود تا زمانی که  معاینه فیزیکی انجام ندهند مطلع نیستند. کسانی که علائم فیبریلاسیون دهلیزی را دارند ممکن است نشانه ها و علائم زیر را شاهد باشند:

  • تپش قلب
  • ضعف
  • کاهش توانایی در انجام حرکات ورزشی
  • خستگی
  • سرگیجه
  • احساس سبکی سر
  • گیجی
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه

فیبریلاسیون دهلیزی ممکن است:

  • گاه به گاه. در این مورد به آن فیبریلاسیون دهلیزی حمله ای گفته می شود. ممکن است نشانه هایی داشته باشید که می آیند و می روند و چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشند.
  • مداوم. با این نوع فیبریلاسیون دهلیزی، ریتم قلب به طور طبیعی به حالت عادی باز نمی گردد. اگر فیبریلاسیون دائمی مداوم دارید، به منظور ریکاوری قلب، به درمان هایی مانند شوک الکتریکی یا دارو نیاز خواهید داشت.
  • پایدار. این نوع فیبریلاسیون دهلیزی پیوسته و طولانی تر از ۱۲ ماه در بدن علائم ایجاد می کند.
  • دائمی. در این نوع فیبریلاسیون دهلیزی، ریتم قلب غیر طبیعی نمی تواند بازسازی شود. در این شرایط بیمار همیشه فیبریلاسیون دهلیزی داشته و به داروها برای کنترل ضربان قلب نیاز دارد.
روش تخریب گره AV یا فرسایش فیبریلاسیون دهلیزی
روش تخریب گره AV یا فرسایش فیبریلاسیون دهلیزی

درمان تخریب گره AV

تخریب گره AV (اتریواسترویی) یا روش فرسایش فیبریلاسیون دهلیزی یک روش کاتتریزاسیون قلبی برای درمان فیبریلاسیون دهلیزی است. در این روش درمان پزشک رادیوفرکانس (گرما) را از طریق یک کاتتر به مسیر متصل بین محفظه بالایی قلب (دهلیز) و محفظه پایینی قلب (بطن) که در آن گره AV قرار دارد، می رساند. با این کار یک ناحیه کوچک از بافت قلب برداشته می شود. به این ترتیب از ارسال جریان الکتریکی ضعیف به بطن ها جلوگیری می شود.

البته با انجام فرسایش فیبریلاسیون دهلیزی جریان ها الکتریکی قطع نمی شوند. بلکه از رسیدن سیگنال ها به بطن ها جلوگیری می شود.

پس از تخریب گره AV علائم شما به احتمال زیاد بهبود خواهند یافت و نیازی به مصرف دارو برای کنترل ضربان قلب ندارید. اما برای کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی، ممکن است نیاز به داروهای رقیق کننده خون داشته باشید. ضمن این که یک ضربان ساز نیز در محفظه های پایینی قلب برای طبیعی کردن نرخ ضربان قلب به صورت دائمی کار گذاشته می شود.

فرسایش گره AV که به صورت موفقت آمیز انجام شده باشد، با خیال راحت ضربان قلب را اصلاح کرده و علائم افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را بدون نیاز به استفاده از دارو یا دیگر مداخلات کاهش می دهد. این روش درمان به عنوان آخرین گزینه برای اصلاح فیبریلاسیون دهلیزی به کار برده می شود. همچنین، این روش بیشتر برای بیماران مسن در نظر گرفته می شود. زیرا این افراد بیشتر به تنظیم یک ضربان ساز نیاز دارند.

نکاتی که قبل از عمل  تخریب گره AV باید رعایت کنید

برای تخریب گره AV و نصب کردن دستگاه ضربان ساز، شما باید چند آزمایش تخصصی را انجام دهید. اگر برای این روش برنامه ریزی کرده اید، تیم مراقبتتان با شما درباره نحوه آماده سازی و این که قبل از عمل چه کاری باید انجام دهید صحبت خواهد کرد.

در برخی موارد ممکن است چندین هفته قبل از انجام این عمل، در معرض ضربان ساز قرار بگیرید تا مطمئن شوید که این کار برای شما مناسب است. پس از تخلیه گره AV، استفاده از ضربان ساز برای قلب ضروری است.

نرخ موفقیت این عمل بالا است. پس از انجام آن نیز، ضربان قلب توسط گیرنده ایمپلنت کنترل می شود. بنابراین نیازی به مصرف دارو برای کنترل ضربان قلب ندارید. بسته به میزان خطر ابتلا به سکته مغزی، ممکن است نیاز به مصرف داروهای رقیق کننده خون داشته باشید.