آیا تخمه کدو برای کاهش وزن مفید است

دانه های کدو تنبل که عامه مردم به آن تخمه کدو نیز می گویند، یک ماده غذایی مقوی و سرشار از مواد مغذی است. تحقیقات نشان داده اند که این دانه های سفید خواص فراوانی مانند کاهش سطح قند خون، بهبود سلامت قلب و حتی کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها را به همراه دارند. بسیاری از افرادی که به دنبال کاهش وزن خود هستند این سوال را از متخصصین تغذیه می پرسند که آیا تخمه کدو برای کاهش وزن مفید است و می تواند این روند را تسریع کند؟

در این مقاله بررسی شده است که آیا تخمه کدو برای کاهش وزن مفید است؟ علاوه بر این به چند روش ساده نیز اشاره شده که می توانید به کمک آنها این ماده مغذی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

آیا تخمه کدو برای کاهش وزن مفید است؟

این خوراکی ممکن است از کاهش وزن بدن حمایت کند

دانه کدو تنبل سرشار از مواد مغذی است که به عنوان کاهش دهنده وزن شناخته می شوند. فیبر، پروتئین و اسیدهای چرب اشباع نشده همگی از موادی هستند که می توانند از روند کاهش وزن بدن حمایت کنند.

محققان در یک مطالعه ۶ ماهه که بر روی ۳۴۵ بزرگسال انجام شد، رژیم کم کالری و تأثیر استفاده از فیبر بیشتر بر روی کاهش وزن را بررسی کردند. آنها دریافتند که مصرف فیبر، مستقل از میزان کالری دریافتی یا هر ماده مغذی دیگر، پیروی از رژیم را راحت تر کرده و مقدار کاهش وزن را افزایش می دهد.

فیبر به افزایش احساس سیری کمک می کند و به پیشگیری از پرخوری در بین وعده های غذایی که منجر به افزایش وزن یا جلوگیری از کاهش وزن می شود کمک می کند.

حداقل فیبری که بزرگسالان سالم برای حمایت از سلامت کلی بدن و حفظ وزن باید مصرف کنند ۱۹ الی ۳۸ گرم در روز است. یک وعده ۱/۲ فنجانی (۷۲ گرم) تخمه کدو تنبل بدون پوست، ۵ گرم فیبر را برای بدن فراهم می کند. در حالی که یک دوم فنجان (۲۳ گرم) از این تخمه که همراه با پوست است ۱٫۵ گرم فیبر دارد.

پروتئین نیز از جمله مواد مغدی است که نقش مهمی در کاهش وزن، کمک به بهبود اشتها، جلوگیری از پرخوری و تقویت احساس سیری دارد.

یک وعده یک دوم فنجانی (۷۲ گرم) دانه کدو تنبل بدون پوست ۲۱ گرم پروتئین را برای بدن فراهم می کند و یک دوم فنجان (۲۳ گرم) تخمه با پوست ۷ گرم پروتیئن دارد

رعایت اعتدال بسیار مهم است

اگرچه تخمه کدو تنبل یک ماده مغذی و پر از فیبر است که می تواند به حمایت از کاهش وزن کمک کند، اما مهم است که به خاطر داشته باشید که اعتدال در مصرف هر نوع خوراکی بسیار مهم است.

تخمه کدو تنبل مانند سایر آجیل ها و دانه ها دارای انرژی زیادی است. این به این معنی است که تعداد قابل توجهی کالری و چربی را در هر وعده وارد بدن می کند.

به عنوان مثال ۱/۲ فنجان (۷۲ گرم) دانه کدو تنبل بدون پوست حاوی تقریبا ۴۱۵ کالری و ۳۵ گرم چربی است. اگر قرار باشد ۱/۲ فنجان (۲۳ گرم) دانه کدو تنبل با پوست بخورید، باز هم تقریباً ۱۳۰ کالری و ۱۱ گرم چربی وارد بدنتان می کنید.

وقتی به این اعداد توجه کنید متوجه خواهید شد که مقدار تخمه کدو تنبلی که در حال حاضر با هدف کاهش وزن می خورید، در اهداف کلی شما چه تاثیری دارد و آیا اصلا میزان کالری مصرفی تان را کم می کند؟

با این حال ممکن است برخی از افراد بتوانند ۱/۲ فنجان (۷۲ گرم) تخمه کدو تنبل بدون پوست را در رژیم غذایی خود جای دهند، برخی دیگر ممکن است نیاز داشته باشند که اندازه مصرفی خود را کاهش دهند.

برای به حداقل رساندن کالری و سدیم این خوراکی، تخمه کدو تنبل خام و بدون نمک را با پوست یا بدون پوست انتخاب کنید تا به بهترین وجه بتوانید رژیم غذایی لاغری خود را تکمیل کنید.

نحوه اضافه کردن تخمه کدو تنبل به رژیم غذایی

تا اینجا متوجه شدیم که تخمه کدو برای کاهش وزن مفید است. اما چطور می توانیم از این دانه استفاده کنیم. تخمه کدو را می توان هم با پوست و هم بدون آن مصرف کرد. منظور از پوست، پوسته سبز رنگی است که مرکز دانه را احاطه کرده است.

از تخمه کدو تنبل می توان به چند روش زیر لذت برد:

  • خام یا به صورت له شده در سس سالاد
  • پاشیدن روی سالادها یا وافل های خانگی
  • ریختن آن درون کلوچه ها یا نان های خانگی
  • اضافه کردن آن به ماست و جو دوسر مخلوط شده با شیر
  • ریختن این دانه ها در مخلوط اسموتی ها
  • همراه کردنش با نودل گرم یا سیب زمینی سرخ شده
  • پاشیدن پودر آن روی نان تست آغشته شده با خمیر آووکادو
  • استفاده از پودر تخمه کدو در مخلوط چاشنی ها یا همراه با پنیر پارمسان

توجه داشته باشید که تخمه کدو حاوی اسید فیتیک است که ممکن است مانع از جذب سایر ویتامین ها و مواد معدنی شود. اگر به طور مرتب دانه کدو تنبل می خورید، سعی کنید ابتدا آن را بو داده یا بخیسانید تا جوانه بزند و سپس میل کنید. این کار میزان اسید فیتیک آن را کاهش می دهد.

خلاصه ای از آنچه که در این مقاله خوانده اید

تخمه کدو تنبل یک ماده غذایی سالم است که سرشار از مواد مغذی بوده و ممکن است برای کاهش وزن و القای حس سیری مفید باشد. پروتئین، فیبر و اسیدهای چرب اشباع نشده موجود در این خوراکی خوشمزه از متعادل ماندن وزن بدن حمایت می کنند.

مانند سایر آجیل ها و دانه ها، دانه کدو تنبل نیز حاوی مقدار قابل توجهی چربی و تعداد زیادی کالری در هر وعده است. اگر در رژیم غذایی خود محدودیت کالری دارید باید مصرف این خوراکی را کاهش دهید و از آن در حد اعتدال استفاده کنید.

برای تکمیل رژیم لاغری خود، تخمه کدو تنبل را به صورت خام و بدون نمک استفاده کنید. این دانه ها را می توان به برخی از وعده های غذایی مانند سالادها و ماستی که همراه با غذا مصرف می کنید اضافه کرد. البته تخمه کدو به خودی خود به عنوان یک میان وعده سالم نیز قابل استفاده است. بنابراین به هر شکل و فرمی که دوست داشته باشید می توانید از دانه های خام استفاده کرده و وزن خود را متعادل نگه دارید.

منابع:

  1. The Association Between Dietary Lignans, Phytoestrogen-Rich Foods, and Fiber Intake and Postmenopausal Breast Cancer Risk: A German Case-Control Study
  2. Improvement in HDL Cholesterol in Postmenopausal Women Supplemented With Pumpkin Seed Oil: Pilot Study
  3. Fiber Intake Predicts Weight Loss and Dietary Adherence in Adults Consuming Calorie-Restricted Diets: The POUNDS Lost (Preventing Overweight Using Novel Dietary Strategies) Study
  4. Closing America’s Fiber Intake Gap
  5. The Role of Protein in Weight Loss and Maintenance
  6. Effects of Adherence to a Higher Protein Diet on Weight Loss, Markers of Health, and Functional Capacity in Older Women Participating in a Resistance-Based Exercise Program
  7. Pumpkin seeds
  8. Phytate in Foods and Significance for Humans: Food Sources, Intake, Processing, Bioavailability, Protective Role and Analysis
  9. Effect of Several Germination Treatments on Phosphatases Activities and Degradation of Phytate in Faba Bean (Vicia Faba L.) and Azuki Bean (Vigna Angularis L.)