ترشحات سفید و شیری واژن به چه معنی است؟

ترشحات سفید و شیری واژن یا ترشح خامه ای واژن، کاملا طبیعی است و کمک می کند تا بافت واژن سالم و عاری از عفونت شود. ترشحات سفید و شیری واژن بدون بو بوده و از تغییرات واژن در طول دوره قاعدگی ناشی می شود. این ترشحات در زمان تخمک گذاری شفاف است و در زمان های دیگر به غیر از تخمک گذاری، رنگ سفید شیری داشته و چسبنده هستند. بارداری و تحریک جنسی می تواند باعث افزایش ترشحات سفید و شیری واژن شوند.

هر نوع تغییر در قوام، رنگ و بوی ترشحات شیری رنگ واژن می تواند نشانه ای از عفونت واژن باشد. به عنوان مثال، عفونت های باکتریایی و قارچی می تواند باعث ترشح شیری رنگ سفید مایل به زرد، سبز و یا قهوه ای شوند. در برخی از موارد، اگر یک عفونت قارچی در واژن وجود داشته باشد، این ترشحات کرمی سفید می توانند ناصاف  و تکه ای باشند. ترشحات واژن که با بو قوی، خارش، درد و تورم اطراف لبه واژن همراه است غالبا غیر طبیعی می باشند.

در این مقاله، شما در مورد اینکه چرا ترشحات طبیعی واژن به رنگ سفید شیری هستند مطالبی را خواهید آموخت. همچنین به شما خواهیم گفت که چه زمان ترشحات سفید و شیری واژن نشانه ای از یک عفونت است و در این شرایط چه درمان های خانگی نیاز دارید.

چرا ترشحات سفید و شیری واژن ایجاد می شود؟

مهبل (واژن) سالم ترشحات سفید شیری دارند که در طول چرخه قاعدگی ماهانه مشاهده می شود. این ترشحات تا زمانی که بدون بو هستند و شما نشانه هایی مانند درد، خارش واژن یا قرمزی و تورم ندارید، هیچ دلیلی برای نگرانی ندارد.

به گفته پزشکان کلینیک مایو، این ترشحات سفید شیری ترکیبی از مایع (موکوس) و سلول است. وظیفه ترشحات سفید و شیری واژن محافظت از مهبل (واژن) در برابر التهاب و عفونت است. ترشحات عادی واژن بدون بو است. مقدار، ثبات و رنگ ترشحات واژینال می تواند به شکل مایع آبکی شفاف رقیق یا ترشحات سفید خامه ای سفت با احساس چسبندگی محدود، باشد.

اول از همه، اجازه دهید علل ترشحات سفید و شیری واژن را توضیح دهیم. این علل عبارتند از:

تخمک گذاری

در زمان تخمک گذاری، دهانه رحم مخاطی که در غلظت و رنگ شبیه سفیده تخم مرغ است تولید می کند. این کمک می کند تا اسپرم بتواند تخمک را به سادگی پیدا کند. وجود این ترشحات در این زمان نشانه ای از آمادگی شما برای بارور است.

انجمن بارداری آمریکا، اعلام کرده است که افزایش سطح هورمون استروژن باعث می شود که این ترشحات ایجاد شود. این ترشحات ” مخاط سفید دهانه رحم،” و یا EWCM نیز نامیده می شود. این ترشحات چسبنده سفید، محیط مناسبی برای باروری ایجاد می کند.

اگر به طور منظم ترشحات سفید و شیری واژن را حدود ۱۲ تا ۱۴ روز قبل از قاعدگی داشتید، این فقط می تواند نشانه آن باشد که شما در حال تخمک گذاری هستید.

بارداری

از نشانه های اولیه حاملگی ترشحات سفید شیری از مهبل (واژن) است. در طول این زمان، شما همچنین ممکن است لکه بینی قبل از خونریزی قاعدگی و گرفتگی عضلات شکم را نیز تجربه کنید. گاهی اوقات درد شکمی که نشانه حاملگی است با گرفتگی های قاعدگی اشتباه گرفته می شود.

دکتر ترینا پاگانو می گوید که ترشحات سفید و شیری واژن در بارداری برای این رخ می دهد که دیواره های واژن ضخیم شده و در حال آماده سازی خود برای دوران بارداری است.

احتمالا شما در تمام طول دوره بارداری، ترشحات سفید واژن را خواهید دید. این ترشحات به نام لکوره شناخته شده و در دوران بارداری کاملا طبیعی است. متخصصان در وب سایت، WhatToExpect اعلام کرده اند که این ترشحات به دلیل فعالیت بیش از حد غشای مخاطی در دوران بارداری ایجاد می شود. ترشحات سفید معمولا از سه ماهه دوم شروع شده و به تدریج در ماه های بعدی بارداری در قوام، غلیظ تر می شود. هدف از ترشحات سفید و شیری واژن در دوران بارداری محافظت مهبل (واژن) از عفونت است.

اگر در طول دوران بارداری خود متوجه ایجاد بو و یا تغییر رنگ ترشحات سفید واژن به زرد، سبز یا قهوه ای شدید حتما با پزشک مشورت کنید. با این حال انجمن بارداری آمریکا اعلام کرده است که برخی از لکه بینی های شفاف در طول سه ماهه اول بارداری طبیعی است.

استرس

یکی دیگر از دلایل ایجاد ترشحات سفید و شیری واژن استرس شدید عاطفی یا روانی است. هر چند که مشخص نیست دقیقا به چه دلیلی این ترشحات کرمی ایجاد می شود، اما دانشمندان معتقدند که پریشانی روانی با افزایش تولید مخاط سفید واژن مرتبط است.

یک مطالعه که در مجله بین المللی اپیدمیولوژی (International Journal of Epidemiology) منتشر شده گزارش داد که مسیر روانی می تواند سیستم تولید مثل را در بعضی زنان تحت تاثیر قرار دهد. در این مطالعه، یک سوم از زنانی که مورد بررسی قرار گرفتند، ترشحات شان با استرس و اضطراب شدیدتر شد.

استرس می تواند بدن را با انتشار هورمونی که می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد، در چرخه قاعدگی تداخل ایجاد می کند. این هم یکی دیگر از روش های اثر گذاری استرس بر بدن و ارتباط آن با ایجاد ترشحات سفید و شیری واژن است. این عوامل می توانند با هم ترکیب شده و در تعادل ظریف باکتری ها در مهبل (واژن) اختلال ایجاد کنند. این عدم تعادل در باکتری های واژن باعث ترشح شیری رنگ و غلیظ از واژن می شود.

ترشحات سفید و شیری واژن
ترشحات سفید و شیری واژن

یائسگی

زنانی که در مرحله قبل از یائسگی هستند ممکن است ترشحات واژن نامنظم را تجربه کنند. این به دلیل تغییرات در سطوح هورمون ها و دوره نامنظم در آن ها است.

به گفته دکتر جک D. سوبل، استاد دانشگاه ایالتی وین پزشکی، زنانی که یائسگی می شوند معمولا بسیار کم ترشح دارند. بیشتر ترشحات زرد و سفید واژن در یائسگی نتیجه یک عفونت است.

عفونت هایی که باعث ترشحات سفید و شیری واژن می شوند

ترشحات سفید و شیری واژن ممکن است قوامی مانند پنیر همراه با تغییر رنگ و یا بوی قوی داشته باشند. در ادامه دلایل شایع برای ترشحات نامنظم و غیر طبیعی سفید و شیری واژن را ذکر می کنیم.

عفونت قارچی

ترشح خامه ای، لخته ای و سفید بدون بو، یکی از علائم کاندیدیازیس است. کاندیدیازیس یکی از رایج ترین انواع عفونت های واژن است. کاندیدیازیس به معنی رشد بیش از حد قارچ کاندیدا است که به طور طبیعی در واژن وجود دارند. همراه با ترشحات کرم سفید غلیظ، شما ممکن است خارش واژن، سوزش در فرج و تورم اطراف فرج را نیز داشته باشید.

پزشکان می گویند که عواملی که می توانند باعث رشد بیش از حد قارچ کاندیدا شوند عبارتند از:

  • استفاده از آنتی بیوتیک ها
  • داشتن سطح استروژن بالا
  • دیابت
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • اضافه وزن

نتیجه عفونت قارچی، ترشح سفید و بی بو از واژن است. این ترحشات به احتمال زیاد قبل از قاعدگی رخ می دهند.

بسیاری از داروهای خانگی طبیعی برای عفونت مخمر وجود دارد. به عنوان مثال، روغن نارگیل حاوی خواص ضد قارچی است که می تواند به کاهش تعداد قارچ ها کمک کند. یکی دیگر از درمان های طبیعی برای کاندیدیازیس سرکه سیب است. خواص اسیدی سرکه سیب به تعادل سطح PH در واژن و کاهش خارش منجر می شود.

عفونت باکتریایی

اگر تعادل باکتری های موجود در مهبل (واژن) مختل شود، شما می توانید به واژینوز باکتریال (BV) که به تولید ترشحات شیری رنگ با بوی قوی منجر می شود، مبتلا شوید. البته دلایل دیگری نیز برای ابتلا به واژینوز باکتریال وجود دارد. این عارضه می تواند با شستن بیش از حد ناحیه تناسلی ایجاد شود یا از طریق شریک جنسی تان به شما منتقل شود.

به گفته دکتر تیم کنی، واژینوز باکتریال ترشحات رنگی سفید مایل به خاکستری با بوی ماهی تولید می کند. در بسیاری از این ترشحات و عفونت ها، سوزش واژن نیز وجود دارد.

عفونت های باکتریایی همراه با ترشحات شیری رنگ خاکستری دردناک نیز می تواند نشانه ای از یک بیماری مقاربتی (STD) باشد. به عنوان مثال، کلامیدیا و سوزاک نیز می توانند ترشحات واژن و احساس سوزش هنگام ادرار ایجاد کنند.

شما می توانید موارد خفیف واژینوز باکتریال را در خانه درمان کنید. برخی از بهترین درمان های طبیعی برای BV، پروبیوتیک ها به منظور افزایش سلامت واژن، روغن درخت چای برای کشتن باکتری های مضر  و یا روغن نارگیل برای خواص ضد باکتری آن می باشد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

همان طور که گفتیم، ترشحات سفید و شیری واژن در زنان برای داشتن یک واژن سالم ضروری است. ترشحات غیر طبیعی به ترشحات قهوه ای، سبز، زرد، و یا ابری و دارای بوی قوی می گویند. علاوه بر این اگر ترشحات واژن غلیظ و پنیر مانند نیز باشد غیر طبیعی است.

اگر شما علائم زیر را همراه با ترشحات واژن تجربه کردید باید به پزشک مراجعه کنید:

  • ترشحات به هر رنگ دیگری به غیر از سفید
  • وجود خارش و یا تورم اطراف فرج، لب و یا دهانه واژن
  • ترشحات دارای بوی قوی
  • درد در مهبل (واژن) و یا مقاربت جنسی دردناک
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

ترشح سفید و غلیظ واژن نشانه چیست؟ آیا این ترشح نشانه بدی در بدن است؟

علل ایجاد کمر درد و ترشحات واژن چیست؟

روش های درمان خانگی لکوره (ترشح واژن)

[/quote]

آیا باید از ترشحات واژن جلوگیری کرد؟

نیازی به جلوگیری از ترشحات طبیعی واژن نیست. با این وجود، ترشح غیر طبیعی ممکن است نیاز به پیگیری و یا جلوگیری داشته باشد. برای جلوگیری از ایجاد ترشحات غیر طبیعی، نکات زیر را رعایت کنید: (۱)

  • بعد از استفاده از توالت، همیشه خود را از جلو به عقب خشک کنید. این کار ممکن است از ورود باکتری های منطقه رکتوم به واژن جلوگیری کند.
  • در طول روز لباس زیر پنبه ای بپوشید. پنبه به ناحیه تناسلی اجازه می دهد تا نفس بکشد. در طول شب نیز لباس زیر نپوشید.
  • از پوشیدن شلوارهای تنگ، جوراب شلواری، لباس شنا و شورت دوچرخه سواری به مدت طولانی اجتناب کنید.
  • شوینده یا نرم کننده ای که برای لباس شستن از آن ها استفاده می کنید را عوض کنید.
  • لاتکس موجود در کاندوم و ژل های کشنده اسپرم که برای جلوگیری از بارداری مورد استفاده قرار می گیرند ممکن است اندام تناسلی برخی از خانم ها را تحریک کنند. اگر فکر می کنید یکی از این موارد مشکل برای شما ایجاد کرده اند، با پزشک درباره سایر روش های جلوگیری از بارداری صحبت کنید.
  • از استحمام با آب داغ اجتناب کنید.
  • روزانه دوش بگیرید و منطقه تناسلی خود را خشک نگه دارید.
  • دوش واژینال استفاده نکنید.
  • از اسپری های بهداشتی زنانه، دستمال توالت های رنگی یا عطری و پد یا تامپون عطری استفاده نکنید.

منابع:

  1. Vaginal Discharge
  2. Vaginal itching and discharge
  3. ?What Are the Symptoms of a Yeast Infection
  4. Early Pregnancy Symptoms
  5. Cervical Mucus And Your Fertility
  6. Spotting During Pregnancy
  7. Vaginal discharge
  8. Vaginal discharge
  9. Vaginal discharge in pregnancy