۸ علل و ۲ راه آسان برای جلوگیری از ترشحات سیاه واژن

ترشحات واژن همیشه بد نیست. گاهی اوقات این ترشحات برای نرم کردن واژن است و گاهی نیر نشانه بارداری است. اما ترشحات طبیعی واژن معمولا شفاف هستند و بوی خاصی ندارند. این در حالی است که گاهی این ترشحات نشانه ای از بیماری هستند و می خواهند به ما چیزی را بفهماند. یکی از نگران کننده ترین حالت هایی که ممکن است زنان با آن مواجه شوند ترشحات سیاه واژن است. این ترشحات به شدت ترسناک هستند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت ۸ علت را برای ایجاد ترشحات سیاه واژن و ۲ روش را برای جلوگیری از آن مطرح می کنیم.

علل ایجاد ترشحات سیاه واژن

برای بسیاری از زنان، ترشحات طبیعی، معمولا روشن یا کرم رنگ هستند. این در حالی است که ترشحات سیاه، قرمز و قهوه ای می تواند غیر معمول بوده و نشان دهنده خونریزی باشد. هر چقدر رنگ این ترشحات تیره تر باشد نشان می دهد که خونریزی قدیمی تر است.

لانه گزینی

لانه گزینی بین ۶ تا ۱۲ روز پس از بارور شدن تخمک، ایجاد می شود. برای برخی از زنان خونریزی لانه گزینی اولین نشانه بارداری است. در طول این نوع خونریزی، تخمک سعی دارد خود را به دیواره رحم بچسباند. این فرآیند می تواند خونریزی به نام خونریزی لانه گزینی ایجاد کند. در اکثر مواقع خونریزی لانه گزینی کم است. اما این خونریزی اندک، گاهی باعث ایجاد ترشحات سیاه یا قرمز از واژن می شود.

لکه بینی بعد از لانه گزینی شایع ترین علت ترشحات رنگی از واژن است و معمولا خون خارج شده به وسیله آن صورتی است. اما زمانی که خروج خون از بدن زمان زیادی طول بکشد، ممکن است رنگش به سمت قهوه ای و یا حتی سیاه میل کند.

جسم خارجی

گاهی اوقات، یک جسم خارجی علت ترشحات سیاه واژن است. این نوع از ترشحات معمولا بوی بسیار متمایزی دارد. شایع ترین جسمی خارجی که ممکن است چنین شرایطی را به وجود آورد تامپونی است که برای دوره قاعدگی استفاده شده ولی خارج کردن آن فراموش شده است. زمانی که تامپون مدت زیادی در واژن بماند می تواند باعث ایجاد ترشحات قهوه ای و گاها سیاه شود. خون خارج شده پس از خارج نکردن تامپون، معمولا بوی بدی دارد. اگر تامپون مدت زیادی در واژن باقی مانده باشد، برای خارج کردن آن باید به پزشک مراجعه کنید. ضمن این که ممکن است تب و یا سندرم شوک سمی، که یک عارضه نادر اما جدی است را تجربه کنید.

سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم به آهستگی رشد می کند. اما در صورتی که گسترش آن غیر قابل تشخیص باشد می تواند به اندام های دیگر متاستاز کند. این نوع سرطان، معمولا در اوایل شکل گیری، به ندرت علائمی دارد. اما زمانی که علائم ظاهر می شوند، ایجاد ترشحات سیاه واژن که بوی بدی نیز دارد امکان پذیر است.

پایان دوره خونریزی

در اواخر دوره خونریزی ممکن است خون قهوه ای از بدن خارج شود. خون قهوه ای خون کهنه ای است که به موقع از بدن خارج نشده و در بدن باقی مانده است. گاهی اوقات خونریزی که در انتهای دوره به شکل لکه بینی است، در بدن به مدت طولانی باقی می ماند و خود را به شکل ترشحات سیاه واژن نشان می دهد. پس اگر این نوع ترشحات را چند روز بعد از پایان یافتن دوره قاعدگی تجربه کردید، ممکن است علت آن خون قاعدگی باشد که از بدن خارج نشده است. اما اگر این ترشحات فاصله زیادی از پریود داشته و به مدت چند روز ادامه پیدا کند باید مشکل را جای دیگری بیابید.

قاعدگی انباشته

اگر خونریزی قاعدگی در زمان خود انجام نشود، ممکن است چند روز بعد خود را به شکل ترشحات سیاه واژن نشان دهد. به این وضعیت حفظ قاعدگی یا قاعدگی انباشته گفته می شود. در اصطلاح عامیانه نیز به آن عقب انداختن پریود می گویند. در چنین شرایطی، خونی که باید طی قاعدگی خارج شود، در رحم به دام می افتد و از بدن خارج نمی شود. شایع ترین علتی که موجب ایجاد قاعدگی انباشته می شود پرده بکارت است. این پرده که واژن را پوشش داده است، زمانی که قاعدگی رخ می دهد، اجازه نمی دهد که خون از طریق واژن از بدن خارج شود.

تنگی دهانه رحم

در زنان مسن تر، تنگی دهانه رحم می تواند علت ایجاد ترشحات سیاه واژن باشد. تنگی دهانه رحم می تواند مانع خونریزی شده و یا به شدت جریان خون قاعدگی را کاهش دهد. دیگر اختلالات آناتومیک نیز می توانند نتایج مشابهی داشته باشند. بسیاری از این اختلالات هنگام تولد وجود دارند، و ممکن است قابل درمان نباشند.

سقط جنین

ترشح سیاه واژن ممکن است نتیجه سقط جنین باشد. سقط جنین برای زنان باردار یک نگرانی بزرگ محسوب می شود. اما معمولا سقط، در اوایل بارداری رخ می دهد. یعنی دقیقا زمانی که زنان حتی نمی دانند که حامله هستند. در برخی از موارد، سقط جنین دقیقا مصادف با خونریزی دوره بعدی شده به همین دلیل زنان از آن به خونریزی قاعدگی تعبیر می کنند.

گاهی ممکن است در اثر سقط خونریزی شدید و سنگینی ایجاد شود. اگر همه چیز خوب پیش برود، این موضوع نشان می دهد که همه اجزای تشکیل شده در طی حاملگی در حال خارج شده از بدن هستند. اما گاهی اوقات نیز پیش می آید که بخش هایی از جنین یا جفت در بدن باقی می ماند و هنگام سقط از رحم خارجی نمی شوند. اگر چنین اتفاقی بیافتد، ممکن است اجزای جا مانده در رحم به شکل ترشحات سیاه واژن از رحم خارج شود.

PID (بیماری التهابی لگن)

اکثر ترشحاتی که دارای بوی بد هستند ناشی از PID می باشند. PID می تواند ترشحات سیاه و یا خونریزی ایجاد کرده و با دفع دردناک ادرار همراه می شود. داشتن رابطه جنسی دردناک و همچنین در موارد نادر تب، از جمله علائم دیگری است که با بیماری التهابی لگن ایجاد می شود.

PID اغلب توسط یک عفونت منتقله از راه جنسی مانند سوزاک یا کلامیدیا ایجاد می شود. در صورتی که این عفونت به سمت لوله های فالوپ، رحم یا تخمدان ها حرکت کند به آن بیماری التهابی لگن گفته می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در حالی که ترشحات سیاه ممکن است فقط خون قدیمی باشد که در حال خارج شدن از بدن است، اما گاهی نیز نشانه از مشکل جدی است که باید سریعا توسط پزشک بررسی شود. در واقع هر زمان که متوجه تغییراتی در نوع، رنگ و یا بوی ترشحات واژنتان شدید باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

اما اگر تجربه هر یک از موارد زیر را داشتید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • زیاد بودن اندازه ترشحات سیاه
  • ادامه داشتن ترشحات بیش از چند روز
  • تب
  • درد شکم
  • کمر درد
  • خارش و سوزش در ناحیه واژن
  • ایجاد این ترشحات سیاه پس از یائسگی

به طور معمول، اگر ترشحات قبل و یا بعد قاعدگی رخ دهد، می توان آن را به سادگی به خون کهنه که در حال خارج شدن از بدن است نسبت داد. اما اگر ترشحات بین دوره ای است، ممکن است نشانه ای از چیزی جدی تری باشد.

راه های جلوگیری از ترشحات سیاه واژن

شیوه زندگی سالم

داشتن رژیم غذایی و شیوه زندگی سالم می تواند به سلامت سیستم تولید مثل شما کمک کند. برای داشتن رژیم غذایی سالم بهترین کار مشورت با متخصص تغذیه است. اما به طور کلی کارشناسان برای جلوگیری از ایجاد ترشحات سیاه واژن افزایش مصرف منیزیم و کلسیم و اضافه کردن مواد غذایی زیر به رژیم غذایی را توصیه می کنند:

  • آجیل
  • دانه کنجد
  • جلبک دریایی
  • آوکادو
  • شوید
  • نارگیل
  • سبزیجات دارای برگ سبز

همراه با رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی نیز برای جلوگیری از مشکلات جنسی در زنان اهمیت زیادی دارد. بنابراین توصیه می شود حداقل سه بار در هفته، به مدت ۳۰ دقیقه پیاده روی داشته باشید. بیرون رفتن از خانه و قرار دادن پوست در معرض نور خورشید، این اطمینان را به شما می دهد که به اندازه کافی ویتامین D به بدنتان می رسانید.

فعال باشید

منظور ما از فعالیت در اینجا فعالیت ورزشی نیست. ما در حال صحبت کردن در مورد رابطه جنسی هستیم. توانایی رسیدن به ارگاسم به طور منظم باعث آزاد شدن هورمون های سالم و انقباضات رحمی می شود. این انقباضات نه تنها به بدن کمک می کند که ریلکس شود، بلکه موجب سم زدایی از آن نیز می شود. داشتن رابطه جنسی و رسیدن به ارگاسم یک راه عالی برای کاهش استرس و کمک به فرایند خواب است.

به یاد داشته باشید که در اکثر مواقع ترشحات سیاه واژن ناشی از خون قدیمی است که در بدن وجود داشته است. اما اگر زیاد دچار چنین حالتی می شوید برای اطمینان خاطر می توانید به پزشک مراجعه کنید.