علل ترشح نابجای شیر از سینه چیست؟

ترشح نابجای شیر از سینه که به نام گالاکتوره نیز نامیده می شود، به معنی جاری‌ شدن بی‌ اختیار شیر از پستان است که معمولا با تولید نرمال شیر ارتباط ندارد. این مشکل ناشی از برخی از بیماری های زمینه ای و داروها می باشد و اغلب به طور خود به خودی از بین می رود. اگر ترشح  نابجا شیر ادامه پیدا کند، برای بهبود علل زمینه ای و جلوگیری از تکرار دوباره آن باید درمان انجام شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به مهمترین علل ترشح نابجای شیر از سینه یا همان گالاکتوره (شیر ریزش) اشاره خواهیم کرد.

ترشح نابجای شیر از سینه

داروها و مکمل ها

ترشح نابجای شیر از سینه می تواند ناشی از مصرف برخی داروها و مکمل های گیاهی باشد. داروهای فشارخون بالا، داروهای ضد افسردگی و آرام بخش ها همه با گالاکتوره همراه هستند. قرص های هورمونی جلوگیری از بارداری نیز می تواند باعث ایجاد تغییرات هورمونی شده و منجر به شیر ریزش شود. مکمل های گیاهی مانند انجیر، دانه زردآلو و رازیانه نیز می توانند باعث ترشح نابجا شیر از سینه ها شوند.

تومورها و اختلالات غده هیپوفیز

تومورهای هیپوفیز و اختلالات این غده می توانند سطح پرولاکتین را افزایش دهند. افزایش سطح پرولاکتین می تواند باعث شیر ریزش شود. پرولاکتینوما تومورهای خوش خیم  غده هیپوفیز هستند که تولید پرولاکتین را افزایش می دهند. طبق نظر متخصصان مرکز خدمات ملی اطلاعات غدد درون ریز و متابولیسم در آمریکا، این شایع ترین نوع تومور است که بر غده هیپوفیز تأثیر می گذارد. پرکاری هیپوفیز، ​​که یک بیماری زمینه ای ناشی از بیش فعالی غده تیروئید است، نیز می تواند به افزایش تولید پرولاکتین منجر شود.

کم کاری تیروئید

هیپوتیروئیدی بیماری است که در آن غده تیروئید هورمون های کافی تولید نمی کند. به گفته متخصصان آکادمی پزشکان خانوادگی آمریکا، کم کاری تیروئید باعث افزایش تولید هورمونی می شود که موجب تحریک آزاد سازی پرولاکتین خواهد شد. این هورمون به عنوان هورمون آزاد کننده تیروتروپین شناخته می شود. وقتی تولید این هورمون افزایش می یابد، سطح پروتئین نیز می تواند افزایش پیدا می کند.

بیماری مزمن کلیوی

وقتی کلیه ها به طور طبیعی عمل می کنند،  مسئول پاک کردن پرولاکتین از خون می باشند. در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه، کلیه ها خون را به درستی فیلتر نمی کنند و سطح پرولاکتین ممکن است بالا باقی بماند. اگر سطح پرولاکتین بالا باشد، ممکن است ترشح شیر نابجا رخ دهد. کارشناسان آکادمی پزشکان خانواده آمریکایی ثابت کرده اند که ۳۰ درصد افراد مبتلا به نارسایی مزمن کلیه سطح پرولاکتین بالایی دارند.

آسیب عصبی

اگر بافت سینه یا دیواره قفسه سینه در حادثه خودرو یا سایر ضایعات آسیب دیده باشد، اعصاب نوک پستان و سینه ممکن است آسیب ببینند. آسیب عصبی می تواند مانع ترشح عامل مهارکننده پرولاکتین هیپوتالمی  که تنظیم کننده پرولاکتین در بدن است شود. این موضوع  باعث می شود سطح پرولاکتین افزایش یابد و منجر به ترشح غیر طبیعی شیر می شود. جراحی قفسه سینه، زونا (هرپس‌ زوستر) و سوختگی دیواره قفسه سینه نیز می تواند سبب آسیب عصبی و در نتیجه منجر به گالاکتوره شود.

آسیب نخاعی

آسیب نخاعی که به علت جراحی یا آسیب های ناشی از آن رخ می دهد می تواند به ترشح نابجای شیر منجر شود. در شماره آگوست سال ۱۹۹۷ «مجله آمریکایی زنان و زایمان»، دکتر ویلیام ای.فابین و دکتر شهلا نادر گزارش موردی از یک زن را که پس از عمل جراحی نخاعی دچار گالاکتوره شده بود را منتشر کردند. زن مورد اشاره باردار نبوده و نباید شیر تولید می کرد. محققان دریافتند که آسیب به نخاع بر روی اعصاب در سیستم غدد درون ریز بدن زنان تاثیر می گذارد.

تحریک بیش از حد پستان

تحریک بیش از حد سینه نیز باعث آزاد شدن عامل مهارکننده پرولاکتین هیپوتالامی شده و باعث ایجاد گالاکتوره در زنان غیر باردار می شود. تحریک بیش از حد سینه ممکن است به علت تحریک جنسی، خودآزمایی های مکرر پستان، مکیدن یا دست کارى کردن رخ دهد.