خواص ترکیب شیر و عسل

شیر و عسل ترکیبی کلاسیک است که اغلب یا در دمنوش ها، نوشیدنی ها و دسرها استفاده می شود یا به صورت یک نوشیدنی مجزا و در جهت تقویت قوای جسمی بدن مصرف می شود. ترکیب شیر و عسل علاوه بر اینکه بسیار آرامش بخش است، می تواند طعم و مزه ای خاص را به دمنوش ها ما بدهد.

به علاوه، این دو ماده به دلیل خاصیت دارویی که دارند، موضوع مقالات مختلفی قرار گرفته اند و اغلب به عنوان داروی طبیعی برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله از مجله پیام سلامت به بررسی خواص ترکیب شیر و عسل می پردازیم.

فواید ترکیب شیر و عسل

مصرف منظم ترکیب شیر و عسل ممکن است فواید زیادی برای بدن داشته باشد. در ادامه به برخی از این فواید اشاره می کنیم.

ترکیب شیر و عسل ممکن است کیفیت خواب را بهبود بخشد

بسیاری از افراد درست قبل از خواب یک لیوان شیر گرم با عسل می نوشند تا بهتر بخوابند. تا کنون تحقیقات علمی زیادی از این نظریه حمایت کرده اند. به عنوان مثال مطالعه ای شامل ۶۸ شرکت کننده بود که به دلیل بیماری های قلبی در بیمارستان بستری بودند. نتایج این تحقیق نشان داد که نوشیدن مخلوط شیر و عسل آن هم دو بار در روز به مدت ۳ روز، کیفیت کلی خواب این بیماران را بهبود می بخشد.

به علاوه، چندین مطالعه دیگر نیز نشان داده اند که شیر و عسل هم به صورت ترکیبی و هم به صورت جداگانه می توانند برای بهبود کیفیت خواب مفید باشند.

به عنوان مثال یک مطالعه نشان داد که مصرف ۱۰ گرم یا تقریبا ۱/۲ قاشق غذاخوری عسل آن هم ۳۰ دقیقه قبل از خواب، باعث بهبود کیفیت خواب و کاهش سرفه در شب در ۳۰۰ کودک مبتلا به عفونت های تنفسی می شود.

به طور مشابه مطالعه ای که بر روی ۴۲۱ سالمند انجام شد نیط نشان داد افرادی که مرتبا شیر یا فرآورده های شیر مصرف می کنند، کمتر احتمال دارد که در زمان خوابیدن دچار مشکل شوند.

این نوشیدنی از استحکام استخوان ها پشتیبانی می کند

شیر منبع عالی از کلسیم است. کلسیم ماده مغذی مهمی است که در سلامت استخوان ها نقش اساسی دارد. برخی تحقیقات حاکی از آن هستند که نوشیدن شیر می تواند تراکم مواد معدنی در استخوان را بهبود بخشد و ممکن است با کاهش شانس ابتلا به پوکی استخوان و شکستگی در ارتباط باشد.

ترکیب شیر و عسل می تواند باعث افزایش تراکم مواد معدنی شده و استخوان سازی را ترغیب کند. در حقیقت یک بررسی گزارش داد که عسل به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی خود می تواند از سلامت استخوان ها محافظت کند.

یک بررسی دیگر که نه مطالعه را تحلیل کرده بود نیز نشان داد که مصرف مکمل عسل می تواند برخی از تأثیرات منفی ناشی از ورزش کردن را در ضمن افزایش استخوان سازی، کاهش دهد.

می تواند سلامت قلب را ارتقا بخشد

هرگاه که صحبت از سلامت قلب می شود، جای خالی ترکیب شیر و عسل احساس می شود. به طور خاص در تحقیقات نشان داده شده است که شیر سطح کلسترول HDL (کلسترول خوب) را افزایش می دهد. این نوع کلسترول می تواند به پاک کردن پلاک ها از شریان ها کمک کرده و برای محافظت از بدن در برابر بیماری های قلبی مفید باشد. با این حال این خواص فقط در مورد شیر کامل یا پرچرب صادق است. نه شیر کم چرب.

شیر سرشار از پتاسیم است. پتاسیم یک ماده مغذی اساسی است که می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. مطالعات مختلف در همین راستا نشان داده اند که عسل می تواند سطح تری گلیسیرید، کلسترول تام ، و کلسترول LDL (کلسترول بد) را کاهش دهد. همگی این عوامل از عوامل خطر برای ابتلا به بیماری های قلبی هستند.

این ماده معدنی حتی ممکن است علائم التهابی را در بدن کاهش دهد. التهاب می تواند به ایجاد بیماری های قلبی کمک کند.

خواص ترکیب شیر و عسل

مضرات مصرف این ترکیب

اگرچه شیر و عسل ممکن است مزایای زیادی برای سلامت بدن ما داشته باشد، اما اشکالاتی نیز در مورد این مورد وجود دارد. شیر گاو ممکن است برای همه مناسب نباشد. اگر دچار عدم تحمل لاکتوز هستید یا باید از رژیم غذایی عاری از لبنیات استفاده کنید، یا حساسیت به شیر دارید؛ نمی توانید از خواص ترکیب شیر و عسل استفاده کنید.

مصرف لبنیات همچنین می تواند خطر ابتلا به برخی از بیماری های پوستی از جمله آکنه، روزاسه و اگزما را افزایش دهد. همچنین باید به خاطر داشته باشید که گرچه عسل خواص دارد، اما قند و کالری زیادی در آن نهفته است.

مصرف زیاد قند می تواند به افزایش وزن، بیماری های قلبی، دیابت و مشکلات کبدی کمک کند. همچنین عسل برای کودکان زیر یک سال مناسب نیست. زیرا حاوی باکتری هایی است که می تواند به بوتولیسم در شیرخواران منجر شود. بوتولیسم یک بیماری جدی و بالقوه کشنده است.

علاوه بر این گرم کردن عسل با درجه حرارت بالا می تواند تشکیل هیدروکسی متیل فورفورال (HMF) را افزایش دهد. این ماده ترکیبی است که هنگام مصرف در مقادیر زیاد می تواند اثرات منفی بر روی سلامت داشته باشد.

بنابراین بهتر است مصرف خود را تعدیل کرده و از گرم کردن عسل با درجه حرارت بالا خودداری کنید تا بتوانید از مزایای بالقوه ترکیب شیر و عسل استفاده کنید.

نکته آخر

شیر و عسل دو ماده قدرتمند هستند که چندین مزیت امیدوارکننده برای بدن ما دارند. مثلا ممکن است کیفیت خواب را بهبود بخشد؛ استحکام استخوان را تقویت کند و قلب را سالم نگه دارد.

با این حال این ترکیب ممکن است عوارض جانبی داشته و برای همه مناسب نباشد. بنابراین بهتر است میزان مصرف شیر عسل را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل، محدود کنید و در مصرف این نوشیدنی زیاده روی نکنید.

منابع:

  1. ۵-Hydroxymethylfurfural (HMF) levels in honey and other food products: effects on bees and human health
  2. Effect of milk-honey mixture on the sleep quality of coronary patients: A clinical trial study
  3. Effect of honey on nocturnal cough and sleep quality: a double-blind, randomized, placebo-controlled study
  4. Association between difficulty initiating sleep in older adults and the combination of leisure-time physical activity and consumption of milk and milk products: a cross-sectional study
  5. Overview of Calcium
  6. Dairy Products, Dietary Calcium and Bone Health: Possibility of Prevention of Osteoporosis in Women: The Polish Experience
  7. Calcium intake and osteoporosis: the influence of calcium intake from dairy products on hip bone mineral density and fracture incidence – a population-based study in women over 55 years of age
  8. Honey Supplementation and Exercise: A Systematic Review
  9. Cardiovascular disease risk reduction by raising HDL cholesterol–current therapies and future opportunities
  10. Effect of whole milk compared with skimmed milk on fasting blood lipids in healthy adults: a 3-week randomized crossover study
  11. Effects of natural honey consumption in diabetic patients: an 8-week randomized clinical trial
  12. Honey and Health: A Review of Recent Clinical Research
  13. Dairy Intake and Acne Vulgaris: A Systematic Review and Meta-Analysis of 78,529 Children, Adolescents, and Young Adults
  14. Relationship between rosacea and dietary factors: A multicenter retrospective case-control survey
  15. Health and economic benefits of reducing sugar intake in the USA, including effects via non-alcoholic fatty liver disease: a microsimulation model