ترکیب مواد غذایی سالم

آیا می دانستید که ترکیبی از آوکادو و گوجه فرنگی، جذب لیکوپن، که یکی از ترکیبات سالم در گوجه فرنگی است را افزایش می دهد؟ آیا می دانستید هنگام مصرف اسفناج، بهتر است آن را با مواد غذایی نارنجی ترکیب کنید تا آهنش بهتر جذب شود؟ این مقاله مجله پیام سلامت را به معرفی ترکیب مواد غذایی سالم برای مبارزه با سرطان ، کاهش کلسترول و جلوگیری از حملات قلبی اختصاص داده ایم.

اگر به دنبال یک فرمول عالی برای بهبود سلامت خود هستید، بهتر است از مصرف این ترکیبات بیشتر بهره ببرید. این بدان معنی است که هر ماده غذایی علاوه بر خواصی که به صورت مجزا دارد، بعد از ترکیب شدن با یک ماده غذایی دیگر می تواند یک فرمول عالی برای جلوگیری از بیماری های مختلف باشد.

ترکیب مواد غذایی سالم

زردچوبه با فلفل سیاه

ترکیب مواد غذایی سالم
ترکیب مواد غذایی سالم

پیپرین ماده شیمیایی اصلی در فلفل سیاه است. کورکومین نیز یک پلی فنول است که در زردچوبه نقش مشابه ای دارد. بعضی از پزشکان به بیماران خود توصیه می کنند که زردچوبه را در فرم مکمل که معمولا با پیپرین همراه است، مصرف کنند. پیپرین جذب کورکومین را افزایش می دهد. بنابراین مقدار کورکومینی که بدن می تواند جذب کند، افزایش می یابد. بنابراین توصیه می شود از این ترکیب مواد غذایی سالم در آشپزی خود استفاده کنید.

گوجه فرنگی با آووکادو یا کلم بروکلی

ترکیبی از گوجه فرنگی و آووکادو، اجازه می دهد تا لیکوپن موجود در گوجه فرنگی در حضور چربی موجود در آوکادو بهتر جذب شود. لیکوپن به عنوان آنتی اکسیدان و ماده ای مفید برای جلوگیری از بیماری های قلبی، بیماری های عروقی و کاهش خطر ابتلا به سرطان استفاده می شود. به طور مشابه، لیکوپن در سس گوجه فرنگی نیز بهتر است با روغن زیتون استفاده شود. اگر روغن زیتون را دوست ندارید، سالاد گوجه فرنگی را با مغزهایی که حاوی چربی هستند استفاده کنید.

مسئله دیگر این است که وقتی گوجه فرنگی پخته می شود، جذب مواد مغذی در آن بهبود پیدا می کند. بنابراین سعی کنید گوجه فرنگی را همراه با یک نوع چربی سالم به صورت پخته استفاده کنید. به تازگی نیز مشخص شده که ترکیب گوجه فرنگی و بروکلی دارای مزایای خاص خود است. بر اساس گزارش وب سایت WebMD، یک مطالعه برجسته که در Cancer Research منتشر شده نشان داد که رشد تومورهای پروستات در موش هایی که از پودر گوجه فرنگی و کلم بروکلی مصرف می کنند نسبت به موش هایی که از بروکلی یا پودر گوجه فرنگی به تنهایی و یا لیکوپن در فرم مکمل استفاده می کردند، کندتر است.

سیب و شکلات تلخ

ترکیب مواد غذایی سالم
ترکیب مواد غذایی سالم

ترکیبی از سیب قرمز و شکلات تلخ نیز برای بدن بسیار مفید است. سیب حاوی یک ماده ضد التهابی قوی به نام کورستین، به ویژه در پوست و قسمت های نزدیک به آن است. این ماده با

  • واکنش های آلرژیک
  • مشکلات قلبی
  • بیماری آلزایمر
  • بیماری پارکینسون
  • سرطان پروستات
  • و سرطان ریه

مبارزه می کند. شکلات تلخ، انگور سیاه، انواع توت ها و شراب قرمز، غنی از آنتی اکسیدان هایی به نام کاتچین ها هستند که به طور قابل توجهی عوامل خطر ایجاد کننده آترواسکلروز و سرطان را کاهش می دهند. ترکیب این غذاها با هم پیوند پلاکت های خون را کاهش داده، فعالیت سیستم قلبی عروقی را بهبود می دهد و از اختلالات لخته شدن خون جلوگیری می کند.

ماهی و سیر

این ترکیب توانایی بدن برای استفاده از اجزای ضد التهابی را افزایش و کلسترول در ماهی و استفاده از امگا ۳ را بهبود می دهد. مصرف این ترکیب مواد غذایی سالم اثر کاهش دهنده کلسترول دارد. مهم است بدانیم که ماهی به خودی خود از مواد معدنی مانند روی، آهن، مس، ید و سلنیوم که به عنوان مولکول های ضد التهابی قوی عمل می کنند، غنی است.

زغال اخته و انگور

یک تحقیق که در دانشگاه ایالتی اورگان انجام و نتایج آن در نشریه Molecular Nutrition and Food Research منتشر شد، تاثیر مواد شیمیایی مختلف بر روی سیستم ایمنی بدن انسان را بررسی کرد. مشخص شد که دو ترکیب، رزوراترول موجود در انگور قرمز و پترواستیلبن موجود در زغال اخته، در ترکیب با ویتامین D، توانایی بدن را برای پیشگیری از بیماری افزایش می دهند.

اسفناج و مرکبات

ترکیب ویتامین C و آهن به بهبود جذب آهن در سلول ها کمک می کند. بنابراین توصیه می شود غذاهای غنی از ویتامین C مانند

  • سبزیجات برگ دار
  • مرکبات
  • گوجه فرنگی
  • توت فرنگی
  • فلفل قرمز
  • و کلم بروکلی

را با غذاهای غنی از آهن مانند

  • اسفناج
  • کلم
  • و لوبیا سبز

ترکیب کنید.

گوشت کبابی و رزماری

ترکیب مواد غذایی سالم
ترکیب مواد غذایی سالم

گوشت گاوی که در دماهای بالا پخته می شود سموم سرطان زا را به بدن وارد می کند. مرطوب کردن گوشت قبل از پخت باعث کاهش خطر تشکیل سموم می شود. اما محققان معتقدند که افزودن رزماری به گوشت قبل از کباب کردن به طور قابل توجهی تشکیل این سموم را کاهش می دهد. دانشمندان این ویزگی را به آنتی اکسیدان های خاصی در رزماری که با جذب رادیکال های آزاد گوشت باعث کاهش میزان تشکیل مواد خطرناک در دمای بالا می شوند، نسبت می دهند.

ترکیب ویتامین ها

ترکیبی از ویتامین D و کلسیم:

  • خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.
  • توده استخوانی را حفظ می کند
  • و علائم ناراحت کننده مانند PMS را کاهش می دهد.

این ترکیب همچنین توانایی کاهش وزن را بهبود می بخشد. یکی دیگر از ترکیبات مفید برای بدن غذاهای غنی از ویتامین های محلول در چربی مانند

  • ویتامین A (هویج، کلم بروکلی و نخود)
  • ویتامین D (ماهی، شیر و ماست)
  • و یا ویتامین E (سیب زمینی شیرین، اسفناج و ماهی)

با چربی های سالم مانند روغن زیتون یا روغن بادام است. این ترکیب باعث می شود که ویتامین ها به طور موثری در بدن ما جذب شوند. بنابراین سعی کنید ماست را با بادام یا مغزهای دیگر بخورید. حتی ترکیبی از بلغور جو دوسر و ویتامین C (پرتقال، کیوی و توت فرنگی) باعث کاهش LDL (کلسترول بد)، پاک کردن عروق خونی و جلوگیری از حملات قلبی می شود.

در نتیجه، مهم است بدانیم که ترکیب مواد غذایی سالم تا حد زیادی به سلامت ما کمک می کند و آسیب های ناشی از مصرف سایر مواد غذایی را کاهش دهد. این ترکیبات برنده می توانند انرژی ما را افزایش و سطح سلامت بدن را ارتقاء دهند.