ترک خوردن پوست نشانه چیست و چگونه درمان می شود؟

برخی از افراد، به میزان بیشتری از سایرین، به کارهای یدی و خشن می پردازند. باغبانی، تعمیر اتومبیل، آشپزی، نظافت و نازک کاری مواردی است که می تواند موجب آسیب رساندن به پوست و ترک خوردن پوست شوند. تماس دست ها با مواد از بین برده رطوبت پوست، باعث افزایش احتمال این آسیب ها می شود.

علت اصلی ترک خوردن پوست کم شدن آب بدن و در نتیجه از بین رفتن آب سطحی پوست است. وقتی پوست خشک می شود مانند ناخن حالت شکننده به خود می گیرد. در نتیجه خاصیت ارتجاعی و انطاف پذیری خود را از دست می دهد و به جای خم شدن، ترک بر می دارد.

به طور کلی رطوبت پوست در برخورد با مواد محرک از جمله الکل، پاک کننده های آرایشی، خوشبو کننده ها، عطرها و مواد شوینده از بین می رود همچنین گرمای مصنوعی خانه در روزهای زمستان نیز می تواند با کاهش رطوبت هوا، موجب خشکی و ترک خوردن پوست شود. البته برخی از بیماری ها مانند:

  • اگزما
  • واکنش های آلرژیک
  • پسوریاز

نیز موجب ترک خوردن پوست می شوند.

ترک خوردن پوست نشانه چیست و چگونه درمان می شود؟
ترک خوردن پوست نشانه چیست و چگونه درمان می شود؟

ترک خوردن پوست را چگونه درمان کنیم؟

شایع ترین محل های ترک خوردن پوست دست ها و پاها می باشند. اما این مشکل در همه جا به خصوص در محل هایی مثل ساق پا که پوستی نازک دارند نیز ممکن است اتفاق بیفتند. خوشبختانه ترک پوست، هر جا که باشد درمان های ساده و موثری دارد. در ادامه به چند درمان این عارضه پوستی اشاره می کنیم.

استفاده از مرطوب کننده ها

مرطوب کننده ها رطوبت را در ناحیه ترک خورده حبس می کنند. و باعث باقی ماندن رطوبت در آن ناحیه می شوند. فراموش نکنید که پیش از استفاده از مرطوب کننده ها، محل ترک خوردگی را به مدت ۵ دقیقه با آب گرم بشویید. و سپس به آن مرطوب کننده بزنید. همچنین درباره موارد شدیدتر ترک، استفاده از وازلین می تواند موثرتر باشد.

شستشو ملایم

محل ترک خورده را با استفاده از صابون های دارای چربی، مثل صابون روغن زیتون، با آب ولرم شستشو دهید. استفاده از آب داغ در شستشوی ترک، می تواند وضعیت را بدتر کند.

استفاده از اوره

کرم ها و محلول های دارای اوره (اسیدهای آلفا هیدروکسی) موادی مناسب برای درمان خشکی پوست هستند. این مواد نه تنها خشکی پوست را درمان کرده بلکه از رخ دادن دوباره آن نیز جلوگیری می کنند.

مراقبت از پوست

در کار روزانه خود مراقب پوست ترک خورده باشید. مثلا اگر پوست شما به آب و مواد شیمیایی حساس است، پوشیدن دستکش لاستیکی در هنگام انجام کارها مفید است.

درمان خانگی

علاوه بر روش های ذکر شده در بالا می توانید از مقداری گلسیرین مایع و آبلیمو محلولی تهیه کرده و به صورت روزانه آن را استعمال کنید. دقت کنید که قبل از استفاده از این محلول محل را مرطوب کنید. اگر ترک خوردگی شدید و خونریزی داشته باشد ممکن است پس از استفاده از این محلول کمی سوزش در پوست احساس شود.