اگر منتظر هستید که یک روز بیدار شده و به خود بگویید” من ترک می کنم” و دیگر هرگز سیگاری را آتش نکنید، باید گفت که زهی خیال باطل. این طور ترک کردن خیلی خیلی نادر است.

موفق ترین ترک کنندگان سیگار کسانی هستند که پیش از کشیدن آخرین سیگار، به خوبی خود را آماده کرده اند. چگونه؟ در اینجا چیزهایی را که در برنامه مشهور ترک سیگار کلینیک کلیولند به این افراد آموزش داده می شود را ارایه می کنیم. این ده گام را بردارید و به فاصله ی ۳۰ روز از امروز، آماده ی پیوستن به جمع سیگاری های سابق بشوید.

۱- امروز ترک نکنید. به جای آن، روزی را در نظر بگیرید که دست کم ۳۰ روز بعد باشد و آن روز را بر روی تقویم خود به عنوان “روز ترک” در نظر بگیرید. سپس، چند هفته ی بعد را صرف آمادگی برای ترک کنید. این گونه است که موفق خواهید شد( زیرا دست کم روز طول می کشد تا مغز شما یک عادت جدید را بیاموزد).

۲- بنویسید. بر روی یک کارت کوچک سه دلیل خود را برای ترک سیگار بنویسید. پول؟ رفع بوی بد دهان؟ انگیزه ها متفاوتند اما زندگی طولانی تر را بیشتر افراد به عنوان دلیل ترک سیگاردر ذهن دارند. این کارت را همواره با خود داشته باشید، و هر وقت که می خواهید سیگاری بگیرانید، نگاهی به آن بیندازید.

۳- پیاده روی کنید. این یک عادت سالم است که می تواند جای آن عادت بد را بگیرد: هر روز، نیم ساعت پیاده روی کنید. نظمی که در این کار است باعث کمک به شما در برنامه تان و جلوگیری از افزایش وزن(که در برخی ترک کنندگان رخ می دهد و سبب بازگشت آنها به سیگار می شود) می شود.

۴- در مورد پوشش بیمه سئوال کنید.شاید در برنامه شما برای ترک سیگار هزینه هایی باشد، مثلا داروهای تجویز شده، درمان های جایگزینی نیکوتین و مشاوره. به هر حال این راهها ارزانتر از یکسال کشیدن سیگار هستند.

۵- پزشک خود را ببینید. یک چکاپ انجام بدهید و بخواهید که یکی از داروهایی که ترک سیگار را که ترک را برای شما آسان می سازد تجویز کند. یک داروی ضد تمایل مانند وارنیسلین( با نام تجاری چانتیکس) یا باپروپیون( با نام تجاری زیبان یا ولباترین) برای کار خوب است. اگر باپروپین را در نظر بگیرید، می توانید از جایگزین های نیکوتین، مانند آدامس یا چسب های مخصوص نیز استفده کنید( در صورتی که با مصرف چانتیکس، این کار مجاز نیست).

۶- از محدودیت ها و اثرات جانبی محتمل برنامه خود، آگاهی پیدا کرده و برای آنها کسب آمادگی کنید.

۷- سیگار کشیدن خود را تغییر داده و اصلاح کنید. شروع به تغییر دادن الگوهای گیراندن سیگار خود کنید. مثلا اگر همیشه به محض نشستن پشت فرمان ماشین سیگاری روشن می کنید، سعی کنید در هنگام رانندگی سیگار نکشید. همچنین مارک سیگار را مرتبا تغییر بدهید. در هنگامی که دچار استرس هستید، به جای روشن کردن سیگار، از تکنیک های مخصوص آزادسازی استرس استفاده کنید.

۸- شخص یا اشخاص دیگری را که در حال ترک هستند پیدا کنید. می توانید از یک فرد حقیقی یا گروه آنلاین که مشغول ترک سیگار هستند کمک بگیرید و متقابلا به آنها کمک کنید.

۹- با خود عهد ببندید. سوگند یاد کنید و به ترک سیگار متعهد شوید. برنامه های خود را با دوستان نزدیک یا اعضای خانواده خود در میان بگذارید، آنها از شما حمایت خواهند نمود.

۱۰- آنها را دور بیندازید. در سی امین روز، هر دارو یا ماده جایگزینی را که مصرف می کنید قطع کنید. دو روز بعد، سیگار را نیز ترک کنید. مبارکه!

تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ

www.seemorgh.com/health

اختصاصی سلامت