تری سدیم فسفات (TSP) در غلات و یا در غذاها

تری سدیم فسفات (TSP) یک افزودنی خوراکی متداول در غلات و دیگر مواد غذایی است. TSP در تولید غلات استفاده می شود تا رنگ آن ها بهتر شود. این ماده در روند تولید نیز نقش دارد. TSP به پنیر ها نیز اضافه می شود تا ضمن حفظ شکل، خواص ذوب شدنشان نیز بهبود پیدا کند. بعضی از انواع نان و پیتزا نیز حاوی TSP هستند. زیرا این ماده به عنوان عاملی برای ور آمدن نیز عمل می کند. شما ممکن است تری سدیم فسفات را در گوشت های فرآوری شده نیز پیدا کنید. زیرا این ماده باعث می شود که رطوبت گوشت فرآوری شده حفظ شود.

اگر چه اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) مصرف این ماده را در صنایع غذایی تأیید کرده است، اما بسیاری از افراد در مورد ایمن بودن این ماده تردید دارند. به عنوان مثال، آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) تری سدیم فسفات را به عنوان یک عامل تحریک کننده که می تواند روی پوست و چشم ها تاثیر بگذارد معرفی کرده است. TSP به محصولات صنعتی مانند تمیز کننده ها و شار لحیم کاری نیز اضافه می شود.

در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت بیشتر در مورد این ماده صحبت خواهیم کرد.

تری سدیم فسفات چیست؟

تری سدیم فسفات (Na3PO4) یک ترکیب غیر معدنی و یک نوع اسید فسفریک است. ترکیبات فسفات معمولا در صنایع غذایی به عنوان تنظیم کننده های خاصیت اسیدی مورد استفاده قرار می گیرند.

محققان National Center for Biotechnology Information می گویند TSP به عنوان تری بیسیک سدیم فسفات نیز شناخته می شود. تری سدیم فسفات دارای کاربردهای زیادی در صنایع تولیدی و صنایع غذایی است. به عنوان مثال، تری سدیم فسفات به عنوان یک افزودنی رنگ دهنده، عامل ضد پوسته پوسته شدن، افزایش خاصیت تمیز کنندگی و به عنوان افزودنی خوراکی استفاده می شود.

درجه خوراکی تری سدیم فسفات چیست؟

محققان FDA می گویند که درجه خوراکی به این معنی است که یک ماده خاص برای مصرف انسان ها ایمن است و در صورت تماس با مواد غذایی خطرناک نیست. با توجه به این سوال که آیا TSP برای مصرف خوراکی امن است یا خیز؟ FDA می گوید که این ماده در صورتی برای بدن ایمن است که به درستی در روش تولید استفاده شود.

کاربردهای تری سدیم فسفات

بیایید به جزئیات بیشتری در مورد نحوه استفاده از این ماده در صنایع غذایی و سایر صنایع نگاهی کنیم.

TSP به عنوان افزودنی خوراکی

اکثر افراد می خواهند بدانند که آیا تری سدیم فسفات برای مصرف خوراکی ایمن است؟

طبق گزارش National Center for Biotechnology Information، تولید کنندگان مواد غذایی به دلایل متعددی از TSP به عنوان افزودنی در مواد غذایی استفاده می کنند. این دلایل عبارتند از:

  • TSP یک غلیظ کننده مواد غذایی است
  • برای کمک به تثبیت غذاهای فرآوری شده (امولسیفایر) استفاده می شود
  • برای تنظیم خاصیت اسیدی در غذاهای فرآوری شده کاربرد دارد
  • برای کمک به بهبود بافت مواد غذایی استفاده می شود

TSP به عنوان پاک کننده

تری سدیم فسفات دارای خواصی است که باعث می شود به یک پاک کننده مؤثر سطوح تبدیل شود.

مجله Environmental Science & Technology گزارش داد که تمیز کردن سطوح با محصولات حاوی TSP می تواند به طور موثر گرد و غبار و آلودگی را پاک کند. تمیز کردن با محصولات TSP به طور موثر آلاینده ها را از سطوح سخت مانند کفپوش چوبی پاک می کند.

TSP برای کشتن ویروس های خوراکی

تری سدیم فسفات برای از بین بردن ویروس های موجود در مواد غذایی از جمله گوشت و سبزیجات آلوده استفاده می شود.

مجله Foodborne Pathogens and Disease می گوید TSP برای استریل کردن میوه ها و سبزیجات استفاده می شود. درمان با تری سدیم فسفات، نوریوویروس ها و دیگر ویروس ها را تخریب می کند. این ویروس ها می توانند باعث ناراحتی دستگاه گوارش شوند.

همچنین، مجله Food Science and Biotechnology می گوید که محلول های حاوی تری سدیم فسفات معمولا برای بهبود عمر مفید سینه مرغ استفاده می شود. طبق نتایج این تحقیق مشخص شد که فرو بردن سینه مرغ در TSP باعث تخریب پاتوژن های مختلف باکتری می شود. نتیجه این بود که عمر مفید سینه مرغ با غلتاندن آن در TSP حدود ۱۲ روز بیشتر می شود.

TSP برای تقویت عملکرد بدن

بعضی از ورزشکاران از مکمل های حاوی این ماده برای بهبود عملکرد فیزیکی بدنشان استفاده می کنند.

به عنوان مثال، بر اساس نتایج یک مطالعه منتشر شده در مجله Science and Medicine in Sport، تری سدیم فسفات می تواند به افزایش جذب اکسیژن کمک کند. در این تحقیق مشخص شد که دوچرخه سواران آموزش دیده که از مکمل های TSP استفاده کرده بودند، عملکرد استقامتی شان افزایش یافت.

تری سدیم فسفات (TSP) در غلات

این واقعیت که استفاده از فسفات تری سدیم در مواد غذایی توسط FDA تایید شده است، به این معنا نیست که هر کسی می تواند غلات حاوی TSP را بخورد. البته این ماده تنها افزودنی نیست که می تواند پیامدهایی داشته باشد. غلات صبحانه حاوی مقدار زیادی شکر اضافه شده و شربت ذرت هستند که می توانند منجر به چاقی یا افزایش سطح قند خون شوند.

تری سدیم فسفات در محصولات غذایی

مواد غذایی حاوی TSP به طور عمده شامل غذاهایی که به شدت پردازش شده اند می باشند. بنابراین بسیاری از انواع فرآوری های گوشتی، سوسیس و حتی غلات صبحانه دارای میزان کمی از این ماده هستند. با این حال، تحقیقات به این واقعیت اشاره می کند که TSP در غذاهای فرآوری شده می تواند برای بدن خطر داشته باشد.

به عنوان مثال، دانشمندان در مجله Deutsches Ärzteblatt International گزارش دادند که TSP در غذا می تواند بر سلامت کلی بدن تأثیر بگذارد. اگر چه فسفات از منابع آلی ضروری برای بدن است، اما فسفات اضافه شده در غذاها به طور مؤثر در بدن جذب نمی شود. محققان نتیجه گرفتند که افزودنی های فسفری می توانند به سلامت بدن آسیب برسانند.

اگرچه محققان می گویند که اضافه کردن فسفات های معدنی در مواد غذایی می تواند بیش از ۳۰ درصد از نیاز روزانه بدن به فسفات را تامین کند، اما باید سعی کنید که فسفات مورد نیاز خود را از منابع ارگانیک دریافت کنید.

چرا تری سدیم فسفات به مواد غذایی اضافه می شود؟

اگر تری سدیم فسفات می تواند عوارض داشته باشد، پس چرا از آن برای تولید مواد غذایی استفاده می شود؟

TSP معمولا به عنوان یک نگهدارنده در صنایع غذایی به منظور افزایش عمر مفید و از بین بردن میکروب های مضر بالقوه استفاده می شود. برخی از دلایل استفاده از این ماده در صنایع غذایی عبارتند از:

  • صنعت گوشت. TSP به عنوان یک عامل نگهدارنده عمل می کند و می توان آن را به گوشت تازه تزریق کرد تا طول عمرش افزایش یابد. این ماده به بهبود طعم و ظاهر گوشت نیز کمک می کند.
  • محصولات لبنی. بعضی از محصولات لبنی مثل پنیر نرم یا پنیر سفت شامل این ماده هستند تا فرایند ذوب شدنشان بهبود پیدا کند. اغلب TSP به پنیرهای قابل ذوب مانند پنیر پیتزا اضافه می شود تا بافت پنیر بهبود یابد.
  • صنعت نوشیدنی. برخی از نوشیدنی های طعم دار و کولا ها حاوی افزودنی های فسفری هستند تا اسیدیته شان افزایش یافته و طعم میوه در آن ها ایجاد شود.

چرا تری سدیم فسفات به غلات اضافه می شود؟

برای بسیاری از افراد، بیشترین نگرانی در مورد این ماده، اضافه کردن آن به غلات است، به خصوص به دلیل آن که غلات صبحانه بیشتر برای تغذیه کودکان استفاده می شود. برای بسیاری، صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است و باید به اندازه کافی انرژی و ارزش غذایی داشته باشد.

از این ماده به دلایل زیر در غلات استفاده می شود:

  • تری سدیم فسفات اغلب به غلات فرآوری شده اضافه می شود تا شکل مخلوطی که در هنگام پردازش تولید می شود حفظ شود.
  • این ماده به عنوان یک بافر در غلات عمل می کند. TSP به تنظیم سطح اسیدی غلات کمک می کند تا طول عمر این مواد افزایش پیدا کند.
  • TSP در غلات به عنوان یک عامل نیتروژن برای ایجاد یک ساختار متخلخل و شکننده استفاده می شود.

مضرات مصرفی برخی از غلات صبحانه

گاهی غلات برای بدن مضر می باشند. تحقیقات علمی نشان داده اند که چرا غلات صبحانه خاص برای شما مناسب نیستند:

  • آنها می توانند چاقی ایجاد کنند. بررسی های Nutrition Reviews گزارش می دهند که غلات پالایش شده می توانند باعث بروز چاقی شوند.
  • بسیاری از غلات صبحانه قند زیادی دارند. براساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، غلاتی که مخصوص کودکان است، سه برابر بیشتر از سایر غلات حاوی قند و سدیم هستند. این مصرف زیاد قند، افراد را در معرض خطر ابتلا به چاقی قرار می دهد. مصرف فقط ۳۰ گرم غلات می تواند تا یک سوم از نیازهای روزانه بدن کودکان را به قند تامین کند.
  • اطلاعات غذایی غلات می تواند گمراه کننده باشد. مجله British Journal of Nutrition گزارش داد که بسته بندی غلات صبحانه حاوی اطلاعات غلطی در مورد سلامت این ماده است.

بنابراین، به نظر می رسد که این فقط فسفات تری سدیم در غلات نیست که باید در مورد مصرف آن نگران بود. نمک و قند زیاد در برخی از غلات و فیبر کم در آنها می تواند به این معنی باشد که شما نمی توانید زیاد از این غلات استفاده کنید.

غذاهای حاوی TSP

در ادامه به برخی از غذاهای حاوی TSP اشاره می کنیم:

  • ژامبون پردازش شده، سوسیس و سایر انواع گوشت های فرآوری شده
  • کنسرو ماهی
  • نوشیدنی های حاوی عطر و طعم مرکبات یا کولا
  • برخی از محصولات پخته مثل نان، پیتزا یا کیک
  • گوشت تازه یا یخ زده

آیا تری سدیم فسفات در غذا برای بدن شما بد است؟

مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد، مصرف برخی از مواد افزودنی مانند TSP می تواند موجب آسیب شود. این آسیب های عبارتند از:

افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی

محققان در مجله Advances Chronic Kidney Disease گزارش دادند که فسفات های سدیم می توانند بر سلامت قلبی تاثیر بگذارند. مشخص شد که فسفات های معدنی می توانند منجر به کلسیفیکاساس قلب و عروق و افزایش خطر ابتلا به سکته قلبی شود. محققان گفتند که افزایش سطح فسفات در خون می تواند به بیماری های قلبی و عروقی در افراد مبتلا به بیماری کلیوی منجر شود.

افزایش خطر ابتلا به مشکلات کلیوی

مجله Advances Chronic Kidney Disease گزارش داد که افزودنی های فسفری بر سلامت کلیه افراد سالم تاثیر می گذارد. دانشمندان بر این باورند که اکثر افراد در ایالات متحده ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم بیشتر از نیاز روزانه بدن به فسفر، از این ماده استفاده می کنند. این افزایش مصرف می تواند تاثیر منفی بر روی عملکرد کلیه و فشار خون داشته باشد.

افزایش خطر ابتلا به سرطان

سطح غیر طبیعی تری سدیم فسفات در بدن می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دهد. مجله BMC Cancer گزارش داد که افزایش سطح فسفات های غیر آلی در بدن می تواند خطر ابتلا به برخی از سرطان ها را افزایش دهد. برخی از سرطان هایی که با مصرف این ماده مرتبط هستند عبارتند از:

  • سرطان تیروئید
  • سرطان ریه
  • سرطان مری
  • سرطان پوست
  • سرطان پانکراس