تستوسترون در زندگی مردان نقش مهمی را بازی می کند و تقریبا در تمام جوانب زندگی آنها نقش دارد. پس آقایان باید بدانند که چه چیزهایی روی این هورمون تاثیر مثبت و چه چیزهایی روی آن تاثیر منفی دارد.

تستوسترون یا هورمون مردانه نقش مهمی در زندگی مردان دارد. این هورمون جنسیت جنین را معلوم می کند و خصوصیات جنسی اولیه و ثانویه مردان هم ناشی از عملکرد این هورمون است و در سلامت مردان هم نقش مهمی دارد. این هورمون باعث افزایش توده استخوانی و عضلانی در مردان می شود. افزایش میزان هورمون تستوسترون در مردان میانسال می تواند باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی شود، همین طور روی تمرکز، حافظه و محاسبات هم نقش دارد و کاهش آن هم یکی از علت های احتمالی ابتلا به بیماری آلزایمر در سن بالاست. با توجه به این مسائل و نقش این هورمون در عملکرد جنسی و صاحب فرزند شدن همه مردان باید بدانند چه مسائلی روی این هورمون تاثیر مثبت و منفی دارد.

● اینها دوست تستوسترون هستند

▪ کاهش وزن

اهمیت متعادل بودن

با خوردن چربی های سالم و کاهش شکر و قند در غذای روزانه و داشتن اعتدال در مصرف تمام گروه های غذایی و جلوگیری از افزایش وزن می توانید میزان تستوسترون بیشتری داشته باشید. این را هم یادتان باشد که این رابطه «برد برد» است زیرا با بالا رفتن میزان تستوسترون چربی بیشتری خواهید سوزاند. یکی از کارهای خوب این است که برای میان وعده غذایی در نیم روز از آووکادو و در اواخر شب از مغزهای مفید استفاده کنید.

نتایج مطالعه ای که اخیرا در کشور فنلاند انجام گرفته نشانگر آن است که اگر ۱۰ سانتی متر به اندازه کمر شما اضافه شود، میزان تستوسترون شما حتی تا حدود ۷۵درصد کاهش می یابد.

▪ ارتباط زناشویی

میزان هورمون صبح ها حداکثر است

مردان متاهل باید بدانند که نداشتن ارتباط زناشویی می تواند باعث کاهش میزان تستوسترون آنها شود. حداقل میزان ارتباط زناشویی برای داشتن سطح متوسط تستوسترون یک بار در هفته است. این را هم بدانید که میزان این هورمون طی صبح بیشتر از هر زمان دیگری است.

▪ سویا و گریپ فروت

اینها را نخورید

سویا ماده غذایی محبوب بسیاری از افراد است که فواید زیادی هم دارد، اما پروتئین سویا باعث افزایش استروژن و کاهش تستوسترون در بدن می شود. دیده شده افرادی که طولانی مدت و بسیار زیاد سویا مصرف می کنند میزان سلول جنسی مردانه کمتری دارند.

از طرف دیگر گریپ فروت هم با تاثیر روی کبد مانع از متابولیسم و تجزیه استروژن می شود و درنتیجه به افزایش میزان آن در بدن و کاهش تستوسترون می انجامد.

▪ استراحت

روزی ۸ ساعت استراحت کنید

همانطور که ورزش برای تنظیم میزان تستوسترون شما مفید است، استراحت کافی هم می تواند همین گونه عمل کند. استراحت کافی به خصوص پس از ورزش می تواند به بدن شما در ریکاوری کمک کند و عملکرد هورمونی بدن را تنظیم می کند. مطالعات نشان داده که افرادی که کم خوابی مزمن دارند و بدن آنها فرصت لازم برای بازسازی پیدا نمی کند نسبت به دیگران میزان هورمون تستوسترون کمتری دارند.

▪ سبزیجات خانواده کلم

اینها را بخورید

۶ مطالعات نشان داده که خوردن منظم گل کلم، کلم بروکلی و همین طور تربچه و شلغم می تواند بر میزان تستوسترون آزاد بدن بیفزاید و در عین حال باعث کاهش استروژن بد موجود در بدن شود. مطالعات جداگانه ای هم نشان داده افرادی که کرفس جایگاه ثابتی در رژیم غذایی شان دارد به طور متوسط دارای سطح بالاتری از هورمون تستوسترون در بدنشان هستند.

● اینها تستوسترون را می کشند

▪ اضطراب

حرص نخورید

اضطراب را مادر بسیاری از بیماری ها می دانند. بیماری های قلبی و عروقی، مشکلات قلبی، سکته مغزی، مشکلات گوارشی و… همگی ممکن است تحت تاثیر اضطراب شکل بگیرد. اضطراب همین طور می تواند روی میزان تستوسترون تاثیر منفی بگذارد. براساس مطالعات انجام گرفته استرس میزان تستوسترون را کاهش می دهد و میزان کورتیزول را بالا می برد. شاید مقدار کمی اضطراب و استرس برای شما خوب باشد اما مقدار زیاد آن تاثیرات مخربی روی همه اعضای بدن شما دارد. برای آنکه میزان تستوسترون شما تحت تاثیر اضطراب کاهش نیابد سعی کنید بیشتر و بهتر بخوابید. روزی ۵ تا ۱۰ دقیقه تمرینات آرام سازی هم می تواند به شما کمک کند که تاثیرات اضطراب را برطرف کند.

▪ تلفن های همراه

خطر در جیب

براساس تحقیقات انجام شده در برزیل، اگر موش ها ۵روز هفته برای ۴ هفته در معرض تابش امواج الکترومگنتیک در محدوده ای که توسط تلفن های همراه ایجاد می شود (۹۰۰ مگاهرتز) قرار گیرند، میزان تستوسترون در آنها کاهش می یابد. همین طور مطالعاتی که در کشورهای اروپایی انجام شده نشان می دهد که اشعه های تلفن همراه روی عملکرد سلول های جنسی مردانه تاثیر منفی دارد. در واقع در این مطالعات مشخص شد که مردانی که اصلا تلفن همراه شان را در جیب شلوارشان نمی گذارند به طور متوسط تعداد سلول های جنسی بیشتری نسبت به آنهایی که همیشه تلفن همراه شان را در جیب شلوارشان می گذارند، دارند. البته این را هم بدانید که اشعه های تلفن همراه براساس برخی مطالعات می تواند تاثیرات منفی روی ارگان های دیگر بدن نیز داشته باشد. برای همین بهترین کار این است که تا می توانید تلفن همراه تان را از خودتان دور نگه دارید.

▪ تغذیه

فرق قدیمی ها و جدید ها

رژیم غذایی معمول دوران باستان: گوشت، سبزیجات، غلات، میوه ها و ریشه های خوراکی.

رژیم غذایی معمول دوران مدرن: غلات، شکر، چربی، پنیر، چیپس، نان های بی کیفیت و…

افرادی که در رژیم غذایی شان چربی بیشتر از کربوهیدرات هاست به طور طبیعی مقدار تستوسترون بیشتری دارند. این به خصوص در مورد چربی های سالم مثل چربی های موجود درآووکادو، چربی های اشباع شده حیوانات و حبوبات صادق است که چون هورمون ها پایه چربی دارند به این وسیله به افزایش آنها می انجامد.

▪ سموم

از پلاستیک ها دور

برخی مطالعات نشان داده که مردانی که به طور منظم و مرتب از بطری های پلاستیکی استفاده می کنند میزان کمتری تستوسترون دارند. مواد مشابه استروژن (مثل گزنواستروژن) که در پلاستیک ها به میزان زیادی وجود دارد با وارد شدن به بدن می تواند میزان استروژن را در بدن بالا ببرد و باعث کاهش تستوسترون شود. برخی مطالعات هم مدعی است که این روند می تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان پروستات در مردان شود (هرچند در این مورد باید مطالعات گسترده ای انجام بگیرد) در ضمن باید یک نکته مهم را در نظر بگیرید و آن هم این است که پلاستیک در اثر گرما ثبات و ساختار مولکولی خود را از دست می دهد برای همین اگر ظروف پلاستیکی را در مایکروویو بگذارید ممکن است میزان سموم پلاستیکی در خون شما بالا برود. برخی متخصصان هم معتقدند که گذاشتن بطری های پلاستیکی زیر نور مستقیم خورشید یا در نزدیکی رادیاتورها و منابع گرما زا می تواند میزان مواد مشابه استروژنی را در آنها بالا ببرد و روی هورمون تستوسترون تاثیرات منفی بگذارد. بهترین کار این است که آب و سایر نوشیدنی ها را در بطری های شیشه ای نگه دارید؛ به خصوص اگر این بطری ها در معرض نور یا گرما قرار می گیرند.