تست تحمل گلوکز خوراکی ( OGTT ) هرچند دیگر به طور معمولی مورد استفاده قرار نمی گیرد، معیار طلایی برای تشخیص دیابت نوع ۲ محسوب می شود. این تست بیشتر به منظور تشخیص دیابت بارداری و در شرایط قبل از ابتلا به دیابت، مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک، انجام می شود. برای انجام تست تحمل گلوکز خوراکی فرد باید در طول شب (حداقل هشت ساعت و نه بیش از ۱۶ ساعت) ناشتا باشد. سپس ابتدا، تست گلوکز خون ناشتا انجام می شود. پس از انجام این تست ، فرد به مقدار ۷۵ گرم گلوکز ( در زنان باردار به مقدار ۱۰۰گرم ) دریافت می کند. برای انجام این تست توسط ماما روش های مختلفی وجود دارد، اما روشی که در اینجا توضیح داده شده استانداردتر می باشد. معمولاٌ گلوکز را به صورت مایع شیرینی به فرد بیمار می خورانند. نمونه های خون در فواصل معین به منظور اندازه گیری قند خون گرفته می شود.

شرایط به دست آوردن نتایج معتبر از تست تحمل گلوکوز خوراکی

  • فرد باید در سلامت کامل باشد ( به بیماری دیگری مبتلا نباشد، حتی دچار سرماخوردگی نیز نباشد )
  • فرد باید فعالیت عادی داشته باشد ( برای نمونه در بیمارستان بستری و در رختخواب نباشد )
  • فرد نباید در حال مصرف داروهایی که بر میزان قند خون تأثیر می گذارند، باشد
  • سه روز قبل از انجام تست، فرد باید رژیم غذایی که مقدار زیادی کربوهیدرات دارد استفاده نماید ( ۳۰۰-۲۰۰ گرم در روز )
  • صبح روز تست، فرد نباید سیگار یا قهوه مصرف کرده باشد

    تست تحمل گلوکز خوراکی
    تست تحمل گلوکز خوراکی

 

در تست تحمل گلوکز خوراکی سنتی، میزان گلوکز خون پنج مرتبه، هر سه ساعت یک بار اندازه گیری می شود. برخی از پزشکان تنها تست نمونه گیری پایه خون به همراه نمونه گیری دو ساعت پس از نوشیدن مایع قندی را انجام می دهند. در فردی که مبتلا به دیابت می باشد، میزان گلوکز آن ها بین حد طبیعی و دیابتی است، دچار عارضه نقص تحمل گلوکز ( IGT ) می باشند. افرادی که دچار این عارضه می باشند، مبتلا به دیابت نیستند، اما خطر ابتلا به دیابت در آن ها بسیار زیاد است. همه ساله، ۱% الی ۵% افرادی که نتایج تست آن ها نشان دهنده ابتلا به عرضه نقص تحمل گلوکز می باشند، سرانجام به دیابت مبتلا می شوند. کاهش وزن و ورزش ممکن است بقه افراد مبتلا به عارضه نقص تحمل گلوکز کمک کند میزان گلوکز خون خود را به حد طبیعی برسانند. علاوه بر این، برخی از پزشکان از مصرف برخی داروها مانند متفورین ( گلوکوفاگ ) حمایت می کنند، تا به پیشگیری یا تأخیر آغاز دیابت آشکار، کمک کنند.

تحقیقات اخیر نشان می هد نقص تحمل گلوکز ممکن است خود عامل خطر آفرینی برای ابتلا به بیماری قلبی باشد. در جوامع پزشکی، اغلب پزشکان در حال حاضر به این نکته پی بردند که نقص تحمل گلوکز تنها مقدمه شروع دیابت محسوب نمی شود، بلکه خود نوعی بیماری بالینی است که نیازمند درمان و کنترل است.

ارزیابی نتایج تست تحمل گلوکز خوراکی چگونه است؟

تست های تحمل گلوکز خوراکی ممکن است باعث دستیابی به تشخیص های زیر گردد

  1. واکنش طبیعی: زمانی گفته میب شود فرد واکنش طبیعی دارد که میزان تست گلوکز خون در دو ساعت کمتر از ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر، و تمام اندازه های بین صفر و دو ساعت کمتر از ۲۰۰میلی گرم بر دسی لیتر باشد.
  2. نقص تحمل گلوکز: زمانی گفته می شود فرد دچار نقص تحمل گلوکز است که مقدار گلوکز ناشتا ی وی کمتر از ۱۲۶ملی گرم در دسی لیتر و مقدار گلوکز وی در طی دوساعت بین ۱۴۰ و ۱۹۹ میلی گرم در دسی لیتر باشد.
  3. دیابت: زمانی گفته میشود فرد مبتلا به دیابت است که دو تست تشخیصی وی در روز های مختلف انجام داده است، نشان دهنده بالا بودن قند خون باشد.