تست تحمل گلوکز در بارداری و تفسیر نتایج حاصل از آن

یکی از مهمترین مشکلات مرتبط با بارداری، عارضه ای به نام دیابت بارداری است. این بیماری در صورتی که کنترل نشود می تواند هم برای مادر و هم برای جنین خطرناک باشد. تست تحمل گلوکز در بارداری نوعی آزمایش معمول است که برای تشخیص دیابت بالقوه بارداری استفاده می شود. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد این تست با شما صحت خواهیم کرد.

کاربرد تست تحمل گلوکز در بارداری

آزمایشات متعددی برای شناسایی دیابت حاملگی در زنان باردار به کار برده می شود. اولین آزمایش که به این منظور انجام می شود، غربالگری چالش گلوکز نامیده می شود. این تست، آزمایش غربالگری اولیه است که بین هفته ۲۶ تا ۲۸ بارداری انجام می شود. اگر تست اولیه تحمل گلوکز در بارداری، مثبت باشد، ممکن است پزشک تست دومی را برای اندازه گیری تحمل گلوکز تجویز کند. این آزمایش تشخیص می دهد که آیا دیابت وجود دارد یا نه؟

در واقع این آزمایش نشان می دهد که آیا بدن می تواند به طور موثر از گلوکز (نوعی شکر در خون) استفاده کند یا خیر؟

تست تحمل گلوکز در بارداری در حال حاضر به عنوان یک آزمایش استاندارد در اوایل سه ماهه سوم بارداری انجام می شود.

برای انجام این آزمایش اقدامات خاصی نیاز نمی باشد. در طول آزمایش از مادر خواسته می شود که یک مایع شیرین (گلوکز) را بنوشد. بعد از یک ساعت از مصرف نوشیدنی، نمونه خون گرفته می شود. زیرا سطح گلوکز خون به طور معمول بعد از یک ساعت از مصرف گلوکز، به حداکثر میزان خود می رسد. بنابراین نیازی نیست که برای انجام این تست، از شب قبل ناشتا باشید.

در این آزمون، نحوه برخورد بدن با شکر بررسی می شود. اگر خون گرفته شده نشان دهد که سطح گلوکز بالا است، یعنی نتیجه مثبت باشد، یعنی بدنتان نمی تواند به طرز صحیح با گلوکز برخورذ کند. البته همه زنان باردار نیاز ندارند که این تست را انجام دهند. تست تحمل گلوکز تنها برای زنانی تجویز می شود که در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری قرار دارند.

نحوه انجام و مقادیر غیر طبیعی این تست

اکثر پزشکان توصیه می کنند که قبل از اندازه گیری تست تحمل گلوکز، قند ناشتا نیز اندازه گیری شود. به این ترتیب ابتدا از شما آزمایش قند ناشتا می گیرند، که در این حالت حتما باید ناشتا باشید. سپس محلول قندی را نوشیده و نمونه دیگری از خون شما برای انجام اولین آزمایش غربالگری چالش گلوکز گرفته می شود. بعد از انجام اولین آزمون، ۳ بار دیگر، به فاصله ۱ ساعت نمونه گرفته می شود.

مقادیری که انجمن دیابت آمریکا در طول تست تحمل گلوکز در بارداری غیرطبیعی می دانند به شرح زیر است:

زمان انجام تست مقدار غیر طبیعی
ناشتا ۹۵ میلی گرم بر روی دسی لیتر یا بالاتر
یک ساعت بعد از مصرف شربت گلوکز ۱۸۰ میلی گرم بر روی دسی لیتر یا بالاتر
دو ساعت بعد از مصرف شربت گلوکز ۱۵۵ میلی گرم بر روی دسی لیتر یا بالاتر
سه ساعت بعد از مصرف شربت گلوکز ۱۴۰ میلی گرم بر روی دسی لیتر یا بالاتر

اگر نتیجه آزمایش تست تحمل گلوکز در بارداری غیر طبیعی باشد، چه اقداماتی باید انجام شود؟

اگر فقط یکی از تست ها نتیجه غیر طبیعی داشته باشد، پزشک ممکن است تغییراتی را در رژیم غذایی توصیه کرده و سپس بعد از مدتی مجددا قند خون شما را بررسی کند. اما اگر دو یا چند مورد از تست های انجام شده نتیجه غیر طبیعی داشته باشد، یعنی مادر به دیابت بارداری مبتلا است. در این حالت باید تحت نظر پزشک یا ماما باشید. به یاد داشته باشید که درمان دیابت در دوران بارداری برای حفاظت از سلامت مادر و نوزاد بسیار مهم است.