برقراری تعادل روده پس از مصرف آنتی بیوتیک ها

بشر امروزه به شدت به مصرف آنتی بیوتیک ها روی آورده است. آنتی بیوتیک ها باکتری ها را در بدن می کشند، اما بین نوع مضر و مفید آن ها تفاوت قائل نمی شوند. یعنی هم باکتری های مضر و هم باکتری های مفید در اثر مصرف آن ها از بین می روند. با رعایت یک رژیم غذایی حاوی غذاهای فرآوری شده غنی از قندها و اضافه وزن، بدن ما با استرس بیشتری مواجه است و بیشتر تعادل طبیعی دستگاه گوارش خود را از دست می دهیم. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت می خواهیم درباره برقراری تعادل روده پس از مصرف آنتی بیوتیک ها صحبت کنیم.

هنگامی که ما آنتی بیوتیک ها و داروهای دیگر را مصرف می کنیم، pH (تعادل محیط اسیدی / قلیایی) بدن خود را تغییر می دهیم و باکتری های مضر را از بین می بریم. معمولا، حدود ۴۰۰ گونه از باکتری ها در معده و روده شما زندگی می کنند.

با این حال، هنگامی که pH بدن تغییر می کند، مخمرها، انگل ها، اشرشیاکلی و باکتری های مضر مشابه می توانند بدن شما را تخریب کنند و باعث ایجاد بیماری هایی مانند موارد زیر شوند:

  • کاندیدیازیس
  • سندرم روده تحریک پذیر
  • آلرژی
  • سندرم خستگی مزمن
  • سندرم روده تحریک پذیر ( IBS)
  • اگزما
  • بیماری کرون

بنابراین بسیار مهم است که از وقوع این اتفاق جلوگیری کنیم و دستگاه گوارش ما را در حالت تعادل نگه داریم. این کار می تواند به ویژه پس از مصرف یک دوره آنتی بیوتیک ها چالش برانگیز باشد.

برقراری تعادل روده پس از مصرف آنتی بیوتیک ها
برقراری تعادل روده پس از مصرف آنتی بیوتیک ها

روش های مفید برای برقراری تعادل روده پس از مصرف آنتی بیوتیک ها

اولین کاری که باید برای برقراری تعادل روده پس از مصرف آنتی بیوتیک ها انجام دهید این است که رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنید. این کار را با خوردن پری بیوتیک ها انجام می دهید. این مواد فیبر غیر قابل هضم هستند که باعث رشد و یا فعالیت باکتری های مفیدی می شوند که کلونیزه روده بزرگ را تحریک می کنند. به عبارت دیگر، باید مقدار زیادی مواد خام، ترجیحا ارگانیک و از سبزیجات و میوه ها را مصرف کنید. برخی معتقدند که پس از مصرف آنتی بیوتیک ها، رژیم غذایی شما باید شامل ۸۰ درصد میوه ها و سبزیجات باشد، اولویت اصلی نیز سبزیجات است.

دومین کار این است که، از خوردن تمام قندهای فرآوری شده که عامل ابتلا به مخمر (مانند کاندیدا) و تولید باکتری های بد هستند اجتناب کنید. حتی میوه های بسیار شیرین و انواع مختلف قندهای سالم (عسل و آب میوه های طبیعی) نیز باید برای برقراری تعادل روده پس از مصرف آنتی بیوتیک ها از برنامه غذاییتان حذف شوند.

آخر نکته این است که باید بدانید سیستم گوارش سالم نیاز به پروبیوتیک دارد. این مواد به عنوان باکتری های سودمند نیز شناخته می شوند. آنها باکتری های بد روده را از بین می برند و عملکرد این عضو گوارشی را با بازسازی سطح pH و مبارزه با باکتری های پاتولوژیک بهبود می دهد.

مواد غذایی تخمیر شده حاوی باکتری های مفید و اسید لاکتیک فراوان هستند که نیروی پس از تخمیر می باشد. یک فنجان کفیر، مقداری کلم ترشی، یک کاسه ماست طبیعی، همه آن چیزی است که پروبیوتیک مورد نیاز بدنتان را فراهم می کنند. سایر غذاهای تخمیر شده عبارتند از:

  • میسو
  • کیمچی
  • تمپه

نکته آخر

سعی کنید از مواد غذایی که به روش سنتی تخمیر شداند استفاده کنید. بسیاری از محصولات تخمیری تجاری، تحت پردازش حرارتی قرار گرفته و باکتری های خوبشان از بین رفته است. بنابراین برچسب محصولات پروبیوتیک را با دقت بخوانید و نوع ارگانیک آن ها را انتخاب کنید.

به طور خلاصه، بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها، باید رژیم غذایی خود را کمی تغییر دهید. تکیه بر روی سبزیجات و میوه ها، اجتناب از مصرف قندهای فرآوری شده و مصرف غذاهای تخمیر شده برای برقراری تعادل روده پس از مصرف آنتی بیوتیک ها ضروری هستند.

به این ترتیب شما روده خود را با باکتری های خوب بازسازی می کنید و عملکرد سیستم ایمنی را بهبود می دهید. ۷۰٪ از سیستم ایمنی بدن در دستگاه گوارش قرار دارد، بنابراین بهبود سلامت دستگاه گوارش قطعا ارزش تلاش را دارد!