تغییرات پستان در بارداری

تغییرات پستان در بارداری موضوعی است که در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به آن خواهیم پرداخت. به طور کلی، انتظار می رود که از آغاز بارداری، تغییراتی در شکل و ظاهر پستان ها به وجود بیاید. این تغییرات طبیعی هستند. زیرا سینه ها در این دوران در حال تکامل هستند و برای ورود نوزاد در حال آماده شدن می باشند.

مهمترین تغییرات پستان در بارداری کدامند؟

برخی از تغییرات پستان در بارداری کاملا مورد انتظار هستند. یعنی رخ دادن آن ها کاملا طبیعی است.

این تغییرات طبیعی پستان که مربوط به تغییرات دوران بارداری است عبارتند از:

  • رشد و بزرگ شدن پستان
  • حساسیت به لمس و افزایش حساسیت آن ها
  • تیره شدن نوک سینه ها و آرئول (پوست اطراف نوک سینه) با توجه به هورمون هایی در بارداری ترشح شده و رنگ پوست را تحت تاثیر قرار می دهند
  •  تیره شدن رگ های موجود در سینه (به دلیل افزایش جریان خون در سینه ها)
  • ترشح مایعی غلظ و زرد رنگ به نام آغوز از سینه ها
  • بیرون زدن نوک سینه ها و آرئول و بزرگ شدن نوک سینه
  • ایجاد غدد کوچک بر روی سطح آرئول به نام برآمدگی مونتگمری

علت اصلی این تغییرات، هورمون ها بدن هستند. به همین دلیل نیز ممکن است برخی از افراد اثرات بیشتری را از این تغییرات هورمونی پذیرا باشند.

چگونه می توان تغییرات پستان در بارداری را کنترل کرد؟

در ادامه چند پیشنهاد داریم که به کمک آن ها می توانید تغییرات پستان در بارداری را بهتر مدیریت کنید.

رشد و بزرگ شدن پستان: برای مدیریت بزرگ شدن پستان ها و جلوگیری از خستگی زیاد کمر باید از سوتین ها حمایتی مناسب استفاده کنید. سوتین های ساده و اسپرت تهیه شده با نخ پنبه بهترین گزینه هستند.

برای خرید سوتین باید به نکات زیر توجه کنید:

  • کاسه بزرگ داشته باشد که بتواند از پستان ها به درستی حمایت کند.
  • بهتر است زیر سوتین یک باند کشی پهن وجود داشته باشد.
  • تسمه ها آن زیاد سفت نباشد.
  • تسمه ها روی بند و پشت سوتین قابل تنظیم باشد. سوتین هایی که چفت آن ها از جلو بسته می شوند بهتر هستند.
  •  از پوشیدن سوتین های فنری اجتناب کنید.

افزایش حساسیت سینه: در زمان بارداری، هورمون ها در بدن در حال آماده سازی سینه برای شیردهی هستند. مجاری شیر در حال رشد و کشیده شدن می باشند و در اوایل حاملگی تقریبا پر از شیر می شوند. همه این عوامل باعث می شوند سینه ها به خصوص نوک آن ها حساس تر شود.

آغوز: آغوز یا پیش شیر، مایع شیرین و آبکی است که به هضم آسان کمک می کند. در طول سه ماهه دوم سینه ها شروع به تولید آغوز می کنند. آغوز، در ابتدا مایعی زرد و غلیظ است. اما کم کم رنگش تغییر کرده و بی رنگ می شود. بعد از به دنیا آمدن نوزاد و تغذیه او با این ماده، ظرف چند روز این اتفاق می افتد.

ممکن است در زمانی که از نظر جنسی تحریک می شوید یا سینه ها را ماساژ می دهید، این ماده از سینه ترشح شود. این اتفاق نباید شما را نگران کند. این ترشح کاملا طبیعی است. برای این که لباستان کثیف نشود می توانید از پدها مخصوص سینه استفاده کنید.

 این موضوع به این معنی نیست که کسانی که در دوران بارداری ترشح شیر ندارند، نمی توانند کودک خود را با شیرمارد تغذیه کنند.

سرطان سینه

انجام معاینات دوره ای سرطان در طی دوران بارداری نیز مهم است. اما متاسفانه انجام آزمایش های پستان برای تشخیص سرطان پستان به دلیل تغییراتی که در سینه ها طی دوره حاملگی رخ می دهد کمی دشورا است. در این دروان سینه ها در حال رشد هستند و حساسیت به لمس نیز دارند. گاهی حتی ممکن است کمی ناصاف شوند. به همین منظور برای افتراق بین علائم سرطان پستان و علائم تغییرات پستان در بارداری باید هر ۴ الی ۵ هفته یک بار آزمایشات لازم انجام شود.

ایجاد توده در مجرای شیر که موجب ایجاد انسداد می شوند در میان زنان در دوران بارداری رایج است. این توده باعث می شود که سینه قرمز، حساس و سفت تر از حد طبیعی شود. برای درمان این حالت از کمپرس آب گرم بر روی سینه استفاده کرده و سپس آن را ماساژ دهید. به این ترتیب ظرف چند روز انسداد برطرف می شود.

 اگر مطمئن نیستید که انسداد به دلیل توده ایجاد شده است حتما این موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

وقوع سرطان پستان در میان زنان جوان تر از ۳۵ سال نادر است. اما اگر سنتان بالای ۳۵ سال است و قصد بچه دار شدن را دارید، پیشنهاد می کنیم که قبل از حاملگی، ماموگرافی انجام دهید.