تفاوت ارزش غذایی سینه مرغ و ران مرغ

بحث های زیادی در مورد این موضوع وجود دارد که کدام بخش مرغ برای بدن مفیدتر است و ارزش غذایی بیشتری دارد. از آنجا که ران مرغ معمولا چربی بیشتری دارد، بسیاری از افراد تصور می کنند این بخش مرغ گوشت ناسالمی را به بدن ارائه می کند. از سوی دیگر، سینه مرغ از گوشت سفید تشکیل شده و به عنوان یک گزینه سالم به نظر می رسد. به استثنای یک یا دو منطقه، سینه و ران مرغ واقعا در میزان مواد مغذی تفاوت زیادی ندارد. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت شما را با تفاوت ارزش غذایی سینه مرغ و ران مرغ از نظر میزان پروتئین، کربوهیدرات، چربی، کلسترول، کالری، آهن و … آشنا خواهیم کرد.

تفاوت ارزش غذایی سینه مرغ و ران مرغ

تفاوت ارزش غذایی سینه مرغ و ران مرغ در میزان پروتئین

گوشت همه حیوانات دارای پروتئین زیادی است. این ویژگی شامل گوشت گاو، گوشت مرغ، گوشت ماهی و هر ماده غذایی دیگری که از آن ها مشتق می شود، می باشد. سینه مرغ و ران مرغ در میزان پروتئین تفاوت چندانی با هم ندارند. هر ۳ اونس ران مرغ پخته شده حاوی ۲۱ گرم پروتئین است. در حالی که سینه مرغ پخته شده کمی بیشتر پروتئین دارد. یعنی در هر وعده ۳ اونسی آن حدود ۲۵ گرم پروتئین یافت می شود. میزان مصرف توصیه شده پروتئین برای زنان ۴۶ گرم در روز و برای مردان ۵۶ گرم در روز است. پروتئین درشت مغذی مهمی است که برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی، رشد سلولی و ساخت عضلات اهمیت دارد.

تفاوت ارزش غذایی سینه مرغ و ران مرغ در میزان کربوهیدرات ها

به طور کلی گوشت مرغ، چه سینه و چه ران آن حاوی کربوهیدرات نمی باشد. بنابراین اگر به دنبال ماده غذایی می گردید که میزان کربوهیدارت مصرفیتان را کاهش دهد، باید از گوشت مرغ استفاده کنید. البته این ویژگی به شرطی محقق می شود که شما این گوشت را با سس استفاده نکنید. اضافه کردن هر نوع افزودنی شیرین به مرغ، مانند سس تای موجب می شود که میزان کربوهیدارت وعده غذاییتان افزایش پیدا کند. هر چیزی که شیرین باشد، کربوهیدرات خواهد داشت. مگر اینکه نوشیدنی بدون قند و رژیمی باشد.

تفاوت ارزش غذایی سینه مرغ و ران مرغ در میزان چربی

همان طور که خودتان می دانید چربی سینه مرغ کمتر از ران است. هر وعده ۳ اونسی سینه مرغ پخته شده با پوست حاوی ۷ گرم چربی کل است که از این میزان حدود ۲ گرم چربی اشباع شده می باشد. این ارقام به ترتیب ۱۰ و ۹ درصد از نیاز روزانه بدن به چربی کل و چربی اشباع شده را تامین می کند. از طرف دیگر، ران مرغ با پوست در هر وعده ۳ اونسی خود دارای ۱۳ گرم چربی کل است که از این میزان ۳٫۵ گرم مربوط به چربی اشباع شده می باشد. این ارقام نیز ۲۰ درصد از مصرف روزانه کل چربی و ۱۸ درصد از مصرف روزانه چربی اشباع شده را تشکیل می دهد. با کندن پوست سینه و ران، می توانید میزان چربی وعده غذایی خود را کاهش دهید.

تفاوت ارزش غذایی سینه مرغ و ران مرغ در میزان کلسترول

کلسترول در گوشت حیوانات به وفور یافت می شود. مصرف زیاد کلسترول و چربی اشباع شده، باعث افزایش میزان پلاک در شریان ها می شود و می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد. سینه مرغ و ران مرغ هر دو مقدار متوسطی ​​کلسترول دارند. سه اونس سینه مرغ پخته شده حاوی ۷۰ میلی گرم کلسترول است که این عدد ۲۴ درصد از نیاز روازنه بدن به کلسترول را تامین می کند. همان مقدار ران مرغ پخته شده حاوی ۸۰ میلی گرم کلسترول است که ۲۶ درصد از نیاز روزانه بدن به کلسترول را تامین می کند. متخصصان American Heart Association به افرادی که در معرض ابتلا به بیماری های قلبی هستند توصیه می کنند که مصرف کلی کلسترول روزانه خود را به ۲۰۰ میلی گرم محدود کنند.

تفاوت ارزش غذایی سینه مرغ و ران مرغ در میزان کالری

سینه مرغ و ران مرغ در میزان کالری نیز تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. هر وعده ۳ اونسی سینه مرغ پخته شده حاوی ۱۷۰ کالری می باشد، در حالی که همان مقدار ران مرغ شامل ۲۱۰ کالری می باشد. به همان ترتیب که مقدار کربوهیدرات تغییر می کند، کالری نیز تغییر خواهد کرد. پس با اضافه کردن سس به مرغ نه تنها کربوهیدارت بلکه کالری مرغ نیز تغییر می کند.

تفاوت ارزش غذایی سینه مرغ و ران مرغ
تفاوت ارزش غذایی سینه مرغ و ران مرغ

تفاوت ارزش غذایی سینه مرغ و ران مرغ در میزان سدیم

سدیم یک ماده معدنی الکترولیتی است که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها یافت می شود. سینه و ران مرغ مقدار مشابه ای سدیم دارد. در هر وعده ۳ اونسی ران مرغ حدود ۷۰ میلی گرم سدیم وجود دارد. در حالی که همان اندازه سینه مرغ حاوی ۶۰ میلی گرم سدیم است. مقدار مصرف ورزانه توصیه شده از سدیم برای بزرگسالان سالم ۲٫۳۰۰ میلی گرم است و برای افرادی که دارای فشار خون بالا هستند حدود ۱۵۰۰ می باشد. سدیم برای تعادل مایعات در بدن و انقباض عضلات ضروری است. با این حال، مصرف زیاد آن باعث احتباس آب می شود و به مرور زمان فشار خون را بالا می برد.

تفاوت ارزش غذایی سینه مرغ و ران مرغ در میزان آهن

هموگلوبین و مایوگلوبین اکسیژن را به تمام قسمت های بدن منتقل می کنند. آهن ماده معدنی مهمی است که به تولید هموگلوبین و میوگلوبین در بدن کمک می کند. سینه و ران مرغ دارای مقدار مشابه ای آهن هستند. هر وعده ۳ اونسی سینه مرغ پخته شده حاوی ۴ درصد از نیاز روزانه بدن به آهن را تامین می کند. در حالی که ۳ اونس ران ۶ درصد نیاز روزانه بدن آهن دارد.

ارزش غذایی بخش های مختلف مرغ به صورت پخته شده (۳٫۵ اونس)

ماده مغذی سینه بدون پوست و استخوان سینه پا پوست و استخوان ساق بدون پوست ساق با پوست ران بدون پوست ران با پوست بال بدون پوست مرغ کامل بدون پوست مرغ کامل با پوست
کالری ۱۶۵ ۱۹۷ ۱۷۵ ۲۱۶ ۲۰۹ ۲۲۹ ۲۹۰ ۱۶۷ ۲۳۹
پروتئین (گرم) ۳۱ ۳۰ ۲۸ ۲۷ ۲۶ ۲۵ ۲۷ ۲۵ ۲۴
چربی کل (گرم) ۳٫۶ ۷٫۸ ۵٫۷ ۱۱٫۲ ۱۰٫۹ ۱۵٫۵ ۱۹٫۵ ۶٫۶ ۱۳٫۴
چربی اشباع شده (گرم) ۱ ۲٫۲ ۱٫۵ ۳ ۳ ۴٫۳ ۵٫۴ ۱٫۸ ۳٫۷
چربی اشباع نشده (گرم) ۰٫۷ ۱٫۷ ۱٫۴ ۲٫۵ ۲٫۵ ۳٫۴ ۴٫۱ ۱٫۵ ۲٫۹
کلسترول (میلی گرم) ۸۵ ۸۴ ۹۳ ۹۱ ۹۵ ۹۳ ۸۴ ۷۵ ۷۶
سدیم (میلی گرم) ۷۴ ۷۱ ۹۵ ۹۰ ۸۸ ۸۴ ۸۲ ۷۵ ۷۳
آهن (میلی گرم) ۱ ۱ ۱٫۳ ۱٫۳ ۱٫۳ ۱٫۳ ۱٫۳ ۱٫۲ ۱٫۳

ارزش غذایی بخش های مختلف مرغ به صورت نپخته

ماده مغذی سینه بدون پوست و استخوان سینه پا پوست و استخوان ساق بدون پوست ساق با پوست ران بدون پوست ران با پوست بال بدون پوست مرغ کامل بدون پوست مرغ کامل با پوست
کالری ۱۱۴ ۱۷۲ ۱۱۹ ۱۶۱ ۱۱۹ ۲۱۱ ۲۲۲ ۱۱۹ ۲۱۵
پروتئین (گرم) ۲۱٫۲ ۲۰٫۸ ۲۰٫۶ ۱۹٫۳ ۱۹٫۷ ۱۷٫۳ ۱۸٫۳ ۲۱٫۴ ۱۸٫۷
چربی کل (گرم) ۲٫۶ ۹٫۳ ۳٫۴ ۸٫۷ ۳٫۹ ۱۵٫۳ ۱۶ ۳٫۱ ۱۵٫۱
چربی اشباع شده (گرم) ۰٫۶ ۲٫۷ ۰٫۹ ۲٫۴ ۱ ۴٫۳ ۴٫۵ ۰٫۸ ۴٫۳
چربی اشباع نشده (گرم) ۰٫۴ ۲ ۰٫۸ ۱٫۹ ۱ ۳٫۳ ۳٫۴ ۰٫۸ ۳٫۲
کلسترول (میلی گرم) ۶۴ ۶۴ ۷۷ ۸۱ ۸۳ ۸۴ ۷۷ ۷۰ ۷۵
سدیم (میلی گرم) ۱۱۶ ۶۳ ۸۸ ۸۳ ۸۶ ۷۶ ۷۳ ۷۷ ۷۵
آهن (میلی گرم) ۰٫۴ ۰٫۷ ۱ ۱ ۱ ۱ ۰٫۹ ۰٫۹ ۰٫۹