تفاوت بین HIV مثبت و ایدز چیست؟

در این مطلب می خواهیم به مهمترین و اساسی ترین تفاوت بین HIV مثبت و ایدز اشاره کنیم. آخرین مرحله از عفونت HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) AIDS (سندروم نقص ایمنی اکتسابی) نام دارد. برخلاف باور عموم HIV مثبت و ایدز با یکدیگر متفاوت است. به همین خاطر یک فرد می تواند HIV مثبت باشد اما به ایدز مبتلا نشود.

زمانی که یک فرد با ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) آلوده می شود می گویند اچ آی وی مثبت دارد. و فردی که مبتلا به HIV است، در صورتی که یکی از دو اتفاق زیر در بدنش رخ دهد تبدیل به ایدز می شود.

  • تعداد سلول های CD4 به کمتر از ۲۰۰ کاهش بیابد.
  • عفونت HIV منجر به ایجاد سرطان شود.

تعداد CD4 کمتر از ۲۰۰ سلول ایدز نامیده می شود. بیمار ممکن است تعداد سلول های CD4 بدنش ۲۰۰ یا کمتر بوده ولی احساس بیماری نداشته باشد، با این حال بیماری این افراد نیز ایدز نام دارد. از طرفی بسیاری از عفونت های مرتبط با HIV و سرطان در بیماران، مربوط به کسانی است که مبتلا به سلول CD4 کمتر از ۲۰۰ هستند.

HIV مخفف ویروس نقص ایمنی انسانی است که فقط انسان را آلوده و به سیستم ایمنی بدن او حمله می کندو بر خلاف بسیاری از ویروس های دیگر، سیستم ایمنی بدن ما قادر به حمله به ویروس HIV نیست.. هیچ کس هنوز نمی داند چرا بدن ما نمی تواند HIV را شکست دهد، اما داروهایی وجود دارند که می توانند آن را به خوبی کنترل کنند.

تفاوت بین HIV مثبت و ایدز چیست؟
تفاوت بین HIV مثبت و ایدز

تفاوت بین HIV مثبت و ایدز در یک نگاه

HIV مثبت

ایدز

 HIV یک ویروس است ایدز یک بیماری است
HIV علامتی ندارد فرد مبتلا به ایدز ممکن است علائم و نشانه های بیماری های مختلفی مانند سل، مننژیت و سرطان را داشته باشد.
فرد مبتلا به HIV مثبت هنوز به ایدز مبتلا نشده و احساس سالم بودن می کند فرد مبتلا به ایدز ممکن است ضعیف، لاغر و بیمار به نظر برسد.
فرد مبتلا به HIV  مثبت می تواند زندگی عادی داشته و مثل یک فرد عادی کار و زندگی کند. سیستم ایمنی بدن یک فرد مبتلا به AIDS سرعت رشد کمتری داشته و در حفاظت از بدن کمتر موثر است.

با پیشرفت هایی که در علوم پزشکی رخ داده است، خوشبختانه امروزه افراد مبتلا به HIV مثبت عمر نسبتا عادی و طولانی دارند به شرط آن که طبق دستورات پزشکی مراقبت بیشتری نسبت به افراد عادی از خود انجام دهند.