تفاوت سیب زمینی شیرین و سیب زمینی سفید

پس از گندم، برنج و ذرت، سیب زمینی چهارمین محصول پر مصرف در جهان است. علیرغم محبوبیت فراوان این غذا، در دهه گذشته سیب زمینی به دلیل این که در رژیم غذایی سالم جای نگرفته است شهرت بدی را پیدا کرده. در این مقاله مجله پیام سلامت سیب زمینی معمولی با سیب زمینی شیرین و هم خانواده اش مقایسه شده است و تفاوت سیب زمینی شیرین و سیب زمینی سفید از جهان مختلغ بررسی شده است.

سیب زمینی سفید و سیب زمینی شیرین هر دو برای اولین بار در آمریکای جنوبی کشت شده اند. با این حال آنها از خانواده گیاهان مختلف تشکیل شده اند. هر دو در شاخه سبزیجات ریشه ای در نظر گرفته می شوند. سیب زمینی سفید قادر به رشد در انواع مختلف خاک و آب و هوا می باشد. در حالی که سیب زمینی شیرین قادر به تحمل یخ زدگی و نور روز نیست. هر دو این مواد منبع خوبی از کربوهیدرات هستند و حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی می باشند. اما اگر می خواهید یکی از آنها را انتخاب کنید، در ادامه می توانید تفاوت سیب زمینی شیرین و سیب زمینی سفید را ببنید.

تفاوت سیب زمینی شیرین و سیب زمینی سفید

تفاوت سیب زمینی شیرین و سیب زمینی سفید از نظر کالری، کربوهیدرات و قند

سیب زمینی شیرین (۱۱۴ گرم) سیب زمینی سفید (۱۳۸ گرم)
۱۰۳ کالری ۱۳۰
۲۴ گرم کربوهیدرات ۳۰ گرم
۷ گرم قند ۲ گرم

کالری: سیب زمینی سفید دارای کالری بیشتری نسبت به سیب زمینی شیرین می باشد. بنابراین اگر معیار شما میزان کالری است، سعی کنید از خوردن آن اجتناب کنید.

کربوهیدرات: میزان کربوهیدرات در هر دو سیب زمینی تقریبا برابر است.

قند: سیب زمینی شیرین دارای میزان قند زیادی است. اما قند آن قتد طبیعی (شکر مالتواز) است. بنابراین هیچ منعی برای مصرف آن وجود ندارد. این قند برای سلامتی شما مناسب است.

تفاوت سیب زمینی شیرین و سیب زمینی سفید از نظر ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر، پروتئین و چربی

سیب زمینی شیرین (۱۱۴ گرم) سیب زمینی سفید (۱۳۸ گرم)
۴ گرم فیبر ۳ گرم
۲ گرم پروتئین ۳ گرم
ویتامین A

(۲۲۰۰۰ IU) (چهارصد و چهل درصد از نیاز روزانه بدن)

ویتامین C

(۲۲ میلی گرم) (سی و شش درصد از نیاز روزانه بدن)

آهن

(۶٫۸ mcg) (دو درصد نیاز روزانه بدن)

 

ویتامین ها ویتامین A

(۱۴ IU) (صفر درصد از نیاز روزانه بدن)

ویتامین C

(۱۷ میلی گرم) (سی درصد نیاز روزانه بدن)

آهن

(۵۲٫۴mcg) (سیزده درصد نیاز روزانه بدن)

 

 

پتاسیم

(۵۴۰ mg) (پانزده درصد نیاز روزانه بدن)

کلسیم

(۴۳ mg) ( چهار درصد نیاز روزانه بدن)

منیزیم

(۳۷ mg) (نه درصد نیاز روزانه بدن)

منگنز

(۰٫۳ mg) ( سیزده درصد نیاز روزانه بدن)

 

مواد معدنی پتاسیم

(۷۵۰ mg) (بیست نیاز روزانه بدن )

کلسیم

(۱۴ mg) ( یک درصد نیاز روزانه بدن)

منیزیم

(۳۱ mg) ( هشت درصد نیاز روزانه بدن)

منگنز

(۰٫۳ mg) ( سیزده درصد نیاز روزانه بدن)

                   ۰٫۲  گرم چربی                    ۰٫۲  گرم

فیبر: همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید فیبر سیب زمینی شیرین در مقایسه با سیب زمینی سفید بیشتر است. در سیب زمینی شیرین، فیبر در کل میوه وجود دارد. اما در مورد سیب زمینی سفید، فیبر فقط در پوست وجود دارد. بنابراین در نظر داشته باشید که پوست سیب زمینی را هنگام مصرف نکنید. خوردن این ماده با پوست فیبر بیشتری را به بدن شما می رساند.

پروتئین: هر دو مقدار پروتئین تقریبا مساوی دارند.

ویتامین ها: تقریبا تمام ویتامین های موجود در هر دو سیب زمینی برابر است. اما تفاوت اصلی آنها زمانی است که محتوای ویتامین A را مقایسه می کنیم. سیب زمینی سفید در ۱۳۸ گرم تقریبا ۱۴ IU ویتامین A دارد که بسیار کم است. از سوی دیگر سیب زمینی شیرین در ۱۱۴ گرم ۲۲۰۰۰ IU ویتامین A دارد که این میزان حدود ۴۴۰ درصد از مقدار پیشنهاد شده برای مصرف روزانه ویتامین A می باشد. ویتامین A برای سلامت چشم مفید می باشد.

مواد معدنی: اختلاف جزئی بین مواد معدنی در هر دو سیب زمینی وجود دارد. هنگامی که به پتاسیم می رسیم، سیب زمینی سفید دارای میزان پتاسیم ببشتری نسبت به سیب زمینی شیرین است. پتاسیم بسیار مهم است. زیرا به حفظ سطح فشار خون کمک می کند. در مقایسه کلسیم موجود بین آن ها، سیب زمینی شیرین دارای محتوای کلسیم بالاتر نسبت به سیب زمینی سفید است.

چربی: همانطور که می دانید سیب زمینی حاوی چربی نیست. پس چرا با خوردن سیب زمینی اضافه وزن می گیریم؟ این به دلیل شاخص گلیسمی بالا و پرخوری در مصرف سیب زمینی است. اگر این ماده را به میزان زیاد مصرف کنید، میزان کربوهیدرات موجود در سیب زمینی به چربی تبدیل می شود.

تفاوت سیب زمینی شیرین و سیب زمینی سفید از نظر شاخص گلیسمی

سیب زمینی شیرین (۱۱۴ گرم) سیب زمینی سفید (۱۳۸ گرم)
۱۰ شاخص گلیسمی ۱۳

سیب زمینی سفید دارای شاخص گلیسمی بالاتری است. این یکی از دلایل اصلی است که شما باید سیب زمینی شیرین مصرف کنید. غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا سریع هضم می شوند و سطح قند خون شما را افزایش می دهند. این موضوع برای سلامت کلی افراد دیابتی مفید نیست. بنابراین برای حفظ سطح قند خون خود سیب زمینی شیرین مصرف کنید. به دلیل آن که به آرامی هضم می شود و سطح قند خون را افزایش نمی دهد.

چرا باید سیب زمینی شیرین مصرف کنیم؟

مقایسه تفاوت سیب زمینی شیرین و سیب زمینی سفید
مقایسه تفاوت سیب زمینی شیرین و سیب زمینی سفید
سیب زمینی سفید سیب زمینی شیرین
شاخص گلیسمی بالا شاخص گلیسمی پایین
تجزیه سریع تجزیه آهسته
کالری بالا کالری کم
فیبر کم فیبر زیاد (در صورتی که بدون پوست مصرف شود)

ویتامین A

میزان این ویتامین یکی از نکات مهم در تفاوت سیب زمینی شیرین و سیب زمینی سفید است. تفاوت بسیار زیادی در میزان ویتامین A آنها وجود دارد. سیب زمینی شیرین یکی از بهترین منابع بتا کاروتن است که یک ماده مغذی است که بدن بعد از مصرف آن را به ویتامین A تبدیل می کند. ویتامین  A برای سلامت چشم خوب است. مطالعات نشان داده اند که قطره چشمی ویتامین A برای درمان خشکی چشم موثر است. یک مطالعه نشان داد که قطره چشمی لوبریکانت حاوی ویتامین A برای درمان سندرم خشکی چشم به اندازه قطره چشمی تجویزی فرموله شده گران قیمت موثر است. کمبود ویتامین A می تواند منجر به ضخیم شدن قرنیه شود و در نهایت منجر به شب کوری گردد.

شاخص گلیسمی پایین

این شاخص یکی از مهمترین نقاط مقایسه بین سیب زمینی شیرین و سیب زمینی سفید است. سیب زمینی شیرین دارای شاخص گلیسمی پایینی است. شاخص گلیسمی میزان سرعت افزایش قند خون پس از خوردن آن ماده غذایی خاص است. غذاهایی که شاخص گلیسمی پایینی دارند باعث افزایش سریع قند خون و سطح انسولین شما نمی شوند. بنابراین سیب زمینی شیرین برای افراد دیابتی بهتر است. سیب زمینی سفید دارای شاخص گلیسمی بالا است که به این معنی است که سطح انسولین را افزایش می دهد. بنابراین اگر دیابتی هستید، سیب زمینی معمولی مصرف نکنید.

چه هنگامی باید سیب زمینی سفید مصرف کنید؟

هنگامی که ما سیب زمینی شیرین و سیب زمینی سفید را مقایسه می کنیم، مواد معدنی نیز نقش مهمی در این مقایسه ایفا می کنند. سیب زمینی سفید حاوی ۵ برابر فولات بیشتر است و پتاسیم بیشتری نسبت به سیب زمینی شیرین دارد که برای بازیابی عضلات پس از ورزش کردن مهم است. بنابراین شما می توانید از سیب زمینی سفید بعد از ورزش کردن مصرف کنید تا افزایش انسولین به عضله شما هدایت می شود.

سیب زمینی سفید دارای شاخص گلیسمی بالایی است و انسولین را افزایش می دهد و منجر به افزایش قند خون می شود. پس از انجام تمرینات ورزشی سطح انسولین پایین است و سطح قند خون نیز پایین می آید. بنابراین می توانید سیب زمینی سفید را برای افزایش سطح انسولین خود مصرف کنید. از سوی دیگر، سیب زمینی شیرین می تواند در هر وعده غذایی خورده شوند، بنابراین بهترین گزینه هستند.

چرا پس از خوردن سیب زمینی چربی افراد بالا می رود در صورتی که سیب زمینی حاوی چربی نیست؟

ما عاشق دسته بندی غذاها به عنوان خوب یا بد هستیم. به عنوان مثال سیب زمینی شیرین خوب، سیب زمینی سفید خوب، اسفناج خوب، پیتزا بد و آب نبات بد است. هنگامی که بحث سیب زمینی پیش می آید، ما فقط به آن به عنوان یک غذای کربوهیدراتی که باعث چاقی می شود نگاه می کنیم. مردم حتی در مورد کیفیت آن نیز فکر نمی کنند. همه سبزی ها باید ویتامین ها و مواد معدنی شما را فراهم کنند و منجر به سلامت بدن شوند. اما این بستگی به نحوه ی خوردن آنها دارد. در زیر دلایل اینکه چرا سیب زمینی معمولی (سفید) شهرت بدی به دست آورده است صحبت می کنیم.

شاخص گلیسمی بالا

درست است که سیب زمینی شاخص گلیسمی بالایی دارد. اما شما هنوز هم می توانید سیب زمینی بخورید و همانطور که قبلا ذکر شد، نکته مهم نحوه استفاده از آن است. این ماده را درست پس از تمرین ورزشی یا فعالیت بدنی وقتی سطح انسولین پایین است، بخورید. این کار باعث افزایش سطح انسولین می شود.

میزان مصرف

شما باید فقط یک سیب زمینی در هر روز بخورید. البته این موضوع به سطح فعالیت شما و میزان مواد مغذی که روزانه به آنها احتیاج دارید، بستگی دارد. اگر روزانه فعالیت کمتری دارید،  می توانید سیب زمینی را به عنوان بخشی از رژیم متعادل مصرف کنید، شما می توانید حداقل یک سیب زمینی در روز بخورید.

کالری

سیب زمینی پر از کالری است. اگر سیب زمینی شیرین را با سیب زمینی سفید مقایسه کنید. یک سیب زمینی متوسط سفید ​​حاوی ۱۳۰ کالری است. این عدد به نظر زیاد است. با این حال، تنها زمانی به افزایش وزن منجر می شود، که به طور مرتب در مقدار زیادی مصرف می شود. اگر هر غذای دیگری را نیز در مقدار زیادی مصرف کنید، می تواند منجر به افزایش وزن شما گردد. این امر تنها مختص سیب زمینی نیست. همچنین نکته دیگری که مهم است نحوه مصرف سیب زمینی است. گفته می شود که سیب زمینی پخته شده و بخار پز شده سالم ترین شکل مصرف سیب زمینی می باشند و سیب زمینی سرخ شده بدترین شکل مصرف آن است.

از طرفی مصرف سیب زمینی برنامه کاهش وزن را به هم می ریزد. هنگامی که سیب زمینی به یک شکل سالم تهیه شوند مانند آب پز شده، پخته شده و کبابی شده، می تواند بخشی از رژیم غذایی سالم باشد و به برنامه کاهش وزن آسیب نرساند. اما اگر سیب زمینی را همراه با پنیرو کره مصرف کنید، مطمئنا منجر به افزایش وزن خواهد شد. از خوردن موادی مانند سیب زمینی سرخ کرده و چیپس اجتناب کنید.

نتیجه گیری

در ادامه به نتیجه گیری که از تفاوت سیب زمینی شیرین و سیب زمینی سفید به دست آمده اشاره می کنیم. سیب زمینی شیرین بهترین گزینه برای مصرف است زیرا می توان آن را در هر زمان از روز مصرف کرد و همچنین بر خلاف سیب زمینی سفید دارای ویتامین A بالا و شاخص گلیسمی پایین، می باشد. در صورت تمایل می توانید هر دو نوع سیب زمینی را بخورید ، اما در هنگام خوردن سیب زمینی معولی باید  موارد زیر را به یاد داشته باشید:

  • در مصرف آن زیاده روی نکنید.
  • آن را به شکل پخته و بخارپز بخورید.
  • بعد از ورزش کردن آن را بخورید.
  • پوست سیب زمینی را در هنگام مصرف جدا نکنید.