تفاوت کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید

متاسفانه امروزه مشکلات تیروئید یکی از شایع ترین مشکلات مربوط به غدد است. عوامل مختلفی مثل محیط، رژیم غذایی و ژنتیک در ابتلا به این بیماری نقش دارند. به طور کلی دو نوع کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید از جمله شایع ترین و مهمترین اختلالاتی هستند که در مورد این غده پرکاربرد در بدن ایجاد می شوند. اما تفاوت کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید در چیست؟ پاسخ این سوال را در ادامه مطلب بخوانید.

اگر به تازگی پزشکتان تشخیص داده است که به کم کاری تیروئید مبتلا هستید، به احتمال زیاد با نشانه های مرتبط به آن مانند خستگی، یبوست و فراموشی بیش از حد آشنا هستید. این علائم نا امید کننده می باشند. اما با یک طرح درمانی مناسب، می توان آن ها را به سادگی کنترل کرد.

کم کاری تیروئید چیست؟

در یک پاسخ کوتاه باید گفت که این اختلال زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید نتواند به اندازه کافی هورمون ترشح کند. همان طور که می دانید غده تیروئید بسیاری از عملکردهای بدن که موثر بر متابولیسم هستند را تحت کنترل دارد. در کم کاری تیروئید، تولید هورمون غده، کند می شود. این عارضه باعث می شود که سوخت و ساز بدن نیز کاهش پیدا کند. به همین خاطر عوارضی مانند افزایش وزن به سراغ مبتلایان به این بیماری می رود. کم کاری تیروئید شایع است و حدود ۴٫۶ درصد از جمعیت ایالات متحده به آن مبتلا هستند.

به گزارش انجمن تیروئید آمریکا، هیچ درمانی برای کم کاری تیروئید وجود ندارد. با این حال، داروهایی کشف شده اند که می توانند بیماری را تحت کنترل خود در آورند. هدف این دارو ها بهبود عملکرد تیروئید بدن و برگرداندن فرد بیمار به یک زندگی عادی با بازگرداندن سطح هورمون ها است.

تیروئیدیت هاشیموتو شایع ترین علت هیپوتیروئیدی است. با این وضعیت، بدن به سیستم ایمنی خود حمله می کند. با گذشت زمان، این حمله باعث می شود که تیروئید از تولید هورمونی که منجر به این حمله می شود جلوگیری کند. این فرایند به کم کاری تیروئید منجر می شود. مانند بسیاری از بیماری های خود ایمنی، تیروئیدیت هاشیموتو در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد.

پرکاری تیروئید چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، پرکاری تیروئید زمانی رخ می دهد که بدن بیش از حد از هورمون های تیروئید، تیروکسین (T4) و تری‌یدوتیرونین (T3) تولید کرده و فعالیت بیشتری داشته باشد. اگر شما به پرکاری تیروئید مبتلا باشید ممکن است ضربان قلب سریع، افزایش اشتها، اضطراب، حساسیت به گرما، یا کاهش وزن ناگهانی را تجربه کنید.

پرکاری تیروئید معمولا به سه طریق رخ می دهد:

  • تیروئیدیت یا التهاب تیروئید
  • برآمدگی تیروئید که در آن هورمون T4 بیش از حد تولید می شود.
  • بیماری خود ایمنی به نام بیماری گریوز

در پرکاری تیروئید، تحریک تیروئید که به نام تیروئیدیت شناخته می شود اجازه می دهد تا هورمون تیروئید بیش از حد تولید شده و وارد خون شود. این می تواند به درد و ناراحتی منجر شود. تیروئیدیت همچنین می تواند تیجه بارداری باشد. این نوع از پرکاری تیروئید معمولا موقتی است و پس از بارداری ادامه پیدا نمی کند.

گره های یا همان غده های تیروئید در هر دو اختلال کم کاری تیروئید و پر کاری تیروئید رایج است. اما این غدد خوشبختانه خوش خیم هستند. در پرکاری تیروئید، این برآمدگی های غده مانند، می توانند به افزایش در اندازه تیروئید شما منجر شود و یا تولید هورمون T4 تیروئید را افزایش دهند. هنوز پزشکان نمی دانند که چرا این اتفاق می افتد.

بیماری گریوز منجر به حمله بدن به خودش می شود. این حمله اجازه می دهد تا غده تیروئید بیش از حد هورمون تیروئید تولید کند. این بیماری خود ایمنی است که اغلب علت پرکاری تیروئید است.

داروها، ید رادیواکتیو یا جراحی گزینه های درمان پرکاری تیروئید هستند. اگر پر کاری تیروئید درمان نشود، باعث از دست دادن استخوان و یا ضربان قلب نامنظم می شود. هر دو تیروئیدیت هاشیموتو و بیماری گریوز می تواند ارثی باشد.

تفاوت کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید
تفاوت کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید

تفاوت کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید

کم کاری تیروئید علائمی مانند سوخت و ساز آهسته بدن، خستگی و افزایش وزن دارد. داشتن کم کاری غده تیروئید می تواند باعث کاهش یا کم شدن سرعت عملکردهای بدن شود.

با پرکاری تیروئید، شما ممکن است انرژی زیادی داشته باشید. در این اختلال بیمار ممکن است از دست دادن وزن یا بر خلاف آن  افزایش وزن را تجربه کند. احساس اضطراب و افسردگی با داشتن این اختلال بیشتر می شود.

رایج ترین تفاوت کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید مربوط به سطح هورمون است. کم کاری تیروئید منجر به کاهش هورمون های شده در حالی که پرکاری تیروئید منجر به افزایش در تولید هورمون می شود.

در ایالات متحده، کم کاری تیروئید شایع تر از پرکاری تیروئید است. با این حال، غیر معمول نیست که فردی به تیروئید پر کار مبتلا شود و پس از آن کم کاری غده تیروئید و یا بالعکس را تجربه کند. پیدا کردن یک دکتر ماهر که متخصص در تیروئید است بخش مهمی از برنامه درمانی شما است.

جدول مقایسه تفاوت کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید

در ادامه این مطلب تفاوت کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید را در قالب جدول مشاهده می کنید.

  پرکاری تیروئید کم کاری تیروئید
توضیح به نام تیروئید پر کار نیز شناخته می شود. هنگامی رخ می دهد که غده تیروئید هورمونهای تیروئید را بیش از حد تولید می کند و نتیجه آن شتاب عملکرد طبیعی بدن است. به نام غده تیروئید کم کار نیز شناخته می شود. هنگامی رخ می دهد که ترشح هورمون های تیروئید به اندازه کافی نیست در نتیجه توابع طبیعی بدن کند می شود.
شایع ترین علت ابتلا بیماری گریوز، که به نام گواتر سمی نیز شناخته می شود. بیماری هاشیموتو، که به نام تیروئیدیت لنفوسیتی مزمن نیز شناخته می شود.
سایر علل تیروئیدیت، کمبود ید، داروها و برآمدگی تیروئید تیروئیدیت، ید بیش از حد، داروها، ژنتیک و درمان های پرکاری تیروئید
تشخیص آزمایش هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH)، آزمایش تحریک کننده تیروئید ایمونوگلوبولین (TSI)، اسکن تیروئید و آزمایش رادیواکتیو جذب ید آزمایش هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH)، آزمایش تحریک کننده تیروئید ایمونوگلوبولین (TSI)، اسکن تیروئیدو آزمایش رادیواکتیو آزمون جذب ید
درمان دارو های ضد تیرویید (به عنوان مثال، مازول) و گاهی اوقات، مسدود کننده های بتا (به عنوان مثال، پروپرانولول) برای کاهش علائم هورمون های مصنوعی تیروئید (به عنوان مثال، لووتیروکسین) و یا مکمل ید
شیوع این اختلال کمتر رایج است. تقریبا ۱٪ افراد در ایالات متحده است تیروئید پر کار دارند. زنان به علت اثرات بارداری، بیشتر احتمال ابتلا دارند. این اختلال بیشتر رایج است. حدود ۵٪ از مردم ایالات متحده، هورمون های تیروئیدشان ۲۰ درصد از حد طبیعی کم کار تر است. زنان به علت اثرات بارداری، بیشتر احتمال ابتلا دارند.
اشتها کاهش وزن با جود افزایش اشتها افزایش وزن با وجود کاهش اشتها
نبض تاکی کاردی (افزایش ضربان قلب) برادیکاردی
پوست گرم و مرطوب خشک و خشن
مو زیبا و نرم نازک و شکننده
عدم تحمل دما عدم تحمل گرما عدم تحمل سرما