تفسیر شاخص توده بدنی

هنگامی که شما شاخص توده بدنی خود را محاسبه می کنیم نیاز دارید که آن را تفسیر کرده تا  بدانید این عدد چه چیز را به شما نشان می دهد. همانطور که می دانید این شاخص یک عدد است. با ما همراه شوید تا به شما بگوییم تفسیر شاخص توده بدنی چیست و این عدد به شما چه می گوید؟

تفسیر شاخص توده بدنی

شما ابتدا باید شاخص توده بدنی خود را محاسبه کنید برای این کار به جدول زیر نگاه کنید. با استفاده از این جدول قد خود را در ستون و وزنتان را در سطر بیابید. خطوط متصل به نقطه قد و وزن خود را دنبال کرده تا در جدول به BMI برسید. این عدد شاخص توده بدنی شماست.

تفسیر شاخص توده بدنی
تفسیر شاخص توده بدنی

شما تعدادی رنگ در این تصویر می بینید. این رنگ ها نشان می دهد شاخص توده بدنی شما در محدوده سالم قرار دارد یا نه. رنگ آبی در این تصویر نشان دهنده کمبود وزن، رنگ سبز نشان دهنده وزن سالم، رنگ زرد اضافه وزن، رنگ نارنجی چاقی و رنگ قرمز چاقی مفرط است.

به طور کلی مقدار BMI کمتر از ۱۸٫۵ در محدوده کم وزنی، ۱۸٫۵ الی ۲۵ در محدوده وزن سالم، بیشتر از ۲۵ در محدوده اضافه وزن، بیشتر از ۳۰ در محدوده چاقی و بیشتر از ۴۰ در محدوده چاقی مفرط قرار دارد.

آیا این نمودار برای همه افراد بزرگسال مناسب است؟

این نمودار برای اکثر افراد ۱۸ سال و بالاتر مناسب است. اما، اگر شما ساختار عضلانی و به اصطلاح بدن ورزشکاری دارید این جدول برایتان مناسب نیست. این به این دلیل است که شما ممکن است به جهت داشتن عضلات و با وجود آن که چربی کمی دارید، وزن بالایی داشته باشید و در محدوده افراد چاق قرار بگیرید. علاوه بر BMI، دور کمرتان نیز می تواند اطلاعات مهمی از سلامت بدن شما در اختیارتان قرار دهد.