توالت ایرانی بهتر است یا فرنگی؟ چرا

بخشی از تمدن غربی برای ما ایرانیان با توالت فرنگی معنا یافته است. به طوری که این شیوه را روشی مدرن و بهتر برای اجابت مزاج می دانند. اما به راستی کدام روش بهتر است؟ اجابت مزاج در توالت ایرانی یا توالت فرنگی؟ حتما تعجب خواهید کرد اگر بگوییم پاسخ سوال توالت ایرانی است. با این مطلب پیام سلامت همراه باشید تا درباره مزایا و معایب هریک از این روش ها بیشتر بدانیم.

به طور خلاصه بدن انسان طوری طراحی شده که چمباتمه زدن و اجابت مزاج، راهی ساده تر برای خروج مدفوع از بدن، در مقایسه با نشستن روی صندلی توالت فرنگی، ایجاد می کند. تحقیقات جدید نیز این مورد را ثابت کرده اند که خروج مدفوع در حالت نشسته روی توالت فرنگی مشکل تر است. چرا که راه خروج مدفوع کاملا باز نیست. در نتیجه مدوفع سخت تر و ناکامل خارج می شود. در واقع نشستن روی توالت فرنگی باعث کاهش انقباض عضلات ریتمیک (که باعث خروج مدفوع می شوند) می شود. و در نتیجه مدفوع سخت تر خارج می گردد.

توالت ایرانی بهتر است یا فرنگی؟ چرا
توالت ایرانی بهتر است یا فرنگی؟ چرا

بهتر است بدانید حالت نشسته روی توالت فرنگی، احتمال ابتلا به بیماری های فتق، یبوست، بواسیر، بیماری التهابی روده، سرطان روده بزرگ و دیورتیکولیت را افزایش می دهد. از سوی دیگر، حالت چمباتمه روی توالت ایرانی، وضعیت مناسب برای اجابت مزاج است. در این موقعیت، فرد با جرات بهتر و راحت تر اجابت مزاج خواهد کرد.

همچنین در سال ۲۰۰۲ پزوهشی در ایران صورت گرفت که طی آن اثربخشی حالت نشسته (توالت فرنگی) در مقابل چمباتمه (توالت ایرانی) در تخلیه کامل بدن از ادرار و مدفوع، مورد بررسی قرار گرفت. این پزوهش روی ۳۰ فرد سالم (۲۱ مرد و ۹ زن) در سنین ۱۱ تا ۷۶ سال صورت گرفت. و در نهایت محققان دریافتند که حالت چمباتمه و استفاده از توالت ایرانی، منجر به تخلیه بهتر و کامل تر بدن از ادرار و مدفوع می گردد. این مطالعه نشان داده است که در حالت چمباتمه، بدن آرامش بیشتری داشته، کانال مقعد بازتر است و هیچ خمیدگی در مسیر رکتوم وجود ندارد. در نتیجه عضلات انقباض ریتمیک کامل تری دارند.

توالت ایرانی بهتر است یا فرنگی؟ چرا
توالت ایرانی بهتر است یا فرنگی؟ چرا

مطالعه دیگری نیز در سال ۲۰۰۳ در مجله علوم و بیماری های دستگاه گوارش منتشر گردید. که ثابت کرده بود چمباتمه زدن و استفاده از روش توالت ایرانی، بهترین روش دفع مدفوع است.

این مطالعه سه حالت نشست روی صندلی توالت استاندارد (۴۱ تا ۴۲ سانتیمتر ارتفاع)، نشستن روی یک صندلی توالت پایین تر (۳۱ تا ۳۲ سانت ارتفاع) و نشستن به صورت چمباتمه (توالت ایرانی) را با هم مقایسه کرده بود. و از ۲۸ داوطلب با عملکرد طبیعی روده، خواسته شده بود تا با استفاده از یک تایمر دیجیتال زمان مورد نیاز برای انجام اجابت مزاج رضایت بخش، در هریک از این حالات را ثبت نمایند.

در نهایت و با مقایسه سه حالت مشخص شد که وضعیت اجابت مزاج در حالت چمباتمه (توالت ایرانی) از حالت نیمه نشسته، و حالت نیمه نشسته از حالت استاندارد نشسته (توالت فرنگی)، بهتر است.

مزایای توالت ایرانی در مقابل توالت فرنگی

  • روند دفع مدفوع سریع تر، کامل تر و راحت تر است
  • مانع باقی ماندن بخشی از مدفوع در روده می شود (یکی از دلایل ابتلا به سرطان روده، اپاندیس، بیماری التهابی روده)
  • نقش مثبتی در نگهداری از اعصاب کنترل مثانه و رحم دارد
  • مانع از شل شدن عضلات مقعد می شود
  • فشار روی عضلات روده بزرگ کمتر است که این موضوع تا حد زیادی مانع ابتلا به فتق، دیورتیکولیت و پرولاپس ارگان های لگن می شود
  • خطر بواسیر را کاهش می دهد
  • در زنان باردار مانع وارد آمدن فشار بر رحم می شود؛ و او را آماده زایمان طپپبیعی می کند

نکته مهم: در هر حال ممکن است چمباتمه زدن و استفاده از توالت ایرانی برای عده ای مضر باشد. از جمله برای کسانی که دارای کمر یا زانوی دردناک یا مشکل دار هستند؛ ممکن است توالت فرنگی مناسب تر باشد. در این حالت پیشنهاد می شود با قرار دادن چیزی همانند سکو زیر پاهای خود، حالت چمباتمه را روی صندلی توالت فرنگی شبیه سازی کنید.