شاید شما هم با دیدن مدل‌ موهایی که در آن تارهایی از مو را با بافتن محکم آرایش می‌دهند و آن را با اسامی مختلف «مدل بافت آفریقایی» و یا چهل‌گیس و نمی‌دانم هر اسمی که دارد به شما معرفی می‌کنند، هوس کنید تا آرایش موهایتان را با پرداخت هزینه‌ای برای این کار و صرف وقت طولانی (گاهی از صبح تا غروب) به این شکل درآورید. این اطلاعات را در مورد هزینه و زمان طولانی بافت مو، از چند نفر مراجعین‌ام که به علت ریزش موی ناشی از کشش آمده بودند کسب کردم….

مدل این مو واقعا جالب است و جوان‌ها تمایل دارند از آن استفاده کنند اما نکته‌ای که باید مدنظر داشته باشید، این است که هر نوع کشش طولانی‌مدت موها به ویژه کشش ناشی از بافتن یا محکم بستن موها (دم‌اسبی کردن) می‌تواند سبب ایجاد ریزش موقتی موها شود. این ریزش را در کسانی که با بیگودی‌های محکم بسته شده می‌خوابند نیز می‌بینیم. نام این ریزش مو، همان‌طور که گفتم ریزش ناشی از کشش است. برای مدت ۳ تا ۶ ماه ادامه دارد و به تدریج متوقف شده، سپس موها به آرامی دوباره شروع به رشد می‌کنند. در صورتی که فرد سال‌ها از این مدل‌ مو استفاده کند، ممکن است ریزش دایمی مو پیدا کند. در بعضی موارد موها نزدیک به پوست‌سر به دلیل کشش می‌شکنند. این نوع ریزش مو اغلب در جلو و طرفین سر، که بیشترین فشار به موها وارد می‌شود، دیده می‌شود اما در مواردی که موها ریز‌ریز و متعدد بافته می‌شوند (مانند همین مراجعین که مویشان مدل جدید بود) ممکن است موها در تمام سر بین بافته‌ها دچار ریزش شوند. نگران نشوید چون چنین ریزش مویی فقط بعد از استفاده مکرر از این مدل مو ایجاد می‌شود وگرنه استفاده گاه‌گاهی از این نوع مدل عامل ریزش مو نمی‌باشد.

به هر حال چون ریزش موها در حالت غیرطبیعی، دلایل متعددی دارد، اگر شما در هنگام برس زدن متوجه موهای نازک شده و یا ریزش غیرعادی مویتان هستید، بهتر است جهت بررسی و علت‌یابی به متخصص پوست مراجعه کنید. متخصص پوست از شما در مورد رژیم غذایی، مصرف داروها در ۶ ماه، سابقه خانوادگی و بیماری‌های اخیر سوال خواهد کرد. از خانم‌ها در مورد قاعدگی، بارداری، سقط و یائسگی هم پرسیده خواهد شد. پس از همه ارزیابی و معاینه‌ها راه‌حل ریزش موهایتان معلوم شده و درمان شروع می‌شود. قصدم از نگارش این یادداشت توصیه به خانم‌هایی بود که مدت‌های زیاد از مدل موهای کششی استفاده می‌کنند و نمی‌دانند با این کار به موهایشان آسیب زده و موجبات ریزش آن را فراهم می‌کنند.

منبع: وب سایت سلامت