توده های پستان چه هستند و علائم هشدار دهنده آن ها کدامند؟

همان طور که سن ما بالا می رود، بدن ما دچار تغییرات می شود. این تغییرات اجتناب ناپذیر و بخشی از روند طبیعی پیری است. با این حال برخی از آن ها می توانند هشدار دهنده باشند و همیشه این تغییرات به دلایلی خوب نباشد. یکی از این تغییرات بدن ممکن است شامل توده در بافت پستان باشد، که می تواند نگرانی ها را در مورد سرطان پستان بالا ببرد. هر چند همه توده های پستان سرطانی نیستند. بنابراین، چه تفاوتی بین آن ها وجود دارد؟ با ما همراه شوید تا تفاوت را تشخیص دهید.

توده های پستان چیست؟

توده های پستان می توانند به دلایل مختلف غیر مرتبط با تومورهای سرطانی، مانند تشکیل یک کیست و یا یک بیماری به نام فیبروز رخ دهند.

کیست

کیست در پستان توده های کوچکی هستند که تمایل به گرد شدن دارند و هنگامی که فشرده شوند حرکت خواهند کرد. آن ها تمایل به داشتن یک بافت سفت با لبه های مجزا دارند. کیست اساسا  کیسه های پر از مایع می باشند که در بافت پستان واقع شده اند، و به طور کلی بی ضرر می باشند و نیاز به هیچ نوع درمان پزشکی ندارند. اندازه برخی کیست ها بزرگ می شود و می توانند ناراحت کننده شوند. در این موارد، یک دکتر ممکن است مایع درون کیست را در جهت کاهش اندازه آن و بازگرداندن راحتی به شما، تخلیه کند.

فیبروز

فیبروز یک بیماری است که در آن بافت فیبری (شبیه به بافت اسکار) توده در یک منطقه از بدن با هم جمع می شوند. این امر ممکن است در بافت پستان اتفاق بیافتد، و سبب شکل و احساس توده ای در پستان گردد. با فیبروز، توده ممکن است احساس سفتی در سینه کنید و ممکن است تعداد زیادی از آن ها وجود داشته باشند. مانند کیست در پستان، فیبروز پستان به طور کلی هیچ درمان پزشکی نیاز ندارد.

توده های پستان چه هستند و علائم هشدار دهنده آن ها کدامند؟
توده های پستان چه هستند و علائم هشدار دهنده آن ها کدامند؟

تفاوت بین توده های پستان و تومور

سرطان پستان می تواند از راه های مختلفی خود را نشان دهد. در حالی که یک کیست گرایش دارد که توده ای باشد که جداسازی شده است و با سایرعلائم همراه نیست، یک توده بدخیم که تومور نامیده ممی شود اغلب با تغییرات دیگر در پستان همراه است. برخی از این تغییرات که با سرطان پستان مرتبط  هستند عبارتند از:

  • تغییر دراندازه یا شکل پستان (تغییر ناگهانی، تورم دراماتیک و یا کاهش اندازه)
  • تغییر در بافت پوست پستان، به خصوص در نزدیکی منطقه نوک پستان
  • تغییر در شکل و برآمدگی نوک پستان (وارونگی ناگهانی و یا صافی نوک پستان)
  • پوست ملتهب و تحریک شده روی سینه

کیست یا توده شما نیاز به ارزیابی پزشکی دارد تا مطمئن شوید که سرطان نیست. به منظور تشخیص، پزشک شما ممکن است نمونه برداری (بیوپسی) با سوزن از توده را به منظور تعیین این که آیا کیست شما طبیعی است یا خیر انجام دهد، و ممکن است یک تست غربال گری به منظور دریافت یک تصویر واضح از بافت پستان تجویز کند.

چگونه می توان ناراحتی ایجاد شده با کیست پستان را کاهش داد؟

کیست پستان می تواند سبب ناراحتی و درد پستان شود. در این حالت با استفاده از توصیه های زیر ناراختی را به حداقل برسانید:

  • پوشیدن سوتین مناسب کاملا اندازه که از بافت احاطه کننده سینه پشتیبانی می کند.
  • مصرف کافئین را کاهش دهید. در حالی که هیچ مدرک علمی برای اثبات این موضوع که مصرف کافئین با کیست سینه ارتباط داشته باشد وجود ندارد، اما برخی از زنان پس از کاهش مصرف کافئین یا حذف کافئین از رژیم غذایی شان احساس تسکین درد می کنند.
  • مصرف نمک را کاهش دهید. در حالی که شواهد علمی در مورد ارتباط بین نمک و کیست پستان قطعی نیست، برخی از کارشناسان پیشنهاد می دهند که مصرف نمک کمتر باعث کاهش مقدار مایع اضافی حفظ شده در بدن می شود، که می تواند نشانه های مرتبط با کیست پستان پر از مایع را کاهش دهد.
  • مصرف مکمل روغن گل پامچال. شواهد علمی قطعی نیست، اما چند مطالعه کوچک پیشنهاد می دهند که این مکمل می تواند کمک کند تا درد پستان مرتبط با کیست پستان به حداقل برسد.