پیدا کردن یک توده پشت زانو ممکن است برای اکثر افراد نگران کننده باشد، اما رشد توده در پشت زانوها معمولا جدی نیست. این توده اغلب به دلیل جمع شدن مایعات در مفصل زانو شکل می گیرد. گاهی اوقات حتی چرک و خون ممکن است در پشت زانو جمع شده و مانند توده احساس شوند. در مواردی نیز توده های جامد پشت زانو ممکن است تومور بوده و حتی سرطانی باشند. با این حال، وقوع چنین سرطانی نادر است.

زانو دارای مفصلی است که از چندین ساختار تشکیل شده است. مهمترین بخش های زانو، استخوان ران، استخوان ساق پا، مفصل زانو و کشکک زانو هستند. مفصل توسط سینوویوم اندود شده و توسط یک کپسول احاطه شده است. رباط نیز به مفصل قدرت داده و از آن حمایت می کند. ماهیچه ها و تاندون ها که قسمت های مختلف این اندام را متحرک می کنند نیز مفلص را تقویت کرده و از آن حمایت می کنند.

شکل گیری توده در پشت زانو (منطقه پاپیتیال) تنها نشانه ای از وجود یک مشکل در زانو است. گاهی اوقات این توده با وجود این که در مفصل زانو است، هیچ ربطی به این بخش بدن ندارد. بنابراین مهم است که صرف نظر از موقعیت، اندازه یا انسجام توده، پزشک علت آن را بررسی کند. همان طور که گفتیم، توده پشت زانو ممکن است همیشه جدی نباشد زیرا این محل نزدیک ارگان های حیاتی نیست ولی باید در هر صورت یک بار توسط پزشک معاینه شود.

دیگر علائم وجود مشکل در زانو

زانو باید در طول عمر نیروی زیادی را تحمل کند. چه در حال حرکت (راه رفتن و دیدون) و چه در حالت ایستادن، نیروی زیادی به زانوها وارد می شود. این مفصل یکی از پرکاربرد ترین مفاصل بدن است و به همین علت بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های مختلف و صدمات می باشد. این مشکلات می توانند با علائم مختلف، به ویژه درد و سفتی مفصل همراه باشند.

قرمزی، تورم، احساس گرما، ناهنجاری مفصلی و شنیدن صداهای غیر طبیعی از زانو ممکن است علائمی باشند که با وجود مشکلات مختلف در زانو تجربه می شوند. حضور توده پشت زانو یکی از علائم شایع مشکلات زانو نیست، اما ممکن است گاهی رخ دهد. در هر صورت مهم است که حجم توده اندازه گیری شود. ثابت یا متحرک بودن آن نیز می تواند به تشخیص پزشک کمک کند.

علل ایجاد توده پشت زانو

علت دقیق شکل گیری توده پشت زانو باید توسط پزشک تعیین شود. این کار ممکن است نیاز به بررسی های تشخیصی مانند تصویر برداری اشعه ایکس، CT اسکن (توموگرافی کامپیوتری)، سونوگرافی یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) داشته باشد. اگر خونریزی یا عدم توانایی ایستادن یا راه رفتن ناشی از بی ثباتی مفصل یا ضعف عضلانی نیز وجود داشته باشد، باید هر چه سریع تر درمان صورت گیرد.

کیست بیکر

کیست بیکر یکی از علل شایع ایجاد کننده توده در پشت زانو است. کیست ها زمانی ایجاد می شوند که ناحیه ای از بدن آسیب دیده یا ملتهب می شود. کیست ها معمولا با مایعات پر می شوند. کیست بیکر با مایع سینوویال پر شده و دلیل شکل گیری آن بیماری هایی مانند آرتروز یا انواع مختلفی از آسیب دیدگی زانو است.

این کیست ممکن است با درد، تورم کلی زانو و سفتی آن همراه باشد. با این حال، در بعضی موارد درد کمتر است، اما در زانو احساس تنگی یا فشار وجود دارد. معمولا این کیست مانند یک برآمدگی در پشت زانو دیده می شود. علائم آن نیز با ایستادن یا راه رفتن به مدت طولانی بدتر می شود.

آبسه یا جوش

آبسه ها و جوش ها یکی از علل احتمالی توده پشت زانو هستند. این برآمدگی ها، بر اثر تجمع چرک ایجاد می شوند. اما تفاوت اصلی آن ها در این است که جوش به سطح پوست نزدیک تر است. اما آبسه عمیق تر می باشد. آبسه ها و جوش ها نتیجه عفونت های باکتریایی هستند.

این برآمدگی ها زمانی که بدن در حال تلاش برای از بین بردن دیواره میکروب ها است، شکل می گیرند. این میکروب ها ممکن است از طریق پوست وارد بدن شوند. گاهی نیز ناشی از عفونت هایی هستند که در جای دیگری از بدن شکل گرفته اند.

تروما

آسیب دیدگی مفصل زانو یا استخوان های اطراف آن، عضلات، تاندون ها یا رباط ها نیز می تواند باعث تشکیل توده یا تورم در پشت زانو شود. این آسیب دیدگی ممکن است ناشی از ایجاد فشار بر روی عضلات و تاندون ها، کشیدگی یا پارگی رباط و حتی شکستگی باشد.

آسیب دیدگی زانو باعث ایجاد تورم و در نتیجه التهاب می شود. اگر رگ خونی نیز پاره شده باشد، ممکن است تجمع خون زیر پوست نیز رخ دهد. به این عارضه هماتوم گفته شده و باعث قرمزی و کبودی پوست می شود.

توده پشت زانو
توده پشت زانو

رگ های خونی و لخته شدن خون

تورم ممکن است نشانه ای از وجود مشکلاتی در گردش خون از جمله واریس و ترومبوز ورید عمقی (DVT) باشد. با این حال، تورم در این موارد معمولا در پشت زانو (منطقه پاپیتیال) احساس نمی شود.

یکی از مشکلات رگ های خونی که می تواند باعث ایجاد توده در انحنای پاپیتئیت شود، آنوریسم است. این عارضه زمانی رخ می دهد که شریان پاپیلیتال ضعیف شده و به شکل بالن در می آید. اگر آنوریسم پاره شود، خون به داخل حفره زانو نشت کرده و ممکن است مانند هماتوم قابل مشاهده باشد.

باز شدن وریدهای سطحی که در پشت زانو قرار دارند، نیز یکی دیگر از مشکلات رایج هستند. این عارضه به عنوان وریدهای واریسی شناخته می شود. هنگامی که رگ های کوچک تحت تأثیر این عارضه قرار می گیرند، به آن، تلانژکتازی یا رگه های عنکبوتی گفته می شود. ناحیه پشت زانو یکی از مناطقی از بدن است که بیشتر تحت تاثیر واریس می باشد.

تومورها

تومورهای مختلفی ممکن است در پشت زانو شکل بگیرند. این تومورها گاهی خوش خیم (غیر سرطانی) و گاهی بدخیم (سرطانی) هستند. این تومورها ممکن است از پوست (خال یا ملانوم)، بافت همبند (فیبروم)، بافت چربی (لیپوما)، بافت نرم (سارکوم) یا حتی استخوان (استئوسارکوم) تشکیل شوند. این تومورها مخصوص ناحیه پشت زانو نیستند.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

علل زانو درد و روش های درمان خانگی آن

نرمی کشکک یا همان کندرومالاسی زانو ؛ علل، عوامل خطر، نشانه ها، روش های تشخیص و درمان

درد پشت زانو ؛ علائم، علل و روش های درمان آن

تقویت زانوها در خانه و به کمک روش های طبیعی

[/quote]

روش های درمان توده پشت زانو

درمان خاصی برای توده پشت زانو وجود ندارد، زیرا انتخاب درمان بستگی به علت اصلی ایجاد کننده این توده دارد. داروهایی مانند داروهای ضد التهابی ممکن است به کاهش التهاب کمک کنند اما این داروها تنها در صورتی موثر هستند که توده به علت التهاب ایجاد شده باشد. روش های تهاجمی مانند بریدن و یا آسپیراسیون با سوزن ممکن است برای تخلیه آبسه یا کیست مفید باشند.

در صورت آسیب دیدگی زانو، باید از روش محافظه کارانه ای به نام R.I.C.E. استفاده کنید. البته به شرطی که آسیب دیدگی جدی نباشد. این روش شامل ۴ مرحله استراحت دادن به زانو و پا، گذاشتن کمپرس یخ روی منطقه، باند پیچی کردن منطقه آسیب دیده و نگه داشتن اندام بالاتر از سطح قلب است. البته این روش فقط برای آسیب هایی که به بافت نرم مفصل وارد شده است، مفید می باشد.

منابع:

Lump Behind Knee – Causes, Other Symptoms, Treatment