تورم زبان کوچک علل، علائم و درمان های خانگی

زبان کوچک ارگان گوشتی است که در پشت گلو آویزان است. محتمل ترین وظیفه این عضو، جلوگیری از ورود آب و مواد غذایی به بینی است به همین خاطر نیز هنگام ورود غذا به گلو زبان کوچک به بالا حرکت کرده و مانع از ورود مواد غذایی به مجرای هوای بینی می شود. بیماری های مربوط به این عضو به ندرت ایجاد می شود. یکی از شایعترین ناراحتی ها مربوط به این ارگان، تورم زبان کوچک است که به uvulitis نیز معروف است و می تواند هم کودکان و هم بزرگسالان را تحت تاثیر قرار دهد. در این مقاله، سعی شده تا علاوه بر دلایل ایجاد تورم زبان کوچک به نشانه های و درمان ها خانگی آن نیز اشاره شود.

دانشمندان و پزشکان هنوز کشف نکرده اند که زبان کوچک دقیقا چه عملکردی در بدن دارد برخی از نظریه ها می گویند زبان کوچک از ورود مواد غذایی به بینی ممانعت می کند و برخی نیز معتقدند که این عضو باعث می شود گلو مرطوب نگه داشته شود.

دکتر یورام فینکلشتاین در مجله Otolaryngology – Head and Neck Surgery می نویسد که تنها انسان است که زبان کوچک دارد پس این عضو می تواند در قدرت تکلم نقش داشته باشد و انسان را متمایز از سایر پستانداران کند. متخصصان دیگری نیز اعتقاد دارند زبان کوچک به بلع غذا کمک می کنند و باکتری ها را برای وارد شدن به دستگاه گوارش فیلتر می کند. برخی از نظریه ها نیز اشاره می کنند که زبان کوچک با خروپف رابطه مستقیمی دارد. این دست از پزشکان گاهی برای درمان خروپف مزمن برداشتن این عضو را پیشنهاد می کنند.

نشانه های تورم زبان کوچک (Uvulitis)

تورم زبان کوچک یک اختلال شایع نیست و عوامل زیادی نیز در ایجاد آن نقش ندارند. تورم زبان کوچک معمولا با التهاب مناطق اطراف آن همراه است. یکی از اولین علائم uvulitis این است که فرد احساس می کند چیزی ته گلویش گیر کرده است و از آنجا که زبان کوچک متورم است، احتمالا مشکل در بلع و تکلم نیز به وجود می آید به طوری که صدا فرد مبتلا، به سختی از گلویش در می آید. علاوه بر این نشانه ها ممکن است شما علائم زیر را نیز داشته باشید.

  • مشکلات تنفسی
  • گلو درد
  • بزاق بیش از حد
  • عق زدن

در حالی که بسیاری از موارد تورم زبان کوچک جدی نیستند اما در صورتی که علایم شدید هستند، به پزشک مراجعه کنید.

تورم زبان کوچک علل، علائم و درمان های خانگی
تورم زبان کوچک علل، علائم و درمان های خانگی

علل تورم زبان کوچک (Uvulitis)

بیایید با هم نگاهی به علل تورم زبان کوچک و آنچه شما می توانید برای درمان آن به طور طبیعی انجام دهد بیاندازیم.

عفونت

عفونت ویروسی یا باکتریایی یکی از شایع ترین دلایل برای تورم زبان کوچک است. این عفونت می تواند از گلو، ورم لوزه، و یا مونونوکلئوز ایجاد شود. یک بیماری نادر و خطرناک دیگری به نام اپی گلوتیت نیز وجود دارد که می تواند باعث تورم زبان کوچک شود. این بیماری عمدتا کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند به شدت تنفس را محدود کند.

عکس العمل های آلرژیتیک

اگر زبان کوچک و پشت گلو بسیار سریع و همزمان متورم شود نشانه ای از یک واکنش آلرژیک به مواد غذایی و یا نیش حشرات است. این واکنش یک واکنش آنافیلاکتیک نامیده می شود و بسیار مهم است که به سرعت به پزشک مراجعه شود. دکتر E. Alcoceba، متخصص آلرژی توصیه می کند که افرادی که مرتبا تورم در دهان و زبان کوچک را تجربه می کنند باید آزمایش ها کامل آلرژی را انجام دهند.

تحریک کننده ها

سیگار کشیدن و نوشیدن بیش از حد الکل می تواند باعث التهاب دهان و uvulitis شود. محرک های دیگر، مثل تنفس مواد شیمیایی نیز می تواند منجر به تورم زبان کوچک شود. گاهی نیز خشکی دهان منجر به این التهاب می شود این خشکی زمانی اتفاق می افتد که یک فرد تنها از طریق دهان خود تنفس کند.

عمل جراحی

گاهی اوقات، پس از عمل جراحی، زبان کوچک دچار التهاب می شود. دکتر دیوید کینر معتقد است که بیهوشی عمومی می تواند باعث تحریک زبان کوچک شود. این نوع از تورم حتی می تواند از یک ترومای ناشی از لوله تراشه که راه هوایی را در حین عمل جراحی باز نگه می دارد، ناشی شود.

آنژیوادم ارثی

آنژیوادم ارثی (HANE) یک بیماری نادر است که باعث تورم صورت، راه های هوایی و زبان کوچک و همچنین گرفتگی عضلات شکم می شود. افراد مبتلا به HANE علائم زیاد دیگری به غیر از تورم زبان کوچک را نیز تجربه می کنند.

داروهای خانگی برای تورم زبان کوچک (Uvulitis)

هیچ مطالعه علمی بر روی چگونگی تاثیر داروهای خانگی بر روی تورم زبان کوچک انجام نشده است با این حال، بیشتر زمان ها برای برطرف کردن این التهاب می توانید از درمان های طبیعی زیر استفاده کنید.

حذف محرک

اگر uvulitis توسط یک محرک مانند الکل یا سیگار کشیدن ایجاد شده است بهتر است عامل محرک را از بین ببریم.

غرغره آب نمک

این یک واقعیت است که نمک باکتری ها را از بین می برد. در گزارش نیویورک تایمز به نقل از دکتر فیلیپ تی هاگن اشاره شده است که غرغره کردن آب نمک کمک می کند تا گلو نرم و لطیف شده و عامل آلرژی و باکتری ها از گلو حذف شوند. برای درمان تورم زبان کوچک با آب نمک، شما می توانید ۱/۲ قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب گرم حل کنید و آن را غرغره کنید حتی برای قوی تر کردن محلول می توانید یک قاشق چای خوری زردچوبه به آن اضافه کنید. زردچوبه حاوی کورکومین است که دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کنندگی است.

زردچوبه و زنجبیل

شما همچنین می توانید خواص ضد التهابی زردچوبه و زنجبیل را ترکیب کرده و برای کاهش تورم استفاده کنید. یک مطالعه که در مجله Phytotherapy Research منتشر شد نشان داد که زنجبیل دارای ترکیب موثر و ضد التهابی برای درمان عفونت های تنفسی است.

سیر و عسل

سیر حاوی آلیسین است که دارای خواص ضد میکروبی قوی بوده و برای درمان تورم زبان کوچک مفید است. عسل نیز خواص ضد میکروبی دارد و به عنوان یک ضد التهاب برای کمک به تسکین گلو درد عمل می کند. برای استفاده از این ترکیب چند حبه زیر را له کرده و ۱۵ دقیقه اجازه دهید تا آلیسین در سیر تشکیل شود سپس با مقداری عسل مخلوط کرده و بخورید. شما همچنین می توانید از این مخلوط طلایی به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی قوی استفاده کنید.

حفظ هیدراته بدن

اگر شما فکر می کنم که تورم زبان کوچکتان از کم آبی است، باید میزان بیشتری آب به بدنتان برسانید این کار علاوه بر رفع کم آبی و تورم زبان کوچک  سموم را نیز از بدن دفع می کند.