دانشمندان برای نخستین بار موفق به تولید گلبول های قرمز خون مهندسی شده شدند که طیفی از محموله های ارزشمند را از دارو و واکسن گرفته تا ابزارهای تصویربرداری، برای انتقال به مناطق خاص بدن با خود حمل می کنند.
به گزارش پیام سلامت از دیلی میل گلبول های قرمز خون معمولا اکسیژن را به ریه و بافت های زنده منتقل می کنند و پرتعدادترین سلول های بدن را – حدود یک چهارم از ۱۰۰ تریلیون سلول کل بدن – تشکیل می دهند.

ارتش آمریکا و سازمان پروژه های تحقیقات پیشرفته دفاعی قصد دارند از این محصول برای تولید درمان ها یا واکسن های موثر در برابر سلاح های بیولوژیکی استفاده کند.

محققان موسسه تحقیقات پزشکی «وایت هد» می گویند: کاربردهای این دستاورد بسیار وسیع بوده و می تواند شامل گلبول های قرمز اصلاح شده برای از بین بردن کلسترول بد از جریان خون، انتقال پروتئین های متلاشی کننده لخته خون برای درمان سکته مغزی ایسکمیک و یا ترومبوز ورید عمقی و انتقال پادتن های ضد التهاب برای کاهش التهاب مزمن باشند.

گلبول های قرمز خون به دلایل مختلف از جمله فراوانی و طول عمر زیاد، یک وسیله نقلیه جذاب برای کاربردهای درمانی بالقوه محسوب می شوند.

شاید مهمترین دلیل آن باشد که در طول تولید این سلول ها، سلول های پیش ساز که در نهایت به شکل گلبول های قرمز بالغ تبدیل می شوند، هسته و همه «دی. ان. ای» درون خود را دفع می کنند.

بدون هسته، یک گلبول قرمز بالغ فاقد هر گونه ماده ژنتیکی خواهد بود.

نتایج یک مطالعه نشان داده بود که این روش در زمان آزمایش بر روی موش ها از عملکرد موفقی برخوردار بوده و اینکه گلبول های قرمز اصلاح شده انسان تا چهار ماه در بدن باقی مانده و به بیماران انتقال خون، حفاظت طولانی مدت ارائه می کند.

محققان با بهره برداری از این ویژگی ها، ژن هایی را که برای پروتئین های سطحی گلبول قرمز عادی اصلاح شده کدگذاری کرده بودند، به پیش سازهای ابتدایی گلبول های قرمز معرفی کردند.

با بالغ شدن این گلبول ها و دفع هسته آنها، پروتئین ها بر روی سطح سلول باقی مانده و با شیوه برچسب گذاری جدید اصلاح شدند.