تومورهای خوشخیم تخمدان

تخمدان ها می توانند تومورهای خوشخیم یا غیر سمی ایجاد کنند. تومورهای خوشخیم تخمدان اغلب در زنان در سنین باروری رخ می دهد؛ اما ممکن است در زنان یائسه نیز ایجاد شود.

برای آشنایی با علائم این بیماری با این مطلب مجله پیام سلامت همراه باشید.

تومورهای خوشخیم تخمدان به سه دسته تقسیم می شوند: تومورهای اپیتلیال سطحی، تومورهای استروما و تومورهای سلول های ژنی. قابل توجه است که بیشتر تومورهای خوشخیم تخمدان هیچ نشانه ای ندارند. با این حال، تومورهای بزرگ و کسانی که دچار عدم تعادل در ترشح هورمون ها هستند؛ ممکن است علائمی ایجاد کنند که برای ارزیابی سرطان تخمدان نیازمند بررسی باشند.

ناراحتی شکمی و لگن

تومورهای خوشخیم تخمدان از آنجا که به ندرت علایم ایجاد می کنند، ممکن است قبل از کشف به اندازه قابل توجهی رشد کنند. در بعضی از زنان، تومورهای خوشخیم تخمدان در نهایت به اندازه ای بزرگ می شود که ناراحتی های شکمی یا لگن را با فشار به ارگان های نزدیک خود ایجاد کنند.

در مقاله ای که در سال ۲۰۰۶ در مجله “زنان و زایمان” منتشر شده است؛ دکتر لئونگ و پونگ یون گزارش می دهند که در میان یک سری از زنان که دچار تومورهای استرومال هستند، درد شکمی شایع ترین علامت است که در حدود ۴۴ درصد موارد مبتلا رخ می دهد.

درد مرتبط با تومورهای خوشخیم تخمدان اغلب کند و با شدت کم است؛ و باعث حساسیت بیشتر به درد می شود. اما گاهی اوقات تومورها پیچ خورده و باعث درد شدید شکم می شوند؛ و زنانی که چنین دردی را تجربه می کنند اغلب برای مراقبت های اضطراری باید به اورژانس مراجعه کنند.

افزایش حجم شکم

بیمارستان و درمانگاه دانشگاه آیووا می گوید اگر چه بیشتر تومورهای خوش خیم تخمدان به دلیل رشد آهسته نسبتا کوچک باقی می مانند؛ اما برخی از توده ها کاملا بزرگ می شوند. تومورهای بزرگ ممکن است سبب افزایش قابل توجهی در اندازه شکم شوند. هرچند ماهیت تدریجی این افزایش می تواند موجب شود که زنان به اشتباه این رشد را به افزایش پیشرونده وزن مرتبط بدانند.

گاهی اوقات تومورهای استرومال خوشخیم تخمدان ممکن است باعث ایجاد آسیت (انباشت مایع در شکم) شوند. تجمع قابل توجهی از مایع آسیت به طور معمول شکم را بزرگ می کند، که ممکن است دردناک و ناراحت کننده باشد.

موی صورت و آکنه شدید

برخی انواع تومورهای خوشخیم تخمدان تولید آندروژن ها و یا هورمون های جنسی مردانه را در بدن زنان افزایش می دهند. به گفته بیمارستان و کلینیک دانشگاه آیووا، سطح بالای هورمون جنسی مردانه اغلب باعث آکنه شدید و رشد موهای صورت در زنان می شود.

خونریزی غیرطبیعی رحم

تومورهای خوشخیم تخمدان که استروژن تولید می کنند، ممکن است باعث خونریزی غیر طبیعی رحم شوند. همانطور که “اطلس ژنتیک و سیتوژنتیک در انکولوژی و هماتولوژی” اشاره می کند زنان مبتلا به سکته قلبی ممکن است دوره های نامنظم یا خونریزی غیرطبیعی سنگین یا مکرر ناشی از استروژن بیش از حد داشته باشند. به طور مشابه، زنان بعد از یائسگی ممکن است دچار این حالت شوند. همچنین زنان مبتلا به تومورهای خوشخیم تخمدان که سبب ایجاد استروژن نمی شوند نیز ممکن است توقف موقت قاعدگی شوند.