علل تیر کشیدن قلب و دلایل متداول برای درد قلب یا قفسه سینه

احساس تیر کشیدن قلب می تواند موجب نگرانی و استرس زیادی شود. دلایل درد قفسه سینه و یا درد ناحیه قلب بسیار زیاد است. اما همه آن ها به ناراحتی ها و بیماری های قلبی مربوط نمی شوند. به عنوان مثال، قلب می تواند به علت سوء هاضمه، استرس، فشار عضلانی روی قفسه سینه یا مشکلات ریوی تیر بکشد. البته، درد در ناحیه قلب می تواند به مشکلات قلب و عروق نیز مرتبط باشد. بنابراین، همیشه باید احساس فشردگی یا درد قفسه سینه ناشناخته را جدی بگیرید.

تیر کشیدن قلب که نشان دهنده مشکل قلبی است باید نشانه های دیگری نیز داشته باشد. به عنوان مثال، درد قفسه سینه جدی معمولا به بازوی چپ، شانه و یا فک سرایت می کند. با این حال، علائم سوزش سر دل نیز ممکن است باعث تیر کشیدن قلب همراه با احساس سوزش در قسمت فوقانی شکم شود. دردی که هنگام سرفه کردن یا نفس کشیدن بدتر می شود، ممکن است مربوط به مشکلات ریوی باشد.

در این مقاله مجله پیام سلامت، به سوال شما در مورد علل تیر کشیدن قلب پاسخ خواهیم داد.

علائم شایع درد قلبی

قلب در پشت قفسه سینه و در سمت چپ این ناحیه قرار دارد. بنابراین، بسیاری از درد های ناشی از قلب در ناحیه بالا و سمت چپ قفسه سینه احساس می شوند. با این وجود، درد قلبی توسط اندام ها، ماهیچه ها یا دنده های قفسه سینه نیز ایجاد می شود.

دکتر چارلز پاتریک دیویس در وبسایت MedicineNet در مورد برخی از انواع درد های قفسه سینه و دردی که می تواند استرس ایجاد کند توضیح می دهد. به نظر او دردهای قلبی جدی باید نشانه های زیر را داشته باشند:

  • درد ناشی از احساس فشار در وسط سینه که به سمت بازوی چپ می کشد
  • درد تیر کشنده قفسه سینه
  • احساس ناراحتی در اطراف قلب که ناشی از سریع شدن ضربان قلب است
  • احساس تیر کشیدن
  • درد های دائمی خفیف در قسمت بالای سینه
  • تیر کشیدن قلب که می آید و می رود

دلایل تیر کشیدن قلب

مهم این است که به یاد داشته باشید هرگز نباید تیر کشیدن قلب را نادیده بگیرید. دلایل تیر کشیدن قلب را می توان به صورت زیر طبقه بندی کرد.

مشکلات قلبی و تیر کشیدن قلب

در اینجا برخی از رایج ترین مشکلات قلبی که باعث درد قفسه سینه در نزدیکی قلب می شود را بیان می کنیم.

بیماری عروق کرونر (CAD)

بیماری عروق کرونر جریان خون را به قلب  محدود می کند و موجب درد در مرکز قفسه سینه می شود. این اتفاق زمانی می افتد که پلاک ایجاد شده در شریان ها بر روی گردش خون شما تاثیر می گذارد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در PubMed Health، شایع ترین نشانه بیماری عروق کرونر درد قفسه سینه در ناحیه قلب است. این نوع درد قلبی می تواند مانند فشرده شدن قفسه سینه احساس شود و به بازو گسترش یابد. این درد ممکن است بعد از فعالیت بدنی یا به صورت ناگهانی آغاز شود.

آنژین شایع ترین علامت بیماری عروق کرونر است. محققان National Heart, Lung, and Blood Institute می گویند که سایر علائم مرتبط با بیماری عروق کرونر عبارتند از:

  • احساس سوزش در قفسه سینه که شبیه سوزش سر دل است
  • درد قلبی که پس از فعالیت بدنی یا استرس احساس می شود
  • تنگی نفس
  • حمله قلبی (در موارد آنژین ناپایدار)

آنژین یک علت جدی درد قفسه سینه است و اگر بعد از فعالیت بدنی ایجاد شود، باید پزشک خود مشورت کنید.

حمله قلبی

اگر تیر کشیدن قلب حالتی دارد که احساس می کنید وزنه سنگینی را روی قفسه سینه تان گذاشته اند ممکن است دردتان مربوط به حمله قلبی باشد. این درد قلبی می تواند چند دقیقه طول بکشد یا به صورت تصادفی در چند روز اتفاق بیفتد.

طبق گفته دکتر Melissa Conrad Stöppler، حمله قلبی احساس درد شدید در قفسه سینه یا احساس پر زدن پرنده ای را در ناحیه قلب ایجاد می کند. درد قلبی می تواند به مدت چند دقیقه ثابت باشد و یا می تواند بیایید و برود. اغلب این درد قفسه سینه به بازوی چپ، پشت، گردن، یا فک سرایت می کند.

سایر علائم حمله قلبی عبارتند از:

  • نفس نفس زدن یا اشکال در تنفس
  • تهوع و احساس سوء هاضمه
  • ناراحتی در قسمت فوقانی شکم
  • عرق سرد

اگر تیر کشیدن قلب را همراه با چندین مشکل بالا دارید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

تغییر در شیوه زندگی باعث کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی می شود. ورزش منظم، رعایت رژیم غذایی سالم، کاهش مصرف چربی های اشباع شده و جلوگیری از مصرف سیگار می توانند سلامت قلب را افزایش دهند.

سایر مشکلات قلبی که موجب تیر کشیدن قلب می شوند

میوکاردیت: محققان مجله European Heart می گویند که درد قلب می تواند توسط میوکاردیت ایجاد شود. این بیماری به معنی التهاب عضله قلب است که اغلب به علت عفونت ویروسی ایجاد می شود. علائم میوکاردیت عبارتند از:

  • درد های شدید تیر کشنده
  • سبکی سر
  • تنگی نفس
  • علائم عفونت

پریکاردیت: پزشکان می گویند که پریکاردیت یک التهاب در بافت اطراف قلب است. این بیماری می تواند باعث درد شدید قفسه سینه شود که به تدریج بدتر می شود. گاهی اوقات درد پریکاردیت مزمن و مداوم است.

دیسکسیون آئورت: درد شدید در قفسه سینه که احساس می کنید قفسه سینه تان در حال پاره شدن است می تواند نشانه ای از دیسکسیون آئورت باشد. مجله BMC Research Notes می گوید که پاره شدن سرخرگ آئورت می تواند با درد در قسمت فوقانی پشت همراه باشد. دیسکسیون آئورت می تواند خطرناک باشد و نیازمند درمان سریع پزشکی است.

استرس و تیر کشیدن قلب

علل تیر کشیدن قلب
علل تیر کشیدن قلب

خوشبختانه اکثریت دلایلی که باعث تیر کشیدن قلب می شوند، جدی نیستند. تیر کشیدن قلب اغلب می تواند به استرس مربوط باشد.

استرس

استرس عاطفی یا روانی حاد یا طولانی مدت می تواند بر سلامتی شما تأثیر منفی داشته باشد و سبب درد قلب شود.

به گفته دکتر ورنادا کاریمه نوروود در WebMD، استرس می تواند افراد را به روش های مختلفی تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، اغلب باعث افزایش ضربان قلب می شود، عضلات قلب را منقبض می کند و فشار خون را افزایش می دهد. این عوامل می توانند باعث درد قلبی و تنگی قفسه سینه شوند.

راه های دیگری که استرس می تواند بر بدن شما تاثیر بگذارد، شامل هر کدام از موارد زیر هستند:

  • ناراحتی گوارشی، از جمله اسهال یا حالت تهوع
  • سردردهای مکرر
  • مشکلات خواب یا اختلال در الگوهای خواب
  • عفونت هایی مانند سرماخوردگی
  • خشکی دهان

برای کمک به از بین بردن استرس و کاهش تاثیر آن بر بدن، می توانید بعضی از داروهای طبیعی مفید را برای تسکین استرس امتحان کنید. به عنوان مثال برخی از روغن های گیاهی که برای کاهش اضطراب استفاده می شوند می توانند به بهبود خلق و خوی کمک کنند.

حملات هراس

استرس می تواند به اختلال هراس منجر شده و قلب را تحت تاثیر قرار دهد. در این حالت وقتی که نفس می کشید قلبتان تیر می کشد.

با توجه به گزارش مجله Clinical Psychiatry، بسیاری از افراد مبتلا به حملات هراس می گویند درد قفسه سینه ای مانند حمله قلبی دارند. قلب ممکن است به دلیل اختلالات در عضلات قفسه سینه، افزایش فشار خون یا فقدان خون رسانی به قلب، درد داشته باشد. اغلب نگرانی هایی که در مورد درد قفسه سینه ایجاد می شوند تنها احساس وحشت را افزایش می دهند و موجب درد شدید می شوند.

سایر علائم همراه با حملات هراس عبارتند از:

  • سوزن سوزن شدن دست و پا
  • لرزش غیر قابل کنترل
  • احساس ضعف یا سرگیجه
  • احساس از دست دادن کنترل بدن مانند حالتی که تصور می کنید مرده اید

مشکل در عضلات قفسه سینه و تیر کشیدن قلب

شرایط مربوط به عضلات قفسه سینه یا خود قفسه سینه نیز ممکن است باعث درد در قسمت فوقانی شکم شوند. در اینجا برخی از شایع ترین علل تیز کشیدن قلب که مربوط به سیستم عضلانی اسکلتی است را بیان می کنیم.

درد عضلات بین دنده ای یا کشیدگی عضلات قفسه سینه

 کشش، انحراف و یا آسیب دیدن عضلاتی که بین دنده ها وجود دارند می تواند دلیل درد در ناحیه قلب باشد. کشیدگی عضلات قفسه سینه می توانند در قسمت نیم تنه فوقانی نیز درد ایجاد کنند.

مجله Australian Family Physician گزارش می دهد که درد قفسه سینه اغلب ناشی از التهاب و یا پارگی عضلات قفسه سینه است. گاهی اوقات احساس درد در پشت قفسه سینه ممکن است به جلو سینه نیز سرایت کند.

آسیب دنده ای و یا درد جناغ سینه

درد دنده ها یکی دیگر از دلایل درد قفسه سینه است. درد دنده معمولا ناشی از التهاب یا وارد آمدن آسیب به قفسه سینه می باشد. عفونت غضروفی دنده ای یک نوع التهاب غضروفی است که در قفسه سینه ایجاد شده و می تواند باعث تیر کشیدن قلب شود.

این عفونت می تواند به عفونت های ویروسی و باکتریایی مربوط باشد.

پزشکان کلینیک مایو می گویند که درد ملایم در قفسه سینه، ممکن است به صورت حمله قلبی احساس شود. علائم معمولا باعث درد زیر دنده های چپ شده و با تنفس عمیق بدتر می شود. همچنین ممکن است در مرکز قفسه سینه و هنگامی که به قفسه سینه فشار می آورید افزایش یابد.

با استفاده از کمپرس سرد یا گرم می توانید درد قفسه سینه ایجاد شده توسط آسیب به دنده ها یا جناغ سینه را کاهش دهید.

[quote font_size=”18″ color=”#37a02b”]

پیشنهاد می کنیم برای اطلاعات بیشتر، این مطالب را نیز بخوانید:

انواع درد قفسه سینه و روش های تشخیص و درمان آن ها

روش های خانگی برای درمان درد قفسه سینه (آنژین)

درد قفسه سینه و مهمترین علل ایجاد آن

[/quote]

مشکلات ریوی و تیر کشیدن قلب

مشکلات ریوی به طور بالقوه می توانند علت جدی درد قفسه سینه باشند.

ذات الریه

پنومونی اغلب یک عارضه ناشی از عفونت تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا است و می تواند باعث تیر کشیدن قلب شود.

دکتر جورج شیفمن در eMedicineHealth می گوید که درد قفسه سینه در ناحیه قلب اغلب نشانه پنومونی است. معمولا وقتی که سرفه، عطسه، یا نفس عمیق می کشید، درد بدتر می شود. از آنجا که پنومونی باعث سرفه های عمیق می شود، ممکن است خود سرفه نیز باعث ایجاد درد قلبی شود.

به غیر از درد قفسه سینه و سرفه که باعث خارج شدن خلط می شود، علائم دیگری پنومونی می تواند شامل موارد زیر باشند:

  • تب بالا همراه با لرز
  • تنگی نفس
  • درد بدن و درد مفصلی
  • درد بالای شکم
  • احساس خستگی عمومی

پنومونی می تواند مسری باشد و عوارض شدید در نوزادان یا سالمندان ایجاد کند. تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند به جلوگیری از عفونت هایی که موجب ایجاد پنومونی می شوند کمک کند.

ذات الجنب

ذات الجنب التهاب بافت اطراف ریه است که اگر در ریه چپ ایجاد شود ممکن است باعث تیر کشیدن قلب شود.

دکتر جورج شیفمن در MedicalNet می گوید که درد قفسه سینه ناشی از پلوری شدید است و با نفس کشیدن بدتر می شود. همچنین ممکن است درد کمری داشته باشید که با سرفه تشدید می شود.

آسم

اگر آسم دارید، به دلیل گرفتگی عضلات قفسه سینه و تنگ شدن راه های هوایی ممکن است تیر کشیدن قلب را نیز تجربه کنید.

دکتر William Blahd می گوید که التهاب در لوله های برونش باعث می شود که آنها با موکوس پر شده و سفت شوند. این بیماری می تواند به سرفه های شدید و درد قفسه سینه همراه با خس خس سینه و تنفس سریع منجر شود. مهم است که علائم آسم را کنترل کنید و عوامل پیشگیری از مشکلات جدی تنفسی را بدانید.

دیگر مشکلات ریوی که می توانند باعث تیر کشیدن قلب شوند

پنوموتوراکس: می تواند باعث درد ناگهانی شدید شود. طبق گفته دکتر Jaqueline Payne در Patient.info، این بیماری ممکن است بر روی قلب تاثیر بگذارد و سبب سوزش در سمت چپ سینه شود.

پرفشاری خون ریوی: پزشکان کلینیک کلیولند می گویند که فشار خون بالا در شریان هایی که خون را از قلب به ریه ها می رسانند می تواند درد قفسه سینه ایجاد کند. این عارضه موجب ایجاد فشار زیادی بر روی قلب می شود و می تواند علائم مشابه با آنژین ایجاد کند.

آمبولی ریوی: پزشکان کلینیک مایو می گویند که لخته خونی که به ریه ها منتهی می شود، باعث می شود که قلب به شدت آسیب ببیند. این عارضه شبیه حمله قلبی احساس می شود. درد قفسه سینه در ناحیه قلب ممکن است هنگام نفس کشیدن بدتر شود.

برای جلوگیری از عوارض ناشی از آمبولی ریه، مهم است که خطر ابتلا به ترومبوز وریدی عمقی را کاهش دهید.

مشکلات گوارشی و درد قفسه سینه

برخی از مشکلات گوارشی می توانند درد قلبی ایجاد کنند و حتی می توانند نشانه های حمله قلبی را تقلید کنند.

سوزش سر دل (بازگشت اسید به مری) / GERD

مجله Gastroenterology & Hepatology گزارش می دهد که ریفلاکس اسید می تواند سبب درد قفسه سینه شود. بسیاری از افرادی که به دلیل درد قلبی به اورژانس مراجعه می کنند، در واقع سوزش سر دل دارند. گاهی اوقات، درد سوزش سر دل می تواند به بازو نیز سرایت کند.

پزشکان می گویند که تفاوت بین درد سوزش سر دل و حمله قلبی این است که سوزش سر دل مانند سوزش در قفسه سینه احساس می شود در حالی که حمله قلبی احساس فشار ایجاد می کند.

خلاصه

چندین بیماری وجود دارد که با علائمی مانند درد قفسه سینه همراه هستند. اگر دچار درد قفسه سینه شده اید که علتی برای آن وجود ندارد، با پزشک متخصص مشورت کنید تا بتواند به تشخیص درست و به هنگام برسد. درد ناگهانی قفسه سینه همراه با نشانه هایی مانند مشکل تنفسی، احساس فشار روی قفسه سینه و سرگیجه می تواند یک موقعیت اورژانس و کشنده باشد. در این شرایط بلافاصله از کسی کمک بگیرید.

منابع:

  1. Coronary artery disease
  2. Chest Pain and Its Importance in Patients With Panic Disorder: An Updated Literature Review
  3. Costochondritis