تیر کشیدن پا و درد

تیر کشیدن پا و در آن می تواند علل مختلفی داشته باشد. علاوه بر صدمات، بسیاری از بیماری های پزشکی می تواند باعث تیر کشیدن پا و درد پا شود. بیماری های مزمن ارثی، عفونت ها و اختلالات رگ های خونی، علل شایع درد پا می باشند. تشخیص علت درد پا با یک معاینه پزشکی کامل و در نظر گرفتن شروع و پیشرفت علایم آغاز می شود. آزمایش های خون، بررسی با عکس های رادیولوژی و سایر تصویربرداری های پزشکی ممکن است در تشخیص به کار گرفته شود. تعیین علت تیر کشیدن پا با یک مدیریت پزشکی مناسب انجام می شود تا این علائم بالقوه ناتوانی را کاهش و یا تسکین دهد.

ورم مفاصل (رماتیسم)

بروز آرتریت یا ورم مفاصل به دلیل مجموعه ای از بیماری هایی است که باعث می شوند درد و التهاب با هم پدیدار شوند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها گزارش می دهند که حدود ۵۲ میلیون آمریکایی با نوعی ورم مفاصل زندگی می کنند. شایع ترین نوع، فرم سایش و پاره شدن یا استئوآرتریت (آماس مفصلی – استخوانی) است. انواع دیگر شامل آرتریت روماتوئید، رماتیسم نوجوانان، پسوریازیس مفاصل، نقرس و رسوب پری فسفات کلسیم (calcium pyrophosphate deposition) است. مفصل ران (لگن)، زانو و یا مچ پا ممکن است تحت تاثیر این بیماری قرار گیرند. نشانه های آن عبارتند از درد و تیر کشیدن پا، سفتی مفصل، تورم، حرکات مفصلی محدود و ناهنجاری های مفصلی. سایر اختلالاتی که بر بدن تاثیر می گذارد مانند بیماری بیماری لایم (که توسط کنه سرایت داده می‌شود)، زخم آکله و سندرم فیبرومیالژی نیز می توانند، درد مفصلی آرتروز را به شکل تیر کشیدن پا ایجاد کنند.

اختلالات استخوان و تاندون

شکستگی های استرسی استخوان (مویه کردن) در پاها، ترک های مویی در استخوان ها هستند که معمولا به دلیل پیاده روی های بسیار طولانی رخ می دهند. تاندون های پا نیز می تواند بر اثر فعالیت بیش از حد ملتهب شوند و باعث ایجاد گرفتگی می شوند. در هر دو حالت درد به طور دایم یا متناوب می تواند ایجاد شود. عفونت در استخوان های پا، به نام استئومیلیت (کورک استخوانی)، می تواند خیلی سریع تیر کشیدن پا و درد و تب را ایجاد کند. عفونت های خونریزی که استخوان را در معرض باکتری های عفونی قرار می دهد و همچنین عمل های جراحی باز که مسیر مستقیم را برای ورود عفونت به استخوان فراهم می کند، علت های رایج برای استئومیلیت می باشند. تومورهای استخوان پا – سرطانی یا غیر سرطانی – به طور معمول تیر کشیدن پا و درد را به آرامی گسترش می دهند.

اختلالات رگ های خونی

التهاب وریدی به علت وجود لخته خونی، ترومبوفلبیت (لخته شدگی و رگ افروختگی) نامیده می شود؛ که اختلالی است که معمولا بر روی پاها اثر می گذارد. ترومبوفلبیت سطحی رگ های نزدیک سطح پوست را درگیر می کند. بیماری دیگری که باعث التهاب وریدی می شود ترومبوز ورید عمقی است که به عنوان التهاب عمیق در رگ ها توصیف می شود. هر دو نوع ترومبوفلبیت ممکن است موجب تیر کشیدن پا و درد و تورم شود. در بعضی موارد، ورید های گسترده شده توسط بیماری واریس، نیز می توانند به درد پا و تورم در قسمت پایینی پا، به خصوص پس از مدت طولانی، منجر شوند. بروز آترواسکلروز (تصلب شریان) در عروق خونی که در پاها جریان دارد، یکی دیگر از علل شایع تیر کشیدن و درد در پا، مخصوصا در ساق پا هستند. این بیماری که به عنوان بیماری شریانی محیطی شناخته می شود، هنگامی رخ می دهد که انسداد های چربی در رگ ها به وجود می آیند و جریان خونی را که به عضلات می رسد را کاهش می دهد. سیگار کشیدن یک عامل خطر مهم برای این بیماری دردناک است.

مراجعه به پزشک

برای تشخیص علت و درمان مناسب، به پزشک خود مراجعه نمایید تا درد پایدار و یا دردهای دوره ای که برای پا اتفاق می افتند را بررسی نماید. هنگام درد پا به علت آسیب دیدگی خیلی شدید و یا همراه با تب، تورم و تنگی نفس، خیلی سریع به پزشک مراجعه نمایید.