جذب کربوهیدرات

کربوهیدرات سوخت مورد نیاز بافت های بدن شما را فراهم می کند؛ و هضم و جذب کربوهیدرات اجازه می دهد که وارد جریان خون خود شود؛ تا بدن از این انرژی استفاده کند.

جذب کربوهیدرات در قسمت فوقانی روده کوچک (یک عضو گوارشی که شامل پرزهای کوچکی به نام ویلنی و میکرو ویلی است.) رخ می دهد. این پرزهای مویی سطح قابل توجهی برای جذب کربوهیدرات ایجاد می کنند.

زمینه

کربوهیدرات های قابل هضم شامل دو نوع کلی هستند: قند و نشاسته. قندها می توانند مونوسساکریدها یا قندهای مجاز مانند گلوکز، گالاکتوز و فروکتوز باشند. در حالی که دو قند مجزا به یکدیگر متصل می شوند و یک disaccharide ایجاد می کنند. به عنوان مثال، لاکتوز قند شیر شامل یک گلوکز مرتبط با گالاکتوز است.

سیستم گوارش شما فقط مونوساکارید ها را جذب می کند؛ بنابراین قبل از اینکه بتوانید از آنها سود بجوید، ابتدا باید هر disaccharides را به قندهای منفرد هضم کنید. به همین ترتیب، نشاسته (که متشکل از بسیاری از مولکول های گلوکز است که به یک واحد بزرگ متصل می شوند) باید هضم شود تا تنها مولکول های گلوکز باقی بمانند.

گلوکز

هنگامی که سیستم هضم بدن یک گلوکز را در روده ایجاد می کند، سلول های جذبی روده کوچک، شکر را از روده به جریان خون خود حمل می کنند. این سلول ها، که به نام Enterocytes نامیده می شوند، به عنوان نوعی مرز بین روده و مویرگ ها قرار می گیرند و گلوکز را با کمک مولکول مسئول حمل و نقل پروتئین و سدیم جذب می کنند. مولکول حمل و نقل داخل enterocyte به غشای سلولی نزدیکترین روده خود حرکت می کند و برای اولین بار سدیم را متصل می کند، که شکل حمل کننده را تغییر می دهد، بنابراین می تواند هم اکنون یک مولکول تک گلوکز را از داخل روده خود بگیرد. انتقال دهنده به داخل سلول منتقل می شود، جایی که ابتدا سدیم و سپس گلوکز را آزاد می کند. یک ترانسفورماتور دیگر از داخل سلول گلوکز را جذب می کند و آن را به سمت دیگر enterocyte منتقل می کند و آن را در جریان خون آزاد می کند.

قندهای دیگر

گالاکتوز و فروکتوز معمولا در مواد غذایی بسیار کمتری نسبت به گلوکز هستند؛ اما جذب آنها در همان منطقه از روده شما اتفاق می افتد. در حقیقت، گالاکتوز با استفاده از پروتئین مشابه و مولکول انتقال دهنده به عنوان گلوکز حرکت می کند و به همین دلیل نیز وابسته به حضور سدیم است.

در مقابل، فروکتوز با یک نوع حمل کننده متفاوت از آنچه که توسط گلوکز و گالاکتوز استفاده می شود، به سلول منتقل می شود و حمل کننده نیازی به سدیم برای اتصال به قند ندارد. با این حال، هر دو قند گالاکتوز و فروکتوز با استفاده از همان حمل کننده از  محیط درون سلولی به جریان خون وارد خون می شود.

ملاحظات

اگرچه پتاسیم به طور مستقیم در جذب کربوهیدرات ها در جریان خون شما دخیل نیست؛ اما نقش مهمی در عملکرد سدیم و نقش غیرمستقیمی در جذب آب دارد.

هنگامی که حمل کننده، قند را از انتوسسیت به خون منتقل می کند، سدیم نیز منتشر می شود و برای حفظ فشار اسمز معکوس در سلول، پتاسیم به عنوان سدیم وارد سلول می شود. همانطور که این اتفاق می افتد، اختلاف غلظت موجب جذب آب همراه با سایر مواد مغذی به جریان خون می شود.