در دنیای پزشکی هر روز مضرات و فواید مختلفی از یک دارو کشف می شود. پیش از این درباره ویاگرا و کمک آن به درمان مشکل نعوظ در آلت جنسی مردان  صحبت کرده بودیم. اما چندی پیش دکتر نانسی براون طی پژوهشی که بر روی ۴۲ بیمار در معرض خطر دیابت نوع ۲ صورت گرفته بود، اعلام کرد که اثرات مثبت ویاگرا ( سیلدنافیل ) را بر روی جلوگیری از بالا به دیابت نوع ۲ مشاهده کرده است.

diabet-type-2

این مطالعه که زیر نظر موسسه ملی سلامت ایالات متحده امریکا انجام شده است ابراز می دارد که سیلدنافیل موجب بهبود حساسیت به انسولین در افراد مبتلا به چاقی و نیز افراد مستعد ابتلا به دیابت نوع ۲ می شود. البته بیاد توجه داشت که یان مطالعات به دلیل کوچک بودن نمونه، نیازمند بررسی های بیشتر است.

در این زمینه دکتر نانسی براون می گوید این مسئله به این دلیل مهم است که سایر روش های دارو درمانی برای جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ اثرات منفی بر روی قلب و کلیه دارند و طبیعتا یافتن روش هایی برای پیشگیری از یدابت که به قلب و کلیه آسیب نرسانند می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

پیش از این در مورد مزایای استفاده از داروی سیلدنافیل در جلوگیری از بیماریهای دیگری مثل سرطان پروستات نیز نتایجی یافت شده بود. اما نباید فراموش کرد که سیلدنافیل و خانواده این دارو، با همه مزایایی که ممکن است دشاته باشند، دارای خطرات و مضرات قابل تاملی نیز هستند که هنوز به درسی بررسی و شناخته نشده اند و باید در مصرف آن به شدت احتیاط کرد.

اگر درباره سیلدنافیل اطلاع کافی ندارید بطور خلاصه باید گفت این دارو همان قرص معروف ویاگراست که مصرف اصلی آن درمان مشکل نعوظ در مردان است و البته عوراض مختلفی نیز دارد که از جمله آن احتمال ایجاد مشکل فشار خون می باشد.

بنابراین قطعا تا یافتن نتیجه نهایی استفاده از این دارو جهت کاهش شانس ابتلا به دیابت نوع ۲ به هیچ وجه توصیه نمی شود و درباره مصرف آن در زمینه اصلی خود نیز بهتر است با پزشک ارولوژی مشورت کنید.