مواد غذایی که برای جلوگیری از عفونت مخمر مفید هستند

کاندیدا باعث ایجاد عفونت های مخمر در بدن می شود. کاندیدا نام علمی مخمری است که مسئول اکثر عفونت های مخمری می باشد. این یک قارچ است که در همه جا، از جمله در بدن انسان رشد می کند. کاندیدا مکان های مرطوب را دوست دارد.

به طور کلی، گونه های مختلف کاندیدا، میکروارگانیسم های بی ضرری هستند و بخشی از میکرو فلور سالم بدن ما را تشکیل می دهند. تا زمانی که سیستم ایمنی بدن به درستی کار کند، رشد این قارچ تحت کنترل است. اما زمانی که سیستم ایمنی ضعیف می شود، رشد آن ها از کنترل خارج می شود. با ما تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت همراه شوید تا با روش جلوگیری از عفونت مخمر به کمک مواد غذایی آشنا شوید.

عوامل خطر

عوامل متعددی وجود دارد که می توانند شما را بیشتر در معرض عفونت های مخمر یا کاندیدا قرار دهند. دانستن آنها می تواند به شما کمک کند تا اقدامات لازم را برای جلوگیری از عفونت مخمر انجام دهید. این عوامل عبارتند از:

استفاده از آنتی بیوتیک: آنتی بیوتیک ها باکتری ها را می کشند. آنتی بیوتیک های تجویزی طیف گسترده ای از باکتری های سالم به همراه باکتری های مضر که به شما آسیب می رساند را از بین می برند. این موضوع باعث می شود که توده ای از باکتری های مفید در بدن از بین برود و باعث شود که مخمر بیش از حد رشد کند. عفونت های مخمر در زنان مصرف کننده از آنتی بیوتیک ها بیشتر مشاهده می شود.

افزایش سطح استروژن: عفونت های مخمر در زنانی که سطح هورمون استروژن در بدنشان بالا است، بیشتر رخ می دهد. زنان باردار، مصرف کننده از قرص های ضد بارداری یا تحت درمان با استروژن در این دسته قرار دارند.

دیابت کنترل نشده: زنان مبتلا به دیابت کنترل نشده بیشتر نسبت به عفونت مخمر حساس هستند.

سیستم ایمنی ضعیف: عفونت های مخمر در زنان مبتلا به ضعف در سیستم ایمنی بدن مانند HIV و استفاده کننده از کورتیکواستروئید درمانی بیشتر است.

تماس جنسی: عفونت مخمر می تواند از طریق تماس جنسی گسترش یابد.

سایر عوامل خطر عبارتند از:

  • رژیم غذایی نامناسب به ویژه کمبود آهن
  • سیگار کشیدن
  • مصرف الکل
  • پوشیدن لباس تنگ
  • رطوبت

انواع مختلف عفونت های مخمر

انواع مختلفی از عفونت های مخمر، بسته به نوع مخمر وجود دارد. علائم عفونت مخمر بسته به اینکه کدام قسمت از بدن شما آلوده شده است، متفاوت است. برخی از انواع رایج عفونت های مخمر عبارتند از:

  • عفونت مخمر حفره دهان که به نام برفک دهان نیز شناخته می شود باعث ایجاد لکه های سفید در دهان می شود
  • عفونت مخمر مری که موجب درد و یا مشکل در خوردن غذا می شود
  • عفونت مخمر در واژن، واژینیت نامیده می شود که باعث خارش، تحریک شدگی و ترشحات واژن دارای تغییر رنگ می شود
  • عفونت مخمر پا، به نام عفونت پای ورزشکار شناخته شده و باعث خارش، سوزش و پوسته پوسته شدن پوست می شود
  • رشد قارچ روی پوست که باعث ایجاد قرمزی حلقوی روی پوست می شود.
  • عفونت مخمر در جریان خون، که می تواند کشنده باشد.

این عفونت معمولا با داروهای ضد قارچی مثل قرص ها و کرم ها تجویزی توسط پزشک درمان می شود. اما این بیماری می تواند دوباره تکرار شود و ممکن است به طور کامل از بین نرود. بنابراین، همیشه لازم است که اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

نقش تغذیه در جلوگیری از عفونت مخمر

همانطور که گفته شد، پیشگیری بهتر از درمان است. بله، شما می توانید از ایجاد عفونت های مخمر از طریق غذاهایی که می خورید جلوگیری کنید.

تغذیه نامناسب یکی از دلایل اصلی رشد بیش از حد قارچ و مخمر در بدن است. همچنین مشاهده شده است که وقتی سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود، عفونت های مخمر ایجاد می شوند. بنابراین، غذاهایی که سیستم ایمنی را تقویت می کنند می توانند به جلوگیری از عفونت های مخمر کمک کنند. کمبود تغذیه ای در ویتامین های مختلف گروه B می تواند خطر ابتلا به کاندیدیازیس دهان را افزایش دهد.

پروبیوتیک ها نقش مهمی در کاهش عفونت های مخمر دارند. پروبیوتیک ها مکمل های خوراکی هستند که حاوی میکروارگانیسم هایی می باشند که بر بدن تاثیر مثبتی دارند. مطالعه ای  در سال ۲۰۱۶ توسط دانشمندان ژاپنی در Histology و Histopathology منتشر شد نشان داد، غذاهای پروبیوتیک مثل ماست می توانند رشد و حساسیت برخی از عفونت های مخمر را کاهش دهند.

با انتخاب نوع غذاهایی که می خورید، می توانید از ابتلا به عفونت های مخمر جلوگیری کنید.

مواد غذایی مفید برای جلوگیری از عفونت مخمر

سرکه سیب

سرکه سیب طبیعی، ارگانیک و فیلتر نشده دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچی، آنتی اکسیدانی، ضد فشار خون و کاهش دهنده قند خون است. این ماده غنی از مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم، آهن و منیزیم است که به بدن شما انرژی می دهند.

خواص ضد قارچی سرکه سیب از اسید و سایر آنزیم های موجود در آن می آید. در سال ۲۰۱۴ یک مقاله در مجله Prosthodontics گزارش داد که سرکه سیب دارای خواص ضد قارچی برای مهار عفونت مخمر در بیماران دمانس استاماتیت است.

شما می توانید محلول سرکه سیب را هر روز برای کمک به جلوگیری از عفونت مخمر مصرف کنید. این محلول را به شیوه زیر تهیه کنید:

  • یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب مخلوط کنید.
  • این ترکیب را ۲ بار در روز بخورید.
  • اگر تا به حال سرکه سیب مصرف نکرده اید، ابتدا با ۱ قاشق غذا خوری آغاز کرده و به تدریج مقدار آن را به ۲ قاشق غذا خوری افزایش دهید.

غذاهای تخمیر شده (مانند کیمچی)

کیمچی و کلم ترشی سبزیجات تخمیر شده بوده و فواید زیادی برای بدن دارند. کیمچی یک غذای سنتی در کره است که توسط تخمیر سبزیجاتی مانند کلم با باکتری های پروبیوتیک مانند باکتری های اسید لاکتیک تولید می شود.

کیمچی و کلم ترشی حاوی سایر غذاهای کاربردی مانند زنجبیل، سیر و فلفل قرمز هستند. کیمچی به عنوان منبع پروبیوتیک در بدن عمل می کند. محققان گزارش دادند که این ماده خواص زیر را برای بدن دارد:

  • ضد قارچی
  • آنتی اکسیدانی
  • ضد عفونی کنندگی
  • کاهش دهنده کلسترول
  • تحریک کننده سلامت کولورکتال

غذاهای تخمیر شده حاوی باکتری های مفید اسید لاکتیکی مانند لوکونواستوک و گونه های مختلف لاکتوباسیلوس می باشند. این مواد سیستم ایمنی را تقویت کرده و برای جلوگیری از عفونت مخمر مفید هستند

شواهد حاصل از مطالعه ای نشان داد که سبزیجات cruciferous مانند کلم و کلم بروکلی که با استفاده از باکتری های مفید تخمیر می شوند توانایی مهار رشد برخی از گونه های کاندیدا را دارند.

سبزیجات

مصرف بروکلی، گل کلم و مارچوبه از دیگر روش های طبیعی برای جلوگیری از عفونت مخمر است. اگر عفونت مخمر دارید، از سبزیجات نشاسته ای مثل موارد زیر زیاد استفاده نکنید:

  • هویج
  • تربچه
  • چغندر
  • سیب زمینی
  • سیب زمینی شیرین

سبزیجات cruciferous مانند گل کلم و کلم بروکلی نشاسته کمی داشته و مفید هستند، زیرا حاوی قند کمتری بوده، بنابراین رشد مخمر که به سرعت در محیط غنی از قند زیاد رخ می دهد، را مهار می کند.

خوردن سبزیجات برگ دار و سبز مانند اسفناج نیز برای جلوگیری از عفونت مخمر مفید است. اسفناج، کاهو و کلم بروکلی قلیایی هستند و باعث کاهش رشد مخمر اسیدی می شوند. آنها حاوی قند بسیار کمی هستند اما غنی از منیزیم و کلروفیل می باشند که بدن را سمی می کنند. به علاوه، آهن، ویتامین C و B در آنها به بدن شما انرژی می بخشد و سیستم ایمنی را تقویت می کند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۰ در مجله Intestinal Microbiology منتشر شد نشان داد که آب سبزیجات سبز مانند کرفس، جعفری، اسفناج، کلم بروکلی و کاهو ممکن است باعث افزایش جمعیت میکروارگانیسم مفید در روده انسان شود.

روغن نارگیل

مواد غذایی که برای جلوگیری از عفونت مخمر مفید هستند
مواد غذایی که برای جلوگیری از عفونت مخمر مفید هستند

روغن نارگیل از شیر و نارگیل تازه رنده شده به دست می آید. این فرآیند بدون گرما انجام می شود. بنابراین ترکیبات فعال بیولوژیکی نارگیل به طور خاص حفظ می شوند. روغن نارگیل حاوی اسید لوریک و اسید کاپریلیک است که مسئول خواص ضد میکروبی این ماده می باشند.

همیشه روغن نارگیل بکر را برای جلوگیری از عفونت مخمر استفاده کنید.

از روغن نارگیل به عنوان یک روغن برای پخت و پز استفاده کنید یا ۱ قاشق غذاخوری از آن را در قهوه ای که صبح استفاده می کنید اضافه کنید. شما می توانید تا ۲ قاشق غذاخوری (۳۰ میلی لیتر) روغن نارگیل را در هر روز بخورید تا از مزایای آن بهره ببرید.

سیر

سیر به عنوان یک پنی سیلین عمل کرده و خواص ضد میکروبی شناخته شده ای دارد. سیر حاوی بیش از ۳۳ ترکیب مختلف ارگانوفسفور است، بسیاری از آن ها خواص ضد قارچی دارند. سیر خام دارای توانایی مبارزه کننده با کاندیدا، به ویژه در موش های آزمایشگاهی است.

مطالعات دیگر نیز نشان داده اند که اجزای تشکیل دهنده سولفوریک مانند آجوئن در سیر توانایی مهار برخی گونه های کاندیدا را دارند. سیر خام قوی تر است. خوردن ۲ یا ۳ حبه سیر خام در روز می تواند از عفونت مخمر پیشگیری کند. اگر طعم سیر خام را دوست ندارید، می توانید آن را با ماست مصرف کنید. شما می توانید سیر را به صورت مکمل یا پودر نیز مصرف کنید.

دانه کتان و چیا

پلی فنول های موجود در دانه کتان و دانه چیا از رشد پروبیوتیک ها حمایت می کنند و مخمر را از بدن بیرون می کنند. نخم چیا را می توان در قالب مکمل به سالا یا ماست مصرفی خود اضافه کرد. برای جلوگیری از عفونت مخمر این تخم ها را پودر کرده و هر روز همراه با صبحانه آن ها را مصرف کنید.

فرآورده های لبنی

محصولات لبنی که با باکتری های اسید لاکتیک تخمیر شده اند، به بهبود قابلیت هضم کمک کرده و به عنوان یک منبع پروبیوتیک عمل می کنند. بعضی از نمونه هایی از این محصولات لبنی عبارتند از:

  • باترمیلک
  • ماست
  • پنیر
  • کافیر
  • خامه ترش

این مواد جمعیت میکروب های مفید را در بدن افزایش می دهند و به طور موثر کاندیدا را نیز می کاهند.

ادویه ها

ادویه جاتی مانند زردچوبه و دارچین بر روی عفونت های کاندیدی موثر هستند. عامل فعال در زردچوبه به نام کورکومین شناخته می شود که بسیاری از گونه های کاندیدا را مهار می کند. زردچوبه می تواند به عنوان ادویه در غذا استفاده شود. می توانید از این ادویه به شکل زیر نیز استفاده کنید:

  • یک قاشق چایخوری زردچوبه را در یک لیوان شیر مخلوط کنید.
  • پوشش روی فنجان را بگذارید و ۱۰ دقیقه آن را با دمای ملایم بجوشانید.
  • یک یا دو بار در روز از این ماده استفاده کنید.

دیگر ادویه های مفید برای جلوگیری از عفونت مخمر عبارتند از:

  • دارچین
  • زیره
  • سنا
  • فلفل شیرین
  • آویشن

عصاره استخوان

اثر مفید عصاره استخوان بر روی روده کمک می کند تا عفونت های مخمر مهار شود. روده سالم حاوی یک لایه از سلول های اپیتلیال است که یک پوشش ضخیم از مخاط و مجموعه ای متنوع از میکرو فلور روده را در خود جای جای داده است. هنگامی که این یکپارچگی روده به خطر می افتد، میکروب ها به جریان خون وارد می شوند و التهاب به وجود می آورند.

عصاره استخوان غنی از گلوتامین است که به حفظ یکپارچگی روده و  کمک کرده و در برابر زخم های معده از بدن محافظت می کند.

روغن زیتون

روغن زیتون شامل یک ماده گیاهی به نام اولئوروپین است که خواص ضد قارچی قوی دارد. این ماده پاسخ سیستم ایمنی بدن را نسبت به آلوده شدن به Candida albicans تحریک می کند. این ماده شیمیایی در روغن زیتون و عصاره برگ زیتون یافت می شود.

یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ در Clinical & Diagnostic Research منتشر شده، روغن زیتون در برابر تقریبا ۵۰ درصد از گونه های کاندیدا موثر است. حدود ۵۵٫۵ درصد گونه های C. krusei مقاوم به فلوکونازول به روغن زیتون حساس می باشند.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۷ در International Ozone Association منتشر شده نشان داد که روغن زیتون ممکن است به کنترل برخی از گونه های قارچی حساس مقاوم به فلوکونازول کمک کند.

مصرف فقط ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون در روز خطر ابتلا به عفونت مخمر را کاهش می دهد. شما می توانید از این ماده در سس سالاد یا روی ماکارونی و برنج استفاده کنید.

مواد غذایی که باید از آن ها اجتناب شود یا مصرفشان محدود شود

شکر: رژیم های غذایی غنی از قند شانس ابتلا به عفونت های مخمر را افزایش می دهند. به ویژه در زنان. این به این دلیل است که مخمر در حضور شکر به سرعت رشد می کند. افرادی که رشد کاندیدا در بدنشان بالا است، میل شدیدی به مصرف قند دارند.

شما می توانید مصرف قندهای تصفیه شده را با محدود کردن مصرف شیرینی ها و آبمیوه های حاوی قند اضافه در رژیم غذایی خود کاهش دهید. همچنین، قندهای مخفی موجود در سس های آماده سالاد، سس کباب، و غیره را نادیده نگیرید.

الکل: الکل یک محصول تخمیر شده حاوی مخمر است، بنابراین وقتی مصرف می شود، رشد مخمر را در بدن افزایش می دهد. مصرف الکل، باکتری های مفید را در بدن می کشد و منجر به اضافه بار سمی در کبد می شود. افراد مبتلا به کاندیدا معمولا سطح الکل در خونشان زیاد است. الکل همچنین یک محصول جانبی مخمر است و در نتیجه محیط را برای رشد مخمر مهیا می کند.

دانه های تصفیه شده: غلات غنی از کربوهیدرات ها هستند و در بدن به قندها تجزیه می شوند. دانه های کامل و سبوس دار گزینه مناسب تری نسبت به دانه های تصفیه شده می باشد. این دانه ها عبارتند از:

  • گندم سیاه
  • جو
  • برنج قهوه ای
  • ارزن
  • بلغور جو دوسر
  • پاپ کورن
  • نان و ماکارونی سبوس دار

به غیر از موارد فوق، اجتناب از غذاهای حاوی مواد زیر نیز برای جلوگیری از عفونت مخمر مفید است:

  • فلزات سمی مانند جیوه (در برخی از ماهی ها موجود است).
  • مواد شیمیایی مانند آسپارتام، شیرین کننده مصنوعی و MSG (گلوتامات سدیم). آنها می توانند فلور روده را از بین ببرند و باعث رشد بیشتر مخمر شوند.