جلوگیری از عفونت ناخن

بافت، شکل و طول ناخن ها اطلاعات زیادی را در مورد سلامت بدن در اختیار ما قرار می دهند. علاوه بر این، ناخن ها می توانند میزان رعایت بهداشت را توسط شما تعیین کنند. به همین دلیل مراقبت از ناخن بسیار مهم است. یکی از مهمترین نکاتی که باید برای رعایت بهداشت ناخن انجام دهید جلوگیری از عفونت ناخن ها است.

مراقبت از ناخن، همانند مراقبت از دندان، پوست و مو اهمیت زیادی دارد. عدم توجه به ناخن ها، می تواند شما را در معرض خطر مشکلاتی مانند عفونت های قارچی قرار دهد.

بیشتر اختلالات ناخن به علت عفونت های قارچی رخ می دهند. در این شرایط ناخن ها ضخیم و شکننده شده و تغییر رنگ می دهند. جلوگیری از عفونت قارچی ناخن ها ممکن است برای شما مهم نباشد اما قارچ ها تقریبا در همه جا در محیط زندگی مان وجود دارند و به همین دلیل قوع این عفونت نسبتا آسان است.

ضمن این که این عفونت می تواند به درمان مقاوم بوده و پروسه کامل درمانش چندین ماه طول بکشد. خوشبختانه، سالم نگه داشتن ناخن ها و جلوگیری از چنین عفونت هایی آسان است و شما می توانید با رعایت نکاتی که در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت ارائه می کنیم از عفونت قارچی ناخن جلوگیری کنید.

روش های جلوگیری از عفونت ناخن

تمیز و خشک نگه داشتن ناخن ها

جلوگیری از عفونت ناخن
جلوگیری از عفونت ناخن
  • ناخن های خود را در آب گرم به مدت ۱۰ دقیقه خیس کنید.
  • سپس با استفاده از مسواک نرم، به خصوص ناخن های پا را کاملا تمیز کرده و پاک کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که هیچ خاک و گرد و غباری زیر ناخن ها و اطراف آن گیر نکرده است.
  • این کار ناخن ها را تمیز می کند و از ایجاد هر گونه عفونت ناشی از میکروب ها و انباشت خاک جلوگیری می کند.
  • سپس بین انگشتان پا را خشک کنید و رطوبت اضافی بین انگشتان پا را بگیرید. این رطوبت محیط مناسبی برای رشد عفونت قارچی است. ارگانیسم های قارچی رطوبت را دوست دارند. به طوری که اگر رطوبت نباشد، رشد نمی کنند.

همراه با شستشوی روزانه انگشتان، پاشنه ها را نیز باید یک بار در هفته بشویید. لایه برداری منظم از پاشنه، پوست این ناحیه را نرم و صاف نگه می دارد و خطر ابتلا به پینه یا میخچه را کاهش می دهد. پوست مرده اطراف ناخن ها و پاشنه را یک بار در هفته با سنگ پا بردارید.

کوتاه کردن مناسب ناخن ها

برای جلوگیری از عفونت ناخن باید به شیوه ای درست ناخن ها را کوتاه کنید. گوشه های ناخن را هرگز گرد نکنید. زیرا این کار موجب می شود هنگام رشد، ناخن داخل گوشت فرو برود. در عین حال، کوتاه کردن بیش از حد ناخن نیز می تواند عفونت ایجاد کند. اگر ناخن پا را بیش از حد کوتاه کنید. هنگام پوشیدن کفش، به نوک انگشتان فشار بیش از حدی وارد می شود. کسانی که مبتلا به گردش خون ضعیف در پاها هستند باید برای اطلاع از نحوه صحیح کوتاه کردن ناخن ها از پزشک کمک بگیرند.

پوشیدن کفش های مناسب

جلوگیری از عفونت ناخن
جلوگیری از عفونت ناخن

کفش مناسب برای جلوگیری از عفونت ناخن بسیار مهم است. محققان American Academy of Family Physicians توصیه می کنند که کفش هایی را بپوشید که انگشتان پا در آن راحت باشند. یعنی کفشی که نه زیاد بزرگ بوده و نه زیاد تنگ باشد. هنگام خرید کفش دقت کنید که هرگز به انگشتانتان فشار وارد نشود. کفشی که به انگشتان فشار وارد می کند مناسب شما نیست.

مثلا به جای پوشیدن کفش های نوک تیز که ناخن ها را تحت فشار قرار می دهند، کفش های جلو باز بپوشید.

در کنار اندازه، میزان گردش هوا در کفش نیز مهم است. کفش تنفس پذیر را انتخاب کنید تا هوای بیشتری در اطراف پایتان در جریان باشد. این ویژگی کمک خواهد کرد که پا خشک تر بماند. کفش های ساخته شده از مواد تنفسی مانند چرم یا بوم بسیار توصیه می شود.

هرگز کفش هایی که بر اثر تعریق زیاد خیس شده اند را نپوشید. زیرا خطر ابتلا به عفونت قارچی را افزایش می دهند. همیشه چند جفت کفش خوب داشته باشید و آنها را به صورت گردشی استفاده کنید. درست مانند کفش، جوراب هم باید پنبه ای باشد و عرق را جذب کند.

محافظت از ناخن در مناطق عمومی

مکان های عمومی مانند سالن های ورزشی و استخرها محل مناسبی برای رشد قارچ ها هستند. از این رو مهم است که از ناخن ها و پاها در چنین مکان هایی محافظت کنید. از پابرهنه راه رفتن در ورزشگاه و استخرهای عمومی اجتناب کنید.

در محیط مرطوب همیشه صندل یا دمپایی بپوشید. سالن های آرایشی که مخصوص پدیکور و مانیکور هستند نیز مکان مناسبی برای رشد قارچ ها می باشند. بنابراین برای جلوگیری از عفونت ناخن در این مکان ها نیز پابرهنه راه نروید.

اجتناب از دستکاری یا برداشتن لایه شاخی ناخن

جلوگیری از عفونت ناخن
جلوگیری از عفونت ناخن

لایه های شاخی بافت های ضروری هستند و از ناخن ها در مقابل باکتری ها محافظت می کنند. از این رو، هنگام مانیکور و پدیکور نباید این بخش ناخن را بردارید و دستکاری کنید. برداشتن این بخش ناخن، تمایل ناخن را برای بلند شدن بیشتر می کند. ضمن این که حتی ایجاد فشار بر روی لایه شاخی نیز می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

اگر این بخش ناخن به هر دلیل دردناک شده است اقدامات زیر را انجام دهید:

  • دست خود را ۱۰ دقیقه در آب گرم خیس کنید.
  • سپس با یک پد ناخن ها را خشک کنید.
  • کمی روغن زیتون یا روغن نارگیل را به مدت ۵ دقیقه روی ناخن ماساژ دهید.
  • در نهایت، به آرامی لایه شاخی را روی محلی که قرار دارد فشار دهید.

مرطوب کردن ناخن ها

استفاده منظم از مرطوب کننده روی ناخن ها کمک می کند تا آنها قوی و سالم شوند. این کار با جبران کمبود رطوبت شکنندگی، ترک خوردگی و ایجاد شیار روی ناخن ها را به حداقل می رساند.

  • روغن زیتون یکی از بهترین مرطوب کننده ها برای ناخن است. برای کسب بهترین نتایج، قبل از خواب، کمی روغن زیتون را روی ناخن ها و لایه شاخی بریزید.
  • تا زمانی که روغن به پوست نفوذ کند آن را ماساژ دهید.
  • روغن کمک می کند تا آسیب جبران شده و ناخن ترمیم شود.
  • روغن نارگیل همراه با روغن زیتون یکی دیگر از گزینه های خوبی است که می توانید برای جلوگیری از عفونت ناخن آن را امتحان کنید.

اجتناب از انجام مکرر مانیکور یا پدیکور

جلوگیری از عفونت ناخن
جلوگیری از عفونت ناخن

مانیکور یا پدیکور باید یک بار در ماه انجام شود. اما انجام زیاد این کار، به ویژه در سالن، می تواند منجر به خشکی و شکنندگی ناخن ها شود. در واقع، مانیکورهای مکرر می توانند منجر به عفونت ناخن شوند.

این به این دلیل است که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مورد استفاده در سالن ها می تواند به سلامت ناخن ها آسیب برساند. بهتر است مانیکور و پدیکور را در خانه انجام دهید. این کار قطعا خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد و تجربه سالم تری است.

اجتناب از شستن مکرر دست ها و پاها

در حالی که شاید به نظرتان برسد که برای جلوگیری از عفونت ناخن شستن زیاد دست و پا مفید است اما انجام مکرر این کار می تواند ناخن ها را بیشتر در معرض عفونت قرار داده و آن ها را خشک و شکننده کند. اگر مشغول به کاری هستید که مجبورید دست هایتان را زیاد بشویید، حتما پس از شستشو آن ها را به درستی خشک کنید. سعی کنید هر چند دفعه یک بار نیز پس از خشک کردن دست ها از مرطوب کننده استفاده کنید.

همچنین، در زمان انجام کارهای خانه مانند شستشو ظروف، حتما از دستکش استفاده کنید. این کار تماس دستان شما را با مواد شیمیایی خشن موجود در مواد شوینده به حداقل می رساند.

اجتناب از استفاده مکرر از لاک

جلوگیری از عفونت ناخن
جلوگیری از عفونت ناخن

ضخیم، زرد و شکننده شدن ناخن ها نشان دهنده قارچ ناخن است. استفاده از لاک روی چنین ناخن هایی فقط وضعیت را تشدید می کند. در واقع، هنگامی که این نشانه ها را دارید باید با پزشک مشورت کنید. ضمن این که می توانید از لاک های ضد باکتری استفاده کنید. این لاک ها حاوی مواد شیمیایی مهار کننده رشد و ضد قارچی هستند.

سعی کنید زیاد از لاک استفاده نکنید. این ماده می تواند منجر به تغییر رنگ ناخن ها شود. هر چند وقت یک بار لاک خود را پاک کنید تا ناخن ها نفس بکشند.

سعی کنید ناخن ها را از اکریلیک دور نگه دارید. این ماده شیمیایی که در لاک وجود دارد برای استفاده روی ناخن آن هم به صورت مداوم، ایمن نیست. استفاده مداوم از این ماده پوشش روی ناخن را نابود می کند. برخی از مواد شیمیایی مانند رزین و فرمالدئید نیز باعث ایجاد سرطان می شوند.

علاوه بر اکریلیک، باید ناخن ها را از استون که یک نوع پاک کننده لاک است نیز دور نگه دارید. این نوع پاک کننده ها می توانند ناخن ها را خراب کنند و موجب شکنندگی آنها شوند. سعی کنید از لاک پاک کن های تهیه شده بر مبنای روغن استفاده کنید.

بررسی منظم ناخن ها

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. این نکته برای سلامت ناخن ها نیز کاربرد دارد. حداقل یک بار در هفته، ناخن های دست و ناخن خود را بررسی کنید. هر گونه تغییر رنگ ناخن می تواند نشان دهنده ابتلا به قارچ باشد. پوسته پوسته شدن بین ناخن های پا نیز نشانه خوبی نیست. این علامت نیز نشانه اولیه عفونت ناخن است.

کسانی که مبتلا به دیابت هستند برای جلوگیری از عفونت ناخن باید هر روز چند بار پا را بررسی کنند. زیرا دیابت خطر زخم پا و عفونت را افزایش می دهد. در صورت بروز هرگونه اختلال در ناخن یا پوست اطراف ناخن، مانند درد، قرمزی، تورم یا تغییر رنگ، با پزشک مشورت کنید.

نکات اضافی برای جلوگیری از عفونت ناخن

  • وسایل مراقبت از ناخن مانند ناخن گیر و سوهان خود را ضد عفونی کنید.
  • ایجاد آسیب روی ناخن می تواند به ایجاد عفونت منجر شود. بنابراین برای جلوگیری از عفونت ناخن ابتدا باید از ایجاد آسیب جلوگیری کنید.
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف باعث می شود بیشتر به عفونت های قارچی حساس شوید. از این رو، سیستم ایمنی بدنتان را قوی کنید.
  • از اسپری ضد باکتری برای تمیز کردن کفش استفاده کنید.
  • جوراب ها را در آب گرم حاوی سفید کننده بشویید تا قارچ ها و سایر پاتوژن ها از بین بروند.
  • برای کاهش احتمال ابتلا به عفونت از استفاده شریکی کفش ها با دیگران اجتناب کنید.
  • از کاشت ناخن اجتناب کنید. کاشت ناخن یا ناخن مصنوعی می تواند به عفونت های قارچی و باکتریایی منجر شده و گاهی آسیب های دائمی ایجاد کند.
  • اگر دچار عفونت ناخن هستید، به پزشک مراجعه کنید.
  • برای درمان قارچ ناخن، می توانید از روغن درخت چای یا سرکه سیب به عنوان داروهای موثر خانگی استفاده کنید. یکی دیگر از گزینه های درمان استفاده از کرم ضد قارچی است.
  • هنگامی که از عفونت قارچی خلاص می شوید، مهم است که اقدامات احتیاطی را برای جلوگیری از عود مجدد آن انجام دهید.