در بعضی از افراد مبتلا به افسردگی عود مجدد بیماری هرگز رخ نمی دهد. اما برای بسیاری از افراد، افسردگی بیماری است که مجدد عود می کند. در گام اول و برای جلوگیری از عود بیماری افسردگی مهم است که علائم عود را تشخیص دهیم و بدانیم که چه کاری باید انجام دهیم؟ در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت در مورد علائم و روش های جلوگیری از عود بیماری افسردگی صحبت می کنیم.

جلوگیری از عود بیماری افسردگی

علائم عود مجدد افسردگی

علائم عود افسردگی بسیار شبیه علائم خود افسردگی است. اما علائم افسردگی ممکن است تغییر کند، بنابراین ایده خوبی است که تمام نشانه های این بیماری را بشناسیم، حتی اگر قبلا آن ها را ندیده باشید. برخی از علائم رایج عبارتند از:

  • خوردن بیشتر یا کمتر از حد نرمال
  • احساس ناامیدی، بی ارزش و یا بی حالی
  • احساس تحریک پذیر یا بی قرار
  • احساس غمگینی، اضطراب یا تهی بودن که از بین نمی رود
  • داشتن سردرد، گرفتگی، یا سایر  درد هایی که با مصرف استامینوفن (تیلنول) بهبود نمی یابند
  • کمبود انرژی یا خستگی بیشتر از حد معمول
  • داشتن افکار خودکشی
  • بی علاقه گی به فعالیت هایی که معمولا از آن ها لذت می بردیم
  • مشکل در تمرکز کردن، تصمیم گیری یا به یاد آوردن جزئیات
  • مشکلات خواب، زود بیدار شدن یا خوابیدن بیش از حد طبیعی است

اگر هر کدام از این علائم را دارید، با پزشک خود صحبت کنید. در حالی که همه ما گاهی این احساسات را داریم اما وقوع مکرر آن ها نشانه افسردگی است.

جلوگیری از عود بیماری افسردگی
جلوگیری از عود بیماری افسردگی

راه حل ها جلوگیری از عود بیماری افسردگی

هیچ راهی مطمئن برای جلوگیری از عود افسردگی وجود ندارد، اما برخی از کارهایی که می توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید، عبارتند از:

انجام فعالیت های مورد علاقه. لذت بردن از سرگرمی ها یا فعالیت هایی مانند فیلم دیدن، بازی های گروهی فکری و یا فعالیت فیزیکی و حتی صرف شام با دوستانتان می تواند برای جلوگیری از عود بیماری افسردگی مفید باشد.

ورزش کردن. مطالعات نشان داده اند که ورزش منظم ممکن است یکی از بهترین کارهایی باشد که می توانید برای بهبود سلامت روانی خود انجام دهید. هر گونه فعالیت، خلق و خوی شما را بهبود می بخشد، بنابراین فعالیت هایی را که دوست دارید انتخاب کنید. دویدن، پیاده روی، شنا، رقصیدن یا یوگا از جمله ورزش های مفید می باشد.

خواب کافی و منظم. استراحت و خواب کافی یک راه خوب برای مراقبت از خود، از لحاظ جسمی و ذهنی است. داشتن یک برنامه منظم خوابیدن و بیدار شدن می تواند برای جلوگیری از عود بیماری افسردگی مفید باشد. اگر دچار مشکل خواب هستید، با پزشک مشورت کنید. بهبود روند خواب می تواند به بهبود خلق و خوی کمک کند.

گذراندن وقت با دیگران. گاهی اوقات بیمار آن قدر از جمع ها دور می شود که احساس تنهایی می کند. سعی کنید با خانواده و دوستان وقت بگذرانید. یا به یک فعالیت گروهی بپیوندید که از آن لذت می برید.

منتظر درمان نباشید

اگر فکر می کنید احساس افسردگی دوباره به سراغتان آمده است، منتظر دریافت کمک نباشید. مطالعات نشان داده اند که افسردگی می تواند به مرور زمان بدتر شود. بنابراین به محض مشاهده بازگشت علائم، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.