۱۰ عادت بدی که برای جلوگیری از نفخ باید آن ها را ترک کنید

آیا همیشه ناراحتی بیش از حد در معده دارید که اغلب با گرفتگی های نفخ و آروغ زدن مکرر همراه است؟ آیا دائما بعد از خوردن غذا احساس می کنید که باد کرده اید؟ تمام این علائم نشانه ای از نفخ هستند. نفخ یکی از شایع ترین نشانه های اختلالات جدی دستگاه گوارش مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) است. این حالت نه تنها از بیماری ها بلکه گاهی ار عادت های غلط ناشی می شود. برای جلوگیری از نفخ باید عاداتی که موجب ایجاد آن می شود را شناخته و آن ها را ترک کنیم.

برای آشنایی بیشتر با عادات ایجاد کننده نفخ که برای جلوگیری از نفخ باید از آن ها دوری کنیم، تا انتهای این مطلب مجله پیام سلامت را مطالعه کنید.

مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۰۰ در Digestive Diseases and Sciences نشان می دهد که بیش از ۶۵ درصد از افرادی که از اختلالات جدی دستگاه گوارش رنج می برند، علائم نفخ خفیف تا شدید را دادند. این علائم  به طور قابل توجهی موجب کاهش فعالیت های بدنی این افراد می شود.

جلوگیری از نفخ با ترک برخی از عادات

سریع غذا خوردن

اولین چیزی که برای جلوگیری از نفخ باید بدانید این است که پروسه هضم از دهان شروع می شود نه از معده. هنگامی که غذای خود را بیش از حد سریع می خورید، هوای بیشتری نیز وارد بدن شما می شود. این موضوع باعث می شود که شکمتان بعد از غذا سریع باد کند. ضمن این که سریع غذا خوردن موجب می شود که بخش زیادی غذا وارد معده کرده و توانایی معده را برای هضم کاهش دهید. این فرایند می تواند منجر به تجمع گاز شود.

اگر با آرامش غذا بخورید، ضمن این که از لحاظ ذهنی زود سیر می شوید، اجازه می دهید که آنزیم های مناسب برای هضم در دهانتان ترشح شود.

جویدن آدامس

جویدن آدامس به طور منظم منجر به ورود هوا از طریق دهان به معده می شود. سپس هوا وارد شده به دستگاه گوارش جا به جا شده و منجر به نفخ می شود.

علاوه بر این، عمل جویدن دائمی و ورود هوا، سیگنال هایی را به معده می رساند که حامل این پیام است که ما در حال مصرف غذا هستیم. این سیگنال ها سیستم گوارش شما را فعال می کند و زمانی که معده موفق به دریافت غذا نمی شود، منجر به علائمی مانند ریفلاکس اسید و نفخ ناشی از ایجاد گاز می شود.

علاوه بر این، جویدنی آدامس های بدون قند حاوی شیرین کننده های مصنوعی مانند سوربیتول و هگزایتول نیز ممکن است موجب نفخ شود. دستگاه گوارش شما در شناسایی و هضم این مواد غذایی مشکل دارد. گاز به عنوان یک فرآورده گوارشی در هضم این غذاها شناخته شده و تجمع  گاز نیز منجر به نفخ می شود.

سیگار کشیدن

شما مجبور نیستید یک سیگاری تمام عیار باشید تا نفخ را تجربه کنید. حتی کشیدن ۱ یا ۲ نخ سیگار در روز به اندازه کافی برای ورود هوای اضافی به معده کافی است. طبق گفته متخصصان موسسه ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا، مواد شیمیایی مضر بسیاری هنگام سیگار کشیدن وارد بدن شما می شوند.

این مواد شیمیایی، به عضله معده و مری چسبیده و آن ها را تضعیف می کند. بنابراین مواد مضر در سیگار مسئول ورود مواد غذایی از معده به مری است. هنگامی که این عضله به درستی عمل نکند، می تواند باعث سوزش سر دل و افزایش حجم گاز و نفخ شود.

نوشیدنی های گازدار

سودا، نوشیدنی های غیر الکلی و نوشابه های گازدار، خوراکی های مورد علاقه بیشتر افراد هستند. دی اکسید کربن در این نوشیدنی ها باعث ایجاد صدای فش فش آن ها شده و علت لذت بردن ما از این خوراکی ها است. این ماده دقیقا چیزی است که موجب نفخ در معده شما می شود.

مصرف بیش از حد این گاز موجب می شود که شکممان نفخ کند. البته بدنمان می تواند بخش اعظمی از این گاز را دفع کند. اما گازی که در بخشی از سیستم گوارش به دام می افتد عارضه ای به نام نفخ به وجود می آورد.

علاوه بر این، بسیاری از این نوشیدنی های گازدار حاوی شیرین کننده های مصنوعی هستند. همان طور که گفتیم  شناسایی و هضم این مواد برای سیستم گوارش شما ساده نیست.

اجتناب از نوشیدن آب به اندازه کافی

اجتناب از نوشیدن آب یکی از عادت های بدی است که برای جلوگیری از نفخ باید آن را کنار بگذاریم. درست است که مصرف بیش از حد آب موجب باد کردن شکم در کوتاه مدت می شود، اما اکثر ما نمی دانیم که ننوشیدن آب کافی علتی برای نفخ شکممان است.

مانند رژیم های غذایی سخت گیرانه که در آن مصرف اکثر مواد غذایی کم شده و باعث می شود بدن به سمت سوزاندن چربی برود، اجتناب از مصرف آب نیز بدن را مجبور می کند که آب موجود را در خود حفظ کرده و موجب نفخ و تورم شود.

خوردن غذاهای فرآوری شده

بدن نیاز به یک مقدار مشخصی سدیم برای انجام کارکردهایی مانند سوخت و ساز دارد. با این حال، مصرف بیش از حد نمک منجر به چندین مشکل می شود که یکی از آنها احتباس مایعات در شکم می باشد.

غذاهای پردازش شده حاوی سدیم زیادی هستند. سدیم برای این غذاها به عنوان یک نگهدارنده عمل می کند. هنگامی که غذاهای فرآوری شده را می خورید، مانند غذای آماده مایکروویوی، بیکن، چیپس سیب زمینی و سوسیس و کالباس، باعث ورود میزان غیر ضروری سدیم به بدن می شوید. بدن با نگهداشتن مایعات به منظور تعادل در سطح نمک به این رفتار شما واکنش نشان می دهد و ناخودآگاه موجب نفخ می شود.

همچنین، مصرف غذاهای چرب و حاوی کربوهیدرات زیاد مانند برگرها، ماکارونی، شیرینی و برنج نیز موجب نفخ می شود.

ضعف در خواب و استرس

هنگامی که بدن شما از خواب محروم می شود، انجام فعالیت های معمول نیز برایش سخت است. در این شرایط این احتمال وجود دارد که بدن تحت فشار قرار گرفته و میزان کورتیزول یا همان هورمون استرس در آن بالا برود. کورتیزول، به نوبه خود، موجب افزایش سطح قند خون می شود. قند بیش از حد در دستگاه گوارش، فرایندهای گوارشی را افزایش می دهد و باعث جذب ضعیف می شود.

این فرایند باعث می شود که قند به روده که در آن باکتری های ایجاد کننده گاز وجود دارد وارد شود. از آنجایی که باکتری ها در قند بهتر رشد می کنند، این میزان قند تعامل آنها را فعال کرده و گاز اضافی را که موجب نفخ معده می شود، آزاد می کند.

بی تحرکی

فقدان ورزش منظم می تواند منجر به مسائل بی شماری بزرگ و کوچکی شود که یکی از آن ها نفخ معده است. یکی از شایعترین علل نفخ، تولید گازهای بیش از حد گوارشی در دستگاه گوارش است. فقدان هرگونه فعالیت بدنی باعث می شود که این گازها در سیستم بدن ما باقی مانده و باعث احساس ناراحتی و پری طولانی مدت شود.

ورزش منظم، دستگاه گوارش شما را تحریک می کند و باعث می شود این گازها به خارج از بدن حرکت کرده و نفخ کم شود.

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۶ در The American Journal of Gastroenterology منتشر شده می گوید: ۸ بیمار که از نفخ شکم شکایت داشتند، زمانی که فعالیت بدنی روزانه خود را افزایش دادند، با کاهش نفخ شکم مواجه شدند.

دندان مصنوعی که نادرست نصب شده

بسیاری از افراد فکر می کنند که عدم نصب صحیح پروتزها دهانی فقط موجب مشکلاتی در دهان می شود. این در حالی است که برای جلوگیری از نفخ باید به نصب دندان مصنوعی و سایر پروتزها نیز توجه شود.

پروتزهایی که به درستی نصب نمی شوند در هنگام غذا خوردن و نوشیدن، هوا اضافی را وارد معده می کنند. این هوای ورودی به تدریج منجر به ایجاد نفخ در معده و سیستم گوارش می شود. اگر دندان مصنوعی دارید و نفخ و گاز بیش از حد را در معده احساس می کنید پیشنهاد می کنیم مجددا به دندانپزشک مراجعه کنید.

نوشیدن مایعات با نی

نوشیدن مایعات با نی نه تنها عاملی برای نفخ است، بلکه موجب می شود دور لب چروک شده و سنتان بیشتر به نظر برسد. خوردن مایعات با نی موجب می شود که هوای زیادی وارد دستگاه گوارش شود. بنابراین برای جلوگیری از نفخ حتما مایعات را با لیوان استفاده کنید.