نکاتی برای جلوگیری از نقایص مادرزادی قبل از بارداری

تقریبا ۱۵۰،۰۰۰ کودک هر ساله در ایالات متحده به دنیا می آیند که تحت تاثیر یک یا چند نقص مادرزادی قرار دارند. اگر چه علت بیش از ۶۰٪ از موارد نقص های مادرزادی شناخته شده نیست. اما مواردی نیز وجود دارد که می توان از آن ها جلوگیری کرد. برای اطمینان از سلامتی نوزادتان و جلوگیری از نقایص مادرزادی چند نکته مهم را در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به شما یادآوری خواهیم کرد.

گام های مهم برای جلوگیری از نقایص مادرزادی

آگاهی و آموزش، اولین گام برای جلوگیری از نقایص مادرزادی است. گام فوری بعد از آگاهی و آموزش، عمل کردن به چیزهایی است که فرا گرفته اید. این به این معنی است که برای اطمینان از داشتن بارداری و جنین سالم، چند نکته مهم وجود دارد. برخی از این نکات چالش بر انگیزتر از سایر نکات است. زیرا برای رعایت آن ها شاید نیاز باشد تا چیزهایی که تا کنون عادت کرده اید و برای به دست آوردنش تلاش کرده اید را کنار بگذارید و رفتارهای تازه ای را انجام دهید.

این نکات عبارتند از:

  • اولین و مهمترین نکته حفظ سلامتی بدن در دوران بارداری (سلامت حاملگی) است. این کار نیز با خوردن وعده های غذایی متعادل، تامین نیازهای تغذیه ای و مصرف روزانه مولتی ویتامینی که حاوی ۴۰۰ میکرو گرم اسید فولیک است محقق می شود.
  • اگر از نظر جنسی فعالی هستید، پس احتمال بارداری شما وجود دارد. بنابراین به تمام زنان در سنین باروری توصیه می شود که روزانه از مولتی ویتامینی که شامل ۴۰۰ میکرو گرم اسید فولیک و دیگر ویتامین های ضروری گروه B است استفاده کنند.
  • از تمام فعالیت هایی که می تواند به طور بالقوه منجر به نقایص مادرزادی شوند، از جمله مصرف الکل، تنباکو، مواد مخدر و مصرف بیش از حد کافئین اجتناب شود.
  • به صورت سالانه چک آپ هایی که باید نزد متخصص زنان انجام دهید را پیگیری کنید.
  • حتما مشاوره ژنتیکی و غربالگری را قبل از اقدام به باداری انجام دهید. به ویژه اگر سابقه خانوادگی نقص مادرزادی داشته یا سنتان بالای ۳۵ سال است.

با انجام این چند نکته ساده می توانید تا حدود زیادی اطمینان حاصل کنید که می توانید از نقایص مادرزادی در نوزادتان جلوگیری کنید.