علت جمع شدن چربی در شکم

جمع شدن چربی در شکم می تواند منجر به ایجاد مشکلات مزمن زیادی شود. برخی از مواد غذایی سبب تجمع چربی در شکم می شوند. این مواد غذایی عبارتند از:

  • غذاهای شیرین
  • کربوهیدرات های تصفیه شده
  • چربی های ترانس
  • الکل

علاوه بر این بی تحرکی، استرس و کمبود خواب نیز نمی تواند باعث جمع شدن چربی در شکم شود.

از دست دادن وزن بدن یکی از بهترین راه ها برای خلاص شدن از شر چربی شکم است. این به این معنی است که باید مصرف کالری و چربی ترانس را کاهش داده اما فیبر زیادی مصرف کنید. شما همچنین می توانید با ورزش کردن و فعالیت بدنی نیز از چربی جمع شده در ناحیه شکم و پهلو خلاص شوید.

در این مقاله مجله پیام سلامت به شما خواهیم گفت که چه عواملی باعث جمع شدن چربی در شکم می شوند.

چربی شکم چیست؟

چاقی شکمی یا چربی شکم، به معنی افزایش چربی در اطراف ناحیه معده می باشد و منجر به افزایش سایز دور کمر می شود. پزشکان کلینیک مایو می گویند که دو نوع چربی وجود دارد که می تواند باعث بزرگ شدن شکم شود. چربی زیر پوستی و چربی احشایی.

چربی زیر جلدی یا زیر پوستی در عمیق ترین لایه پوست جمع شده و برای تامین انرژی، عایق بندی بدن و برای محافظت از عضلات ضروری است. گرچه تجمع چربی زیر جلدی در اطراف شکم لزوما نشانه خوبی نیست، اما این نوع چربی به مانند چربی احشایی برای بدن خطرناک نیست.

چربی احشایی که سبب بزرگ شدن شکم می شود برای سلامت عمومی بدن خطرناک است. پزشکان می گویند که چربی احشایی در اطراف اندام های داخلی شکم جمع می شود و می تواند خطر بیماری های مزمن مختلف را افزایش دهد.

چرا جمع شدن چربی در شکم خطرناک است؟

طبق گزارش مجله British Journal of Radiology، جمع شدن چربی در بخش مرکزی بدن بر روی برخی از فرآیندهای بدن تاثیر می گذارد. افزایش وزن شکم باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون بالا، دیابت و سرطان می شود.

برخی مطالعات نشان داده اند که چاقی بخش مرکزی بدن بر روی مردان بیشتر از زنان تاثیر می گذارد. هم سن و هم وزن، عواملی هستند که می توانند باعث انباشت چربی در شکم شده و برای بدن خطرناک باشند.

پزشکان کلینیک مایو می گویند که جمع شدن چربی در شکم زنان بعد از یائسگی بسیار رایج است. افت سطح استروژن می تواند باعث افزایش چربی شکم شود حتی اگر اضافه وزن نداشته باشید.

خبر خوب این است که از دست دادن چربی شکم و اضافه وزن می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری ها کمک کند. محققان می گویند که حتی کاهش وزن می تواند به کاهش قابل توجهی چربی شکم کمک کند.

غذاهایی که باعث جمع شدن چربی در شکم می شوند

یکی از بهترین راه های کاهش چربی شکم، اجتناب از مصرف مواد غذایی است که وزن اطراف کمر را افزایش می دهند. بنابراین سوال اینجاست که اگر می خواهیم چربی شکم خود را از دست بدهیم باید از مصرف چه غذاهایی اجتناب کنیم؟

مواد غذایی قندی باعث جمع شدن چربی در شکم می شوند

مصرف بیش از حد قند موجود در نوشیدنی ها و غذاها شیرین باعث افزایش وزن و بزرگ شدن شکم می شود. مجله Nutrition گزارش می دهد که افرادی که هر روز نوشیدنی های شیرین مصرف می کنند، به طور متوسط چربی شکمشان ۱۰ درصد بیشتر از افرادی است که از مصرف این مواد غذایی اجتناب می کنند.

مطالعات دیگری که در مورد اثرات قند بر روی چاقی شکم انجام شده اند نشان می دهند که فروکتوز چربی شکم را در نوجوانان افزایش می دهد. جمع شدن چربی در شکم خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را افزایش می دهد.

در واقع، تحقیقات به این واقعیت اشاره می کنند که فروکتوز (قند موجود در برخی از گیاهان) برای بدن بدتر از گلوکز (یک نوع قند ساده است) می باشد. غذاهای شیرین شده با فروکتوز بیشتر از شیرین کننده گلوکز سبب افزایش چربی شکم می شوند.

بسیاری از دانشمندان می گویند کاهش مصرف قند می تواند به کاهش خطر ابتلا به چاقی، بیماری های قلبی و دیابت کمک کند.

آب میوه های آماده از جمله نوشیدنی های شیرین هستند که باعث افزایش چربی شکم می شوند. طبق داده های وزارت کشاورزی ایالات متحده، ۱۰۰ میلی لیتر آب پرتقال خام حاوی ۸٫۴ گرم قند است. با این حال، همان مقدار کولا معمولی حاوی ۱۰٫۸ گرم قند می باشد.

چربی ترانس باعث افزایش وزن شکم می شود

چربی های ترانس موجود در غذاهایی مانند غذاهای سرخ شده، مارگارین، شیرینی ها و برخی محصولات یخ زده، از جمله بدترین مواد غذایی برای بدن هستند. متخصصان American Heart Association می گویند که چربی های ترانس در بیشتر غذاهای فرآوری شده یافت می شوند. به غیر از این که چربی های ترانس برای سلامت قلب مضر است، بر روی سلامت عمومی بدن نیز تأثیر منفی دارند.

تحقیقات علمی نشان داده اند که چربی اشباع شده و چربی ترانس باعث افزایش وزن در ناحیه شکم می شود. یک مطالعه مداخله ای که شامل ۵۲ زن دارای وزن زیاد بود نشان می دهد که افزایش مصرف چربی های ترانس باعث افزایش چربی بدن در اطراف ناحیه کمر می شود. محققان همچنین خاطر نشان کردند که افراد چاق و افرادی که عمل لاغری انجام می دهند، چربی های ترانس بیشتری در اطراف شکم خود دارند.

همچنین برخی مطالعات به این واقعیت اشاره دارند که اضافه کردن روغن زیتون به رژیم غذایی برای کاهش وزن بهتر از رعایت رژیم غذایی کم چرب است. علاوه بر این، مصرف روغن زیتون دارای مزایایی برای قلب نیز می باشد.

مصرف بیش از حد الکل می تواند موجب جمع شدن چربی در شکم شود

مصرف بیش از حد الکل می تواند دلیل جمع شدن چربی در شکم باشد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف مقدار کمی ​​شراب قرمز برای قلب مفید است. با این حال، مصرف الکل در کل می تواند منجر به آسیب دیدگی اندام ها و التهاب مزمن شود.

الکل دارای کالری زیادی است و می تواند منجر به افزایش وزن شود. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افزایش وزن ناشی از مصرف الکل موجب می شود چربی بیشتر در نواحی شکم جمع شود.

رژیم های کم پروتئین می توانند در جذب چربی شکم تداخل ایجاد کنند

یکی از راه های جلوگیری از افزایش وزن و افزایش چربی شکم، مصرف پروتئین کافی است. مصرف پروتئین برای کاهش وزن ضروری است، زیرا این کار به شما کمک می کند تا مدت بیشتری احساس سیری کنید. برخی مطالعات نشان داده اند که افزایش ۱۵ درصدی پروتئین موجود در رژیم غذایی می تواند به کاهش مصرف کالری کمک کند. این اقدام همچنین دارای اثر مثبتی بر روی هورمون هایی است که به چربی بدن و چاقی مرتبط هستند.

پروتئین حاوی بسیاری از آمینو اسیدهای ضروری و مفید برای بدن است. محققان همچنین دریافته اند که استفاده از پروتئین با کیفیت بالا به کاهش چربی شکم کمک می کند.

مطالعه ای که شامل بیش از ۴۲،۰۰۰ مرد و زن بود نشان داد که مصرف پروتئین بالا در طول یک دوره ۵ ساله، به طور مستقیم با کاهش سایز کمر ارتباط دارد.

کربوهیدات های فرآوری شده و تصفیه شده می توانند موجب جمع شدن چربی در شکم شوند

برای کمک به جلوگیری از افزایش سایز دور شکم، مهم است که مصرف کربوهیدرات های ناسالم را محدود کنید. یکی از کربوهیدرات هایی که دشمن کاهش وزن است، کربوهیدرات ساده می باشد. نان سفید، ماکارونی ساده، شیرینی و قند از جمله این کربوهیدارت ها می باشند.

محققان در سال ۲۰۱۵ دریافتند که مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده باعث افزایش چربی شکم می شود. مواد غذایی حاوی کربوهیدرات ها، هورمون های گرسنگی را تحت تاثیر قرار می دهند و باعث می شوند پس از خوردن غذا احساس گرسنگی کنید. در نهایت، این روند می تواند منجر به افزایش وزن به خصوص در ناحیه شکم شود.

مطالعات دیگر نشان داده اند که مصرف بیش از حد کربوهیدرات های فرآوری شده، علاوه بر انباشت چربی در دور کمر، دارای مضرات بیشتری نیز می باشد. رژیم های غذایی دارای کربوهیدرات های تصفیه شده می توانند منجر به التهاب مزمن شوند.

غذاهای کم فیبر می توانند موجب افزایش وزن در ناحیه شکم شوند

اگر می خواهید چربی شکم خود را از دست بدهید، باید مواد غذایی فیبردار مصرف کنید. مجله American Journal of Clinical Nutrition گزارش می دهد که کاهش مصرف دانه های تصفیه شده می تواند به جلوگیری از افزایش وزن شکم کمک کند.

به گفته محققان در مجله Obesity، افزایش فیبر در رژیم غذایی همراه با افزایش فعالیت بدنی به کاهش چربی شکم در طولانی مدت کمک می کند.

علت جمع شدن چربی در شکم
علت جمع شدن چربی در شکم

سایر علل جمع شدن چربی در شکم

استرس می تواند باعث جمع شدن چربی در شکم شود

وقتی تحت فشارهای شدید احساسی یا روانی هستید، ممکن است چربی جمع شده در شکمتان زیاد شود. مطالعات علمی، ارتباط مستقیمی بین استرس و انباشت چربی در شکم پیدا کرده اند. استرس می تواند برای بدن خطرناک باشد، زیرا می تواند باعث افزایش چربی احشائی و چربی زیر جلدی در اطراف شکم شود.

استرس باعث می شود که هورمون کورتیزول آزاد شود. یک مطالعه نشان داد استرس به علت افزایش سطح کورتیزول، می تواند موجب افزایش چربی شکم شود. برخی از محققان دریافته اند که خود چربی شکم نیز می تواند باعث ایجاد استرس شود.

کمبود خواب باعث جمع شدن چربی در شکم شود

محرومیت از خواب می تواند دلیلی برای جمع شدن چربی در شکم باشد. مطالعات بسیاری نشان داده اند که کمبود خواب می تواند موجب افزایش وزن در افراد مختلف از هر سن و جنسیتی شود.

یک مطالعه که بیش از ۶۸۰۰۰ زن را در طی یک دوره ۱۶ ساله تحت نظر داشت نشان داد که کسانی که کمتر از ۵ ساعت خواب شبانه داشته اند، افزایش وزن بیشتری را تجربه کردند. دانشمندان نتیجه گرفتند که کمبود خواب با افزایش وزن در زنان ارتباط دارد.

مطالعات دیگر نشان داده اند که سالمندانی که کمتر از ۵ ساعت در شب می خوابند چربی شکمی بیشتری نسبت به افراد سالمی که هر شب ۸ یا ۹ ساعت می خوابند دارند.

یک مطالعه در ایالات متحده نشان داد که محرومیت از خواب سبب افزایش چربی ناخالص شکم در افراد زیر ۴۰ سال می شود. از طرفی اضافه وزن می تواند آپنه خواب ایجاد کرده و باعث تغییرات متابولیکی شود که باعث افزایش بیشتر وزن می شوند.

سیگار کشیدن باعث چاقی شکمی می شود

سیگار کشیدن فقط برای سلامت کلی بدن مضر نیست بلکه باعث افزایش وزن در ناحیه شکم می شود. در یک مطالعه مشاهده شد که سیگار کشیدن باعث تجمع چربی در ناحیه شکم می شود. دانشمندان گزارش دادند که سیگار کشیدن باعث کاهش وزن نمی شود بلکه بر توزیع چربی بدن تاثیر می گذارد. به همین دلیل است که افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری دارای شکم بزرگ هستند.

برخی مطالعات نشان داده اند که مردان سیگاری، نسبت به زنان سیگاری بیشتر در معرض خطر چاقی هستند. با این حال، مطالعات دیگر نشان داده اند که مردان و زنان سیگاری نسبت به افرادی که سیگار نمی کشند، دور کمر بزرگتری دارند.

یائسگی می تواند باعث شود زنان چربی شکمی را تجربه کنند

چربی اطراف کمر در زنان یائسه افزایش می یابد. تغییر در سطح هورمون های بدن باعث تغییر در توزیع چربی بدن می شود.

یک بررسی ۴ ساله نشان داد که بدن زنان در ۴۰ سالگی تمایل به ایجاد چربی زیر جلدی در ناحیه شکم دارد. با این حال، در طول و بعد از یائسگی، چربی احشایی بیشتر مشکل ساز می شود. یک مطالعه که شامل ۵۵ زن چاق بود نشان داد که بعد از یائسگی، چاقی مرکزی بدن به یک مشکل جدی در زنان تبدیل می شود.

عدم فعالیت بدنی موجب افزایش وزن در ناحیه شکم می شود

بی تحرکی می تواند باعث افزایش چربی شکم شود. محققان دریافته اند که ورزش نکردن و مصرف کالری بیش از حد منجر به جمع شدن چربی در شکم می شود. توصیه می شود که برای کاهش چربی شکمتان هر روز ورزش کنید.

ژنتیک می تواند به چاقی شکمی کمک کند

یکی از دلایلی جمع شدن چربی در شکم ژن های بدن است. گرچه عواملی مانند رژیم غذایی و ورزش کردن تا حد زیادی بر روی افزایش چربی شکم تاثیر می گذارد، اما ژنتیک نقش مهمی در این بین ایفا می کند. یک مطالعه نشان داد که برخی افراد بیشتر مستعد ابتلا به چاقی و عوارض مرتبط با آن هستند.

اجتناب از مصرف غذاهایی که سبب جمع شدن چربی در شکم می شوند و ورزش کردن می تواند به طور طبیعی چربی شکم را آب کند.

منابع:

  1. The clinical importance of visceral adiposity: a critical review of methods for visceral adipose tissue analysis
  2. Sugar-sweetened beverage consumption is associated with abdominal fat partitioning in healthy adults
  3. Consuming fructose-sweetened, not glucose-sweetened, beverages increases visceral adiposity and lipids and decreases insulin sensitivity in overweight/obese humans
  4. Trans Fats
  5. Intake of macronutrients as predictors of 5-y changes in waist circumference
  6. A refined high carbohydrate diet is associated with changes in the serotonin pathway and visceral obesity
  7. Whole- and refined-grain intakes are differentially associated with abdominal visceral and subcutaneous adiposity in healthy adults: the Framingham Heart Study
  8. Stress and abdominal Fat: Preliminary Evidence of Moderation by the Cortisol awakening Response in Hispanic Peripubertal Girls
  9. Association between reduced sleep and weight gain in women
  10. Sleep Duration and Five-Year Abdominal Fat Accumulation in a Minority Cohort:The IRAS Family Study
  11. Cigarette Smoking Increases Abdominal and Visceral Obesity but Not Overall Fatness: An Observational Study
  12. Increased visceral fat and decreased energy expenditure during the menopausal transition
  13. Weight gain as a consequence of living a modern lifestyle: a discussion of barriers to effective weight control and how to overcome them