علت و موثرترین درمان های طبیعی جوش سر سیاه در گوش

آکنه و جوش سر سیاه مانند سایر بخش های بدن مانند کمر و قفسه سینه ممکن است گوش را نیز تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از ما تصور می کنیم که جوش سر سیاه در گوش به دلیل وجود کثیفی در آن ایجاد می شود. در حالی که این جوش ها به دلیل مسدود شدن غدد چربی ایجاد شده و محتویات آن چربی بدن آغشته به گرد و خاک است که اکسیده شده است. پزشکان معتقدند که تمیز کردن بیش از حد گوش نیز ممکن است با تحریک بیشتر، زمینه لازم برای ایجاد جوش سر سفید و جوش سر سیاه در گوش را فراهم کند.

از آن جا که بافت گوش کوچک و حساس است، خلاص شدن از شر جوش هایی که داخل آن ایجاد می شود کمی دشوار است. بنابراین تنها راه شما جلوگیری از ایجاد انسداد در منافذ پوست است. روش های طبیعی زیادی نیز برای درمان جوش سر سیاه در گوش وجود دارد. اگر به دنبال یافتن این روش ها هستید پیشنهاد می شود ادامه این مطلب مجله پیام سلامت را مطالعه کنید.

در این مقاله به شما آموزش می دهیم که چگونه به کمک مواد طبیعی مانند روغن درخت چای، عنبر سائل، و یا سرکه سیب می توانید دانه ها و جوش سر سیاه در گوش را درمان کنید. اما ابتدا اجازه دهید نگاهی به علت ایجاد این نوع جوش ها در داخل گوش بیاندازیم.

چه عواملی باعث ایجاد جوش سر سیاه در گوش می شوند؟

دانه های سرسیاه و سرسفید در گوش، از روغن ایجاد شده توسط غدد چربی پوست که باید از منافذ خارج شوند، ناشی می شود. کانال خارجی گوش دارای غدد سباسه است که سبومی از خود ترشح می کنند. مانند منافذ سایر نقاط بدن، سبوم تولید شده در این غدد به ایجاد دانه های سر سیاه و سر سفید در منافذ گوش مرتبط است. ضمن این که کورک، جوش و آکنه نیز به همین علت در گوش ایجاد می شود. با این تفاوت که این ضایعات معمولا دردناک هستند.

چه تفاوتی بین دانه های سرسیاه و سرسفید وجود دارد؟

دانه های سرسیاه مانند دانه های سر سفید از مسدود شدن منافذ پوست با سبوم ایجاد می شود. اما سبوم موجود در دانه های سر سیاه در مجاورت هوا اکسید شده و به رنگ سیاه درآمده اند. نام دیگر جوش سر سیاه، کومدون است که بیشتر در صورت، کمر، شانه، قفسه سینه و گوش دیده می شود.

اما جوش سرسفید که کومدون بسته نیز نامیده می شود، با هوا برخوردی نداشته و داخل فولیکول شکل می گیرد. در نتیجه چربی موجود در آن اکسید نمی شود.

درمان طبیعی جوش سر سیاه در گوش

اگرچه دانه های سرسیاه یک بیماری جدی پوستی نیستتند. اما بسیاری از آن ها با مسدود کردن منافذ پوست می توانند زمینه را برای ایجاد کورک و جوش فراهم کنند. برای باز کردن منافذ مسدود شده در گوش می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

روغن درخت چای

یک راه سریع و موثر برای خلاص شدن از شر دانه های سرسیاه در گوش خارجی، مالیدن روغن درخت چای بر روی پوست است. خواص ضد باکتری شناخته شده این ماده موجب می شود که منبع آکنه از میکروب پاک شده و منافذ مسدود شده خشک شود. به همین دلیل می توان دانه های سرسیاه، سرسفید و جوش را به این شیوه درمان کرد.

پژوهش منتشر شده در مجله The Medical Journal of Australia نشان داد که روغن درخت چای در از بین بردن دانه های سرسیاه و سرسفید و جوش های ملتهب موثر بوده است. این مطالعه همچنین نشان داد که روغن درخت چای حتی موثرتر از داروهای محبوب آکنه یعنی بنزوئیل پراکسید است. مزایای استفاده از روغن درخت چای به عنوان یک درمان آکنه را باید در کنار عوارض جانبی کم آن قرار داد.

روش استفاده از روغن درخت چای
  • ۱ الی ۲ قطره روغن را روی تکه ای پنبه بریزید.
  • پنبه را به طور مستقیم بر روی پوست گوش خارجی و پشت گوش بمالید. هرگز پنبه آغشته به این روغن را داخل گوش فرو نکنید.
  • روزانه ۲ الی ۳ بار از این روش استفاده کنید تا به طور کلی جوش سر سیاه در گوش درمان شود.

اگر تا به حال از این روغن استفاده نکرده اید، باید قبل از استفاده گسترده، مقداری از آن را روی تکه ای از پوست تست کنید. وفتی مطمئن شدید که به این روغن حساسیت ندارید از آن استفاده کنید.

جوش شیرین

جوش شیرین به دلیل بافتی که دارو و با خاصیت لایه برداری خود یک روش طبیعی موثر برای حذف دانه های سرسیاه در گوش خارجی است. جوش شیرین یک ماده ضد عفونی کننده طبیعی است که می تواند به جلوگیری از آلوده شدن دانه های سرسیاه کمک کند.

مطالعات انجام شده بر روی استفاده از جوش شیرین برای جلوگیری از عفونت های التهابی پوست نشان می دهد که این ماده در کشتن باکتری ها موثر است. جوش شیرین سطح PH  پوست را متعادل نگه داشته و باعث کاهش خارش می شود. ضمن این که از شیوع بیماری آکنه نیز جلوگیری می کند.

روش استفاده از جوش شیرین
  • با مخلوط کردن مقداری جوش شیرین و کمی آب، خمیری درست کنید.
  •  ۱ الی ۲ قطره روغن درخت چای به آن اضافه کنید.
  • به آرامی جوش شیرین را به منطقه آسیب دیده پوست در گوش ماساژ دهید تا دانه های سرسیاه و سبوم داخل آن حذف شود.
  •  ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس گوش را با آب گرم بشویید.

عنبر سائل

عنبر سائل حاوی تانن است که یک قابض طبیعی است و می تواند منافذ مسدود شده مرتبط با جوش سر سیاه و سر سفید را از سبوم خشک کند. عنبر سائل برای بهبود طبیعی بیماری های پوستی مرتبط با آکنه مفید است. زیرا باعث می شود که روغن بیش از حد پوست حذف شده و مانع از تشکیل دانه های سر سیاه شود.

روش استفاده از عنبر سائل

 استفاده منظم از عنبر سائل بر روی دانه های سرسیاه داخل یا پشت گوش موجب می شود که این بیماری به سرعت درمان شود.

  •  ۳ الی ۶ قطره روغن درخت چای را در ۱ اونس عصاره عنبر سائل بریزید.
  • با استفاده از یک تکه پنبه، مخلوط را به دانه های سرسیاه در گوش بمالید و اجازه دهید تا خشک شود.
  • این درمان را ۲ الی ۳ بار در روز تا زمانی که لکه های سیاه از بین برود انجام دهید.

راه دیگر برای استفاده عنبر سائل برای از بین بردن دانه های سرسیاه در گوش، ترکیب آن با آلوئه ورا است. این بیماری برای جلوگیری از شیوع بیماری های پوستی و جوش در گوش بسیار مفید است. در مجله The Journal of Clinical and Aesthetic Dermatology گزارش شده است که ترکیبی از عنبر سائل و آلوئه ورا باعث می شود آکنه موثرتر درمان شود. هر دو این گیاهان از ترکیبات ضد التهابی هستند و به تسکین پوست آلوده به آکنه کمک می کنند.

سرکه سیب

سرکه سیب خام و فرآوری نشده  یک راه عالی برای حذف سلول های مرده پوست و سبومی است که باعث ایجاد جوش های سرسیاه در گوش می شوند. سرکه سیب یک مایع ضد عفونی کننده طبیعی است که  برای جلوگیری از آلوده شدن جوش با باکتری موثر است.

سرکه سیب طبیعی حاوی سطح بالایی از اسید استیک است. بر اساس نظر پزشکان، سبوم بیش از حد و Propionibacterium acnes، موجب بالا بردن سطح pH پوست می شوند. بنابراین، استفاده از سرکه سیب رقیق، با حفظ تعادل سطح pH پوست موجب می شود که دانه های سر سیاه از بین برود.

روش استفاده از سرکه سیب
  •  سرکه سیب را با مقادیر مساوی از آب مخلوط کنید.
  • یک تکه پنبه را به آن آغشته کنید.
  • اجازه دهید تا سرکه خشک شود و سپس گوش را با آب گرم بشویید.
  •  ۲ الی ۳ بار در روز این درمان را تکرار کنید.

هنگام استفاده از سرکه سیب برای از بین بردن جوش سر سیاه، همیشه به یاد داشته باشید از نوع فرآوری نشده آن استفاده کنید. این نوع از سرکه سیب شامل تمام آنزیم های مفیدی است که می توانند در مراقبت از پوست به شما کمک کنند.

بخار

 بخار منافذ گوش را باز می کند و کمک می کند که دانه های سر سیاه در گوش آسان تر درمان شود. برای ضد باکتری کردن بخار می توانید چند قطره روغن درخت چای و یا اسانس اسطوخودوس به آب گرم اضافه کنید و سپس برای بخور از آن استفاده کنید. هر دو این روغن ها خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی دارند که برای درمان دانه های سر سیاه مفید هستند. اسانس اسطوخودوس دارای اثر آرام بخش بر روی بدن است و می تواند استرس را نیز از بین ببرد.

روش استفاده از بخار

 آب جوش را در یک کاسه بریزید و چند قطره روغن درخت چای و یا روغن اسطوخودوس به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.

  • سرتان را به یک طرف روی بخار آب نگه دارید و حوله ای روی سر بیاندازید.
  •  ۵ الی ۱۰ دقیقه به همین حالت بمانید.
  •  سپس دست ها خود را بشویید و بدون فشار سعی کنید محتویات داخل دانه ها را خارج کنید.

جلوگیری از ایجاد جوش سر سیاه در گوش

اگر مستعد ایجاد جوش سر سیاه در گوش هستید برای جلوگیری از ایجاد آن ها می توانید مراحل زیر را انجام دهید:

  • مقدار زیادی مایعات برای جلوگیری از کم آبی بدن و خشکی پوست بنوشید. چون این عوامل باعث می شوند سبوم بیشتری تولید شود.
  • همیشه دستان خود را قبل از دست زدن به گوش بشویید.
  • گوش خود را تمیز نگه دارید و برای تمیز کردن آن روش امنی را انتخاب کنید.
  •  هدفون خود را برای جلوگیری از تجمع باکتری ها در گوش تمیر نگه دارید.
  •  رژیم غذایی سالم داشته باشید که در آن مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه وجود داشته باشد.
  •  ملحفه های تخت را برای جلوگیری از عفونت های باکتریایی گوش، زود به زود عوض کنید.