ایمنی استفاده از روش های مختلف حذف موهای زائد در بارداری

در بارداری همان طور که شکم بزرگتر می شود، دیدن پا و ناحیه تناسلی دشوار تر می شود. بنابراین حذف موهای زائد در بارداری یکی از چالش برانگیز ترین کارهایی است که زنان در این دوران باید آن را انجام دهند. صرف نظر از موقعیت فیزیکی که مانع از اصلاح موهای زائد در بارداری می شود، ایمنی روشی که از آن استفاده می کنید نیز بسیار با اهمیت است.

از آنجا که در دوران بارداری تغییرات هورمونی زیادی در بدن ایجاد می شود، برخی از زنان شاهد رشد موهای زائد در اطراف شکم، نوک سینه ها، یا سایر بخش های بدن هستند. سعی کنید به این موهای زائد دست نزنید. زیرا با پایان بارداری و بازگشت هورمون ها به حالت تعادل، این موها به خودی خود می ریزند. منظور ما از حذف موهای زائد در بارداری موهایی است که به طور معمول در نواحی مانند ساق پا، ناحیه تناسلی، زیر بغل و … رشد می کند. در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به بررسی ایمنی استفاده از روش های مختلف حذف موهای زائد در بارداری خواهیم پرداخت.

ایمنی روش های حذف موهای زائد در بارداری

حذف موهای زائد در بارداری با لیزر

لیزر رنگدانه های تیره در مو را هدف قرار داده و باعث آسیب حرارتی و یا مکانیکی به فولیکول مو می شود. هیچ مطالعه ای در مورد ارزیابی ایمنی لیزر مو در دوران بارداری وجود ندارد. به همین دلیل بسیاری از پزشکان به دلیل فقدان اطلاعات در مورد تاثیر لیزر بر روی جنین، توصیه می کنند که از لیزر در دوران بارداری استفاده نشود.

حذف موهای زائد در بارداری با الکترولیز

هیچ مطالعه ای بر روی ارزیابی ایمنی الکترولیز در دوران بارداری وجود ندارد. اما بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که از استفاده از الکترولیز در دوران بارداری به دلیل فقدان اطلاعات در مورد اثر آن بر روی جنین، اجتناب کنید.

اگر می خواهید الکترولیز استفاده کنید. از آن در ناحیه سینه ها در سه ماهه آخر بارداری استفاده نکنید. به خصوص اگر قصد تغذیه نوزادتان را با شیر مادر دارید. در هفته های آخر بارداری نیز نباید از این روش بر روی شکم استفاده کنید. زیرا شکم در این بازه بسیار حساس است و ضمن احتمال ایجاد آسیب به جنین، موجب درد زیادی نیز می شود.

دو نوع الکترولیز وجود دارد. تجزیه شیمیایی در اثر حرارت و الکترولیز گالوانیک. تجزیه شیمیایی در اثر حرارت به استفاده از روش هایی مانند دیاترمی، موج رادیویی، موج کوتاه، و یا فرکانس بالا اشاره دارد. در الکترولیز گالوانیک نیز از یک جریان الکتریکی برای برداشتن موهای زائد استفاده می شود.

استفاده از روش الکترولیز گالوانیک در دوران بارداری اصلا توصیه نمی شود. زیرا مایع آمنیوتیک که جنین را احاطه کرده است می تواند مانند یک هادی برق عمل کند و جنین را تحت تاثیر الکتریسیته قرار دهد. اما هیچ تحقیقی نتوانسته است که اثر مضر روش تجزیه شیمیایی در اثر حرارت را در جنین ثابت کند.

در هر صورت، پزشکان در مورد استفاده از هر دو روش الکترولیز، توصیه می کنند که تا حد ممکن از انجام آن ها در دوران بارداری اجتناب کنید.

حذف موهای زائد در بارداری با اپیلاسیون

پوست در دوران بارداری، نسبت به زمانی که باردار نبودید، واکنش متفاوتی به اپیلاسیون از خود نشان می دهد. در این شرایط پوست حساس تر شده و سوزش بیشتری دارید. بنابراین استفاده از یک لوسیون ضد عفونی کننده و تسکین دهنده را قبل و بعد از اپیلاسیون توصیه می کنیم. همچنین برای جلوگیری از عفونت، کاهش سوزش و کاهش قرمزی پس از اپیلاسیون استفاده از ژل های پس از اصلاح مفید است.

اگر در دوران بارداری اولین باری است که می خواهید اپیلاسیون انجام دهید، توصیه می کنیم به پزشک خود این موضوع را اطلاع دهید. چون گاهی شرایط خاصی وجود دارد که موجب می شود در مورد اپیلاسیون منع استفاده ایجاد شود.

حذف موهای زائد در بارداری با کرم های موبر

نگرانی اصلی در مورد استفاده از موبرها در دوران باردی وجود پودر سولفید باریم و کلسیم تیوگلیکولات در آن ها است. هیچ مطالعه ای بر روی مضرات این مواد در دوران بارداری انجام نشده است. از طرفی هیچ مطالعه ای هم امن بودن آن ها را ثابت نکرده است.

بنابراین مانند تمام محصولات آرایشی و بهداشتی، قبل از استفاده از موبر، مقداری از آن را روی قسمتی از پوست امتحان کرده و واکنش بدنتان را به آن بسنجید. از طرفی برخی از مواد شیمیایی با قرار گرفتن در معرض اکسیژن، بوی خاصی ایجاد می کنند که ممکن است برای شما بسیار ناخوشایند باشد و یک واکنش حساسیتی ایجاد کنند.

حذف موهای زائد در بارداری با تیغ

استفاده از تیغ برای اصلاح در بارداری هم ساده ترین راه است و هم امن ترین و ارزانترین. برای اصلاح بخش های مختلف بدن می توانید از همسرتان کمک بگیرید. از طرفی چون اصلاح با تیغ موجب خشکی پوست می شود، بهتر است پس از اصلاح از مرطوب کننده استفاده کنید.

مرطوب کننده هایی که حاوی ویتامین E هستند بسیار مفید می باشند. فقط دقت کنید که باید برای اصلاح در دوران بارداری از یک تیغ جدید استفاده کنید. ضمن این که استفاده از ژل و فوم اصلاح نیز فراموش نشود.