حذف نشاسته سیب زمینی

نشاسته موجود در سیب زمینی به آن بافت نرم می دهد؛ اما باعث افزایش میزان کربوهیدرات سیب زمینی می شود. کاهش یا حذف نشاسته سیب زمینی محتوای کربوهیدرات را در آن کاهش می دهد؛ و این روش هنگامی که شما رژیم کم کربوهیدرات را دنبال می کنید، مفید است.

در واقع نشاسته سیب زمینی هنگام پخت و پز آن را نرم و ترد می کند. اما اگر میخواهید غذاهای ساخته شده از سیب زمینی ترد، مانند چیپس و سیب زمینی سرخ کرده بخورید، می توانید نشاسته را حذف کنید.

خیساندن در آب سرد

پوشش سفید چسبنده که هنگام پوست کندن سیب زمینی روی چاقو و دست شما ظاهر می شود، در واقع همان نشاسته سیب زمینی است. شستشوی سریع سیب زمینی زیر آب سرد می تواند این نشاسته های سطحی را از بین ببرد.

اما نشاسته بیشتر را می توان از یک سیب زمینی خرد شده کامل برداشت؛ زیرا سطح بیشتری از سیب زمینی، بریده شده است. بعد از خورد کردن کامل، سیب زمینی ها را در آب سرد به مدت چند ساعت بخیسانید. در این شرایط شما متوجه رسوب نشاسته در کافه ظرف خواهید شد. حتی برای اثر گذاری بیشتر می توانید چند بار آب ظرف را عوض کنید.

سفید کردن سیب زمینی

روش دیگر برای خارج کردن میزان بیشتری نشاسته سیب زمینی فرو کردن آن در آب داغ است. در این روش دانه های کوچک نشاسته جذب آب شده و متورم می شوند.

برای انجام این کار ابتدا آب را به جوش آورده و سپس سیب زمینی را در آب داغ برای چند دقیقه بشویید. البته این زمان به اندازه قطعات سیب زمین هم بستگی دارد. ولی نباید بگزارید که سیب زمینی وارد مرحله پخت شود. پس از خارج کردن سیب زمینی از آب جوش، آنها را در آب سرد قرار دهید تا پروسه پختن در آن متوقف شود و سپس آنها را با استفاده از حوله یا دستمال خشک و تمیز، خشک کنید.

محتوای نشاسته بر اساس نوع

سیب زمینی های سرشار از نشاسته، دارای بافت نرم تر و درشت تر هستند؛ که برای تهیه سیب زمینی پخته، سیب زمینی سرخ شده، چیپس و پوره سیب زمینی مناسب هستند.

وجود نشاسته ها در هنگام تهیه سیب زمینی پخته یا سیب زمینی سرخ شده در واقع مطلوب هستند؛ زیرا رطوبت کمتری دارند و می توانند مایعات را جذب کنند. این ویژگی همچنین منجر به بافت نرم و لطیف در سیب زمینی می شود، بنابراین حذف نشاسته برای تهیه سیب زمینی سرخ شده ترد و چیپس ضروری است.

انواع سیب زمینی دارای نشاسته متوسط شامل سیب زمینی زرد، سیب زمینی بنفش و سیب زمینی سفید است. حذف نشاسته در هنگام استفاده از سیب زمینی برای تهیه سیب زمینی سرخ شده و چیپس سودمند است.

حفظ نشاسته

اگر بخواهید میزان نشاسته را در رژیم غذایی خود کاهش دهید، بلافاصله بعد از خیساندن سیب زمینی، نشاسته و آب آن را دور بریزید.

اما از می خواهید نشاسته را حفظ کنید، سیب زمینی را بعد از خیساندن در آب در یک حوله قرار دهید و رطوبت را تا آنجا که ممکن است بگیرید. سپس اجازه دهید نشاسته باقی مانده در آب ته نشین شود و در انتهای کاسه قرار گیرد. حالا می توانید نشاسته و سیب زمینی را قبل از پخت و پز ترکیب کنید.