فواید ناشی از حذف گوشت قرمز از رژیم غذایی بر روی بدن

مصرف یا اجتناب از مصرف گوشت قرمز یک انتخاب شخصی است. انتخاب افراد مختلف در این تصمیم گیری بسیار متفاوت است. به طوری که برخی حتی نمی توانند به حذف گوشت قرمز از رژیم غذایی خود فکر کنند ولی برخی ترجیح می دهند برای ارتقاء سلامت بدن خود این ماده را به طور کامل کنار بگذارند.

محققان آژانس سرطان سازمان بهداشت جهانی (WHO) و آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، در اکتبر سال ۲۰۱۵ گزارش هشدار دهنده ای را منتشر کردند.

بر اساس مطالعات انجام شده در طی بیش از ۲۰ سال، این گزارش، توان بالقوه ایجاد سرطان توسط دو نمونه از گوشت های پرطرفدار مانند گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده مورد بررسی قرار داده است.

گوشت قرمز شامل انواع گوشت های عضلانی مانند گوشت گاو، گوشت گوسفند، گوساله و بز است.

گوشت فرآوری شده نیز شامل گوشتی است که تحت فرآیندهایی مانند پخت، تخمیر و دودی کردن قرار گرفته و دیگر در حالت طبیعی خود نیست. سوسیس، ژامبون، کالباس، همبرگر، هات داگ و … از جمله گوشت های فرآوری شده هستند.

طبق گزارشی که در بالا به آن اشاره کردیم، مصرف منظم گوشت های فرآوری شده احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش می دهد. کارشناسان معتقدند که افرادی که هر روز ۵۰ گرم گوشت فرآوری مصرف می کنند خطر ابتلا به سرطان را در بدن خود افزایش می دهند.

کارشناسان معتقدند که گوشت های فرآوری شده به تنهایی عامل سرطان زا نیستند. اما وقتی به طور مرتب و در کنار دیگر گوشت ها استفاده می شوند، خطر ابتلا به بیماری را چند برابر می کنند.

درست است که گوشت خواص زیادی برای بدن دارد اما ما در ادامه این مطلب مجله پیام سلامت به طور اختصاصی در مورد فواید ناشی از حذف گوشت قرمز از رژیم غذایی بر روی بدن صحبت می کنیم.

فواید ناشی از حذف گوشت قرمز از رژیم غذایی

سلامت قلب شما بهبود می یابد

التهاب مکانیسم دفاع بدن در برابر حمله میکروارگانیسم ها و ویروس هایی است که باعث بیماری می شوند. با این حال، غذاهای خاص مانند گوشت، التهاب آور هستند و یا ممکن است التهاب را ادامه دهند. التهاب پایدار علت اصلی بیماری های جدی، از جمله بیماری های قلبی است.

Neu5Gc مولکولی است که در بدن تولید نمی شود اما در گوشت قرمز یافت می شود.

طبق نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵ در مجله National Academy of Sciences منتشر شده است، هنگامی که شما گوشت قرمز می خورید، بدنتان به این مولکول خارجی واکنش نشان می دهد و باعث فعال شدن التهاب در بدن، به عنوان یک پاسخ ایمنی، می شود. هنگامی که به طور مرتب گوشت می خورید، بدن به این شیوه خود برای پاسخگویی ادامه می دهد، به این ترتیب التهاب ادامه می یابد.

علاوه بر این، گوشت قرمز حاوی ترکیباتی به نام L-کارنیتین است که بر اساس مطالعه انجام و منتشر شده در Nature Medicine در سال ۲۰۱۳، باعث مسدود شدن عروق می شود و به طور متقابل با باکتری های روده ارتباط برقرار می کند. اختلال در شریان ها یکی از علل مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی است.

از بدن شما در برابر سرطان محافظت می کند

التهاب علت اصلی انواع بیماری های بالقوه کشنده از جمله سرطان است. گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که سرطان زایی گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده، اگر با مصرف منظم هر نوع دیگری از گوشت همراه شود، تشدید می شود.

مطالعات قبلی همچنین ارتباط بین مصرف گوشت و افزایش خطر ابتلا به سرطان های خاص را نشان داده اند.

بر اساس مطالعه ای که در سال ۲۰۰۴ در Environmental and Molecular Mutagenesis منتشر شده مشخص گردیده که، مصرف زیاد گوشت با بروز سرطان کولورکتال همراه است. این مطالعه یادآوری می کند که وقتی که گوشت پخته می شود و یا حتی در دماهای بالا دودی می شود، مواد شیمیایی خاصی را آزاد می کند که DNA انسان را تغییر می دهد و باعث می شود که آنها بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار داشته باشند.

رژیم گیاهخواری چنین خطراتی را ایجاد نمی کند.

بر طبق نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۹ در British Journal of Medicine منتشر شده، گیاهخواران کمتر از گوشت خواران در معرض خطر ابتلا به سرطان های خاص (معده، تخمدان و مثانه) هستند.

حذف گوشت قرمز از رژیم غذایی باعث کاهش اسیدهای صفراوی و استرول های خنثی شده و سپس موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود. اسیدهای صفراوی و استرول های خنثی، چربی هایی هستند که در فرایند تولید مدفوع ایجاد می شوند و بدن را در معرض خطر سرطان کولون قرار می دهند.

موجب افزایش طول عمر می شود

خوردن گوشت، به ویژه گوشت قرمز و انواع گوشت های فرآوری شده، ممکن است طول عمر شما را کوتاه کند.

بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۳ در The American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده، تجزیه و تحلیلی که از الگوی غذایی هزاران آمریکایی و اروپایی به دست آمده نشان داد که گیاهخواران و کسانی که گوشت کمی استفاده می کنند زندگی طولانی تری دارند.

مطالعه ای نیز در سال ۲۰۱۲ در Archives of Internal Medicine منتشر شد که در آن الگوهای غذایی هزاران نفر مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان داد که کسانی که بیشتر گوشت قرمز مصرف کرده اند، خطر بیشتری را برای ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان تجربه کردند.

کسانی که به صورت روزانه گوشت قرمز مصرف می کنند، شانس مرگ و میر خود را ۱۳ درصد افزایش می دهند و کسانی که روزانه گوشت قرمز فرآوری شده می خورند، خطر مرگ و میر را در بدن خود ۲۰ درصد افزایش می دهند.

حذف گوشت قرمز از رژیم غذایی و جایگزینی آن با منابع پروتئین گیاهی مانند محصولات لبنی، حبوبات و آجیل، ممکن است طول عمر را افزایش دهد.

وزنتان کم می شود

حذف گوشت قرمز از رژیم غذایی باعث کاهش کل کالری مصرف شده می شود و می تواند به کاهش وزن کمک کند.

بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۷ در Obesity منتشر شده، مشخص شد که رعایت رژیم گیاهی مبتنی بر گیاه در عرض ۱ الی ۲ سال، با کاهش وزن قابل توجهی در افرادی که دارای اضافه وزن بودند همراه بود.

رژیم های گیاهی و وگان غنی از غلات کامل، سبزیجات و میوه ها هستند که منابع غنی از فیبر می باشند. فیبر همیشه با کاهش شاخص توده بدنی (BMI) و وزن ارتباط مثبت دارد. علاوه بر این، غذاهای گیاهی ارزش غذایی بیشتر و کالری کمتری دارند.

طبق نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵ در Journal of General Internal Medicine منتشر شده، افرادی که رژیم غذایی گیاهی داشتند نسبت به کسانی که رژیم غیر گیاهی داشتند، ۵/۵ پوند بیشتر وزن خود را کاهش دادند.

از دیابت جلوگیری کرده و مدیریت آن را ساده می کند

مقاومت به انسولین بیماری است که در آن بدن شروع به مقاومت در برابر انسولین می کند. انسولین هورمونی است که سطح قند خون را کنترل می کند. این مقاومت منجر به دیابت نوع ۲ می شود.

افزایش وزن، به ویژه وزن شکمی، همراه با ایجاد دیابت است. طبق نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۱ در Diabetic Medicine منتشر شده، رژیم گیاهخواری کم کالری وزن شکمی را کم کرده و موجب تنظیم حساسیت به انسولین در بیماران دیابتی می شود.

گوشت قرمز، به ویژه انواع فرآوری شده آن، حاوی مقادیر زیادی سدیم، نیترات ها و نیتریت ها است که از طریق مهار فعالیت سلول های بتای که مسئول تولید انسولین هستند، مقاومت به انسولین را افزایش می دهد.

از سوی دیگر، رژیم های گیاهی حاوی موادی مانند آجیل، دانه های کامل، لوبیا و لبنیات کم چرب به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهند.

طبق تحقیق سال ۲۰۱۳ که در Nutrition, Metabolism and Cardiovascular Diseases منتشر شده، افراد وگان و گیاهخوار، و همچنین کسانی که گاه به گاه گوشت مصرف می کنند، نسبت به غیر گیاهخواران با خطر کمتری برای ابتلا به دیابت نوع ۲ مواجه بودند.

فشار خون را تحت کنترل شما نگه می دارد

طبق نتایج مطالعه ای که در سال ۲۰۱۵ در Journal of Pulmonary and Respiratory Medicine منتشر شده، مصرف منظم گوشت قرمز با افزایش فشار خون همراه است.

این مطالعه همچنین یادآور می شود که هنگامی که باکتری های رود گوشت قرمز را متابولیزه می کنند، ترکیبی به نام trimetilamine-N-oxide آزاد می شود. این ترکیب ممکن است به افزایش فشار خون کمک کند.

علاوه بر این، گوشت قرمز شامل مقدار زیادی چربی های اشباع شده است. مصرف منظم چربی های اشباع در دراز مدت منجر به انسداد شریان ها می شود. انسداد و گرفتگی رگ باعث می شود که آن ها برای رساندن اکسیژن و مواد مغذی به سراسر بدن مجبور باشند زیاد کار کنند و تحت فشار باشند. این فشار از طریق افزایش فشار خون در بدن ظاهر می شود.

علاوه بر این، گوشت های فرآوری شده نه تنها چربی های اشباع زیادی دارند، بلکه حاوی مقدار مضری سدیم هستند که عامل دیگری برای افزایش فشار خون است.

از درد آرتریت روماتوئید جلوگیری می کند

افرادی که مبتلا به آرتریت روماتوئید (RA) هستند احتمالا شنیده اند که رژیم غذایی خاصی وجود دارد که موجب کاهش علائم آن ها می شود. مطالعات نشان داده اند که برخی از رژیم های غذایی ممکن است رفتار میکروارگانیسم هایی که نقش مهمی در ارتقای درد RA دارند، را تغییر دهند.

طبق نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۰۲ در The Journal of Alternative and Complementary Medicine منتشر شده، بیماران مبتلا به  آرتریت روماتوئید متوسط و شدید با حذف گوشت قرمز از رژیم غذایی خود به طور قابل توجهی شاهد کاهش علائم بودند.

ممکن است آکنه را بهبود دهد

گوشت منبع غنی از ویتامین B12 است. مصرف بیش از حد این ویتامین می تواند باعث بروز آکنه شود. بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ در Science Translational Medicine منتشر شده است محققان خاطر نشان کردند که مسیرهای پوستی که مسئول تولید ویتامین B12 هستند در افراد مستعد آکنه متفاوت از افراد بدون آکنه است.

تحقیقات بیشتری نشان داد افرادی که به صورت تزریقی ویتامین B12 دریافت کرده بودند، چند روز بعد آکنه را شاهد بودند. ضمنا این آزمایش بر روی P. acnes (ژن آکنه) این افراد در آزمایشگاه، تولید پورفیرین، ترکیباتی که باعث التهاب در آکنه می شود را نشان داد.

از آنجا که گوشت منبع غنی از ویتامین B12 است، مصرف منظم آن احتمال دارد که آکنه را فعال کند. بنابراین با حذف گوشت قرمز از رژیم غذایی خود می توانید پوست بهتری نیز داشته باشید.