حقایقی درباره کولیک نوزادان

کودک شما هر شب ساعت ها در یک زمان مشخص گریه می کند و شما را تا سر حد مرگ می ترساند؟ چه چیز می تواند نوزاد را به این حد آسیب پذیر کند؟ همه نوزادان گریه را به عنوان راهی برای بیان احساسات و نیازهای خود می دانند اما زمانی که یک کودک بیش از ۳ ساعت در روز و بیش از ۳ روز در هفته به مدت حداقل ۳ هفته گریه کند این نشانه از یک بیماری به نام قولنج است. کولیک یا همان قولنج معمولا هیچ مفهوم پزشکی ندارد و در نهایت به خودی خود از بین می رود. تخمین زده شده که ۴۰٪ از تمام نوزادان معمولا بین هفته ۳ و ۶ پس از تولد به کولیک نوزادان مبتلا می شوند و تا ۳ الی ۴ ماهگی به خودی خود درمان می شوند. در صورتی که کودک بیش از این زمان بی تابی کند نشانه از بیماری دیگری دارد.

چند واقعیت درباره کولیک نوزادان

  • نوزادان کولیکی مشکلی در مکیدن نداشته و اشتهای خوبی دارند. این کودکان همچنین رشد متعادلی را نیز تجربه می کنند. اگر نوزاد شما به خوبی تغذیه نمی کند و یا رفلکس مکیدن قوی ندارد حتما با پزشک مشورت کنید.
  • نوزادان کولیکی معمولا استفراغ دارند اما اگر این استفراغ تفی و همراه با از دست دادن وزن باشد حتما به پزشک مراجعه کنید. استفراغ تفی استفراغی است که در آن محتویات معده با شدت از دهان خارج می شود. استفراغ عادی می تواند نشانه ای از قولنج یا کولیک باشد.
  • نوزادان کولیکی معمولا مدفوع نرمالی دارد. اگر کودک اسهال خونی داشت نشان از کولیک نیست و حتما باید به پزشک مراجعه کنید.
حقایقی درباره کولیک نوزادان
کولیک نوزادان

چه عواملی باعث کولیک در نوزادان می شود؟

پزشکان مطمئن نیستند چه چیزی باعث قولنج می شود. برخی عدم تحمل شیر گاو را دلیل کولیک می دانند این در حالی است که تحقیقات نشان می دهد نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند بیشتر از کولیک رنج می برند. برخی دیگر معتقدند که تغییر در رژیم غذایی مادر علت قولنج نوزادان است. به همین خاطر در برخی از زنان با خوردن کافئین کولیک از بین می رود و در برخی دیگر از مادران، قولنج با قطع مصرف لبنیات، سویا، تخم مرغ و یا محصولات تهیه شده از گندم درمان می شود.

برخی از نظریه ها نشان می دهد که کولیک زمانی که سرعت حرکت غذا در دستگاه گوارش نوزاد زیاد می شود، یا هضم در بدن او ناقص انجام می شود، اتفاق می افتد. نظریه دیگر بیان می کند که، کولیک در نوزادان با خلق و خوی نوزاد و یا برخی از بیماری ها مانند ریفلاکس معده به مری ارتباط دارد. تحقیقات نشان می دهد نوزادانی که مادران سیگاری دارند به احتمال بیشتری به کولیک مبتلا می شوند.