خارش بدن از علل تا درمان های طبیعی

خارش پوست در یک منطقه خاص و یا تمام بدن می تواند خسته کننده و ناراحت کننده باشد. خارش می تواند از یک غلغلک دادن خفیف تا احساس خارش شدید و ناگهانی باشد. در اغلب موارد، احساس خارش بدن با بالا رفتن سطح استرس فرد بدتر شده چرا که استرس خارش را شدید تر می کند. بیماری هایی مانند اگزما، پسوریازیس، آلرژی، آفتاب سوختگی، یا عفونت قارچی می تواند سبب خارش پوست در سراسر بدن شما شود. بسیاری از افراد می گویند که خارش بدن حسی مانند چیزی خزنده بر روی پوست و یا احساس سوزن سوزن شدن و یا غلغلک شدن درست در زیر سطح پوست، ایجاد می کند. خاراندن پوست به دلیل حس خوشایند رهایی از خارش، وسوسه انگیز است. با این حال، نتیجه آن ایجاد یک چرخه خارش می گردد که در آن خارش غیرقابل کنترل می شود و فرد احساس می کند که نمی تواند خاریدن را متوقف کند. در این مقاله به بررسی علل خارش بدن پرداختیم تا به شما برای جلوگیری از آن کمک کنیم. همچنین شما با بسیاری از درمان های طبیعی مفید برای کمک به تسکین و رهایی از خارش پوست آشنا می شوید. اول از همه، به یکی از علل اصلی که باعث می شود خارش پوست شدید تر شود یعنی استرس می پردازیم.

خارش بدن و استرس – نحوه ارتباط آن ها

استرس می تواند سبب خارش شدیدتر پوست گردد و پوست را مستعد ابتلا به شیوع اگزما، پسوریازیس، آکنه، کهیر، و انواع دیگر از خارش کند. دکتر دبرا جلیمن در WebMD می گوید که استرس باعث می شود که پوست حساس تر شود و زودتر واکنش نشان دهد. که این امر باعث شروع چرخه از استرس و مشکلات پوست می شود زیرا یک فرد شروع به نگران شدن در مورد ظاهر خود می کند، که این نگرانی به استرس اضافه می کند. همچنین مطالعات نشان داده است که یک ارتباط مستقیم بین بیماری خارش بدن و استرس وجود دارد. متخصص پوست، دکتر ریچارد دی. گرنستین تحقیقاتی راجع به ارتباط بین سیستم عصبی و بیماری التهابی پوست انجام داد. تحقیقات او نشان داد که استرس سبب آزادسازی مواد شیمیایی از پایانه های عصبی پوست می شود، که بر نحوه پاسخ بدن به عملکردهای مهم تاثیر می گذارد. این مواد شیمیایی می تواند به التهاب پوست منجر شود. یک مطالعه توسط دانشگاه تمپل نشان داد که که دانش آموزانی که تحت استرس بودند بیشتر دچار خارش سراسری پوست، تکه های پوسته پوسته در پوست سر و بثورات خارش دار در دست می شدند. یکی از بهترین راه های پیشگیری از خارش پوست در هر قسمت از بدن یادگیری نحوه مدیریت بهتر استرس می باشد. کاهش سطح استرس همچنین سبب تاثیر بیشتر درمان های طبیعی در تسکین خارش بدن می گردد. درمان های طبیعی موثر زیادی برای استرس و اضطراب وجود دارد، از جمله اسانس های آرامبخش (روغن های ضروری) ، که شما می توانید برای جلوگیری از اثرات مخرب استرس از آن ها استفاده کنید.

خارش بدن – علل و درمان ها

اگزما

اگزما یک بیماری التهابی پوست است که باعث خارش، قرمز شدن و خشکی پوست می شود و می تواند بر هر نقطه از بدن تاثیر بگذارد. خارش ناشی از اگزما می تواند بسیار شدید، و خاریدن پوست می تواند منجر به عفونت های پوستی ثانویه شود. فرم های مختلف از اگزما وجود داردکه سبب خارش پوست می گردند:

  • درماتیت آتوپیک
  • درماتیت تماسی
  • درماتیت تحریکی

درماتیت آتوپیک یک واکنش های آلرژیک پوستی مزمن است که اغلب ارثی است. تماس و تحریک درماتیت زمانی رخ می دهد که پوست در تماس با مواد شیمیایی و یا موادی که باعث ایجاد خارش می گردند، می باشد. برای جلوگیری از شیوع بیماری راش خارش پوست ناشی از اگزما ، کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی توصیه کرده است تا هر ماده ای که باعث تحریک درماتیت می گردد را شناسایی کنیم. خوب است به یاد داشته باشید که علائم بلافاصله ظاهر نمی شود و می تواند تا ۲ روز طول بکشد تا پوست شروع به خارش کرده و ملتهب شود. روغن نارگیل می تواند به تسکین خارش پوست که توسط اگزما ایجاد می شود، کمک کند. روغن نارگیل دارای خواص ضد التهاب، ضد قارچ و ضد باکتری است که آن را یک ماده طبیعی مناسب برای تسکین خارش بدن و التهاب می سازد. همچنین می تواند به پیشگیری از عفونت ثانویه در حال توسعه به علت خاراندن کمک کند. برای استفاده از روغن نارگیل برای درمان خارش بدن ، مقداری از روغن نارگیل را چندین بار در روز و قبل از رفتن به رختخواب به طور مستقیم بر روی پوست خارش دار بمالید. شما همچنین می توانید از بانداژ روغن نارگیل برای تسکین اگزما در بدن خود استفاده کنید. مقداری از روغن نارگیل را گرم  کرده و یک تکه پنبه درآن بغلطانید و سپس آن را بر روی ناحیه اگزما گذاشته و به آرامی با یک بانداژ آن را نگه دارید. اجازه دهید ۱۵-۲۰ دقیقه در همان حالت بماند تا به کاهش التهاب و درد ناشی از اگزما، کمک کند. شما همچنین می توانید آلوئه ورا و روغن نارگیل را ترکیب کرده و مخلوطی تهیه کنید که به از بین بردن خارش پوست ناشی از اگزما کمک می کند.

آلرژی

آلرژی یک دلیل شایع برای خارش پوست می باشد، و تکه های خارش دار می توانند بر روی هر ناحیه از بدن ظاهر شود. بر طبق نظر متخصصان کلینیک مایو، آلرژی غذایی و واکنش های آلرژیک به حیوانات خانگی می تواند سبب خارش بدن ، اگزما، کهیر (تکه های قرمز خارش دار پوست)، و خارش در دهان (ناشی از آلرژی غذایی) گردد. دکتر ملیسا سی. استاپلر معتقد است که، در برخی افراد، ورزش می تواند یک واکنش آلرژیک به مواد غذایی ایجاد کند و سبب احساس خارش در سراسر بدن گردد. بهترین راه برای جلوگیری از خارش بدن ناشی از آلرژی، جلوگیری از هر عملی است که باعث تحریک آلرژی می شود. در مورد آلرژی های غذایی، لازم است که برچسب روی محصولات غذایی را با دقت بخوانیم. اگر آلرژی به حیوان خانگی باعث ایجاد خارش شده است، تمیز نگه داشتن خانه با جارو برقی و تغییر ملافه به طور منظم می تواند به جلوگیری از خارش کمک کند. آنتی هیستامین ها می توانند به کاهش علایم آلرژی کمک کنند. با توجه به مطالعه منتشر شده توسط دانشگاه ایالتی آریزونا، مصرف ۲ گرم ویتامین C روزانه می تواند به جلوگیری از واکنش های آلرژیک کمک کند.

کهیر

کهیر می تواند سبب خارش بدن گردد. کهیر در هر جای بدن می تواند ظاهر شود و سبب خارش خفیف تا شدید گردد. کهیرها واکنش آلرژیک بدن در تماس با یک ماده آلرژی زا هستند. مطابق نظر مرکز پزشکی دانشگاه مریلند برخی از شایع ترین موادی که سبب تحریک کهیر و ایجاد خارش می گردند عبارتند از:

آلرژی به حیوان خانگی، نیش حشرات، مواد غذایی خاص مانند صدف، تخم مرغ، شیر و آجیل، و گرده گیاهان

با این حال، استرس شدید نیز می تواند باعث به وجود آمدن کهیر شود که در نتیجه آن پوست خیلی خارش دار می شود. روغن بابونه می تواند به خلاص شدن از شر خارش ناشی از کهیر کمک کند زیرا سبب تسکین پوست می گردد. در واقع، مطالعات نشان داده اند که روغن بابونه از آزاد شدن هیستامین جلوگیری می کند. برای تهیه مخلوط بابونه تسکین دهنده کهیر، ۵ قطره از روغن بابونه با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. با استفاده از یک تکه پنبه، مخلوط را بر روی کهیر مالیده تا احساس خارش در پوست و تورم کاهش یابد.

عفونت های قارچی

یکی دیگر از علت خارش بدن می تواند یک عفونت قارچی کاندیدا باشد. عفونت های پوستی ناشی از مخمر کاندیدا می تواند سبب خارش، بثورات، پوسته پوسته شدن و تورم شود. عفونت کاندیدا (کاندیدیازیس) می تواند به دلیل سیستم ایمنی ضعیف، استفاده از آنتی بیوتیک ها، اضافه وزن و یا بارداری ایجاد شود. برای جلوگیری از عفونت های پوستی ناشی از رشد بیش از حد کاندیدا در بدن، توصیه می شود از پروبیوتیک ها استفاده کنید. این امر به ویژه اگر شما مجبور به مصرف یک دوره آنتی بیوتیک هستید کمک کننده است، به این دلیل که پروبیوتیک ها به حفظ تعادل مناسب باکتری ها در دستگاه گوارش کمک می کنند. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۶ بر روی پروبیوتیک انجام شد نشان داد که آن ها به کاهش عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها و نیز مهار رشد بیش از حد کاندیدا کمک می کنند. مطالعات دیگر برروی پروبیوتیک ها نشان می دهد که آن ها می توانند به کاهش سطح استرس در افراد و بهبود عملکرد مغز کمک کنند. یک روش بسیار مناسب برای رهایی از خارش ناشی از کاندیدا استفاده از سرکه سیب خام می باشد. سرکه سیب خام یک درمان موضعی موثر برای جلوگیری از خارش پوست و برای کشتن عفونت ها می باشد. سرکه سیب خام فراوری نشده را به میزان مساوی با آب مخلوط کنید. با استفاده از یک تکه پنبه، و برای تسکین سریع خارش، مخلوط را بر روی پوست خارش دار بمالید. شما همچنین می توانید یک یا دو فنجان سرکه سیب خام را به یک وان آب گرم اضافه کنید و به مدت ۲۰ دقیقه در آن دراز بکشید این امر می تواند به درمان خارش بدن کمک کند. برای گرفتن نتایج بهتر، چند قطره از روغن درخت چای را که با روغن حامل مخلوط شده است را به آن اضافه کنید. روغن درخت چای نیز به از بین بردن عفونت های قارچی و تسکین نواحی خارش دار پوست کمک می کند. سرکه سیب طبیعی نیز می تواند به تسکین خارش پوست ناشی از اگزما و پسوریازیس کمک کند (دلایل بسیاری وجود دارد که شستن صورت با سرکه سیب طبیعی را توصیه می کند)

خارش بدن از علل تا درمان های طبیعی
خارش بدن از علل تا درمان های طبیعی

پسوریازیس

پسوریازیس تکه های قرمز و ملتهب از پوست است که می تواند بسیار خارش دار و دردناک باشد. تکه های خارش دار پوست هم چنین می تواند با فلس های نقره ای پوشیده شده باشد. پزشکان در کلینیک مایو می گویند که پسوریازیس یک پاسخ خود ایمنی است و می تواند از این طریق تحریک گردد:

عفونت، آفتاب سوختگی، فشار، هوای سرد، سیگار کشیدن، مصرف زیاد الکل و برخی داروها

برای جلوگیری از شیوع بیماری پسوریازیس باید سعی کنید از خشک شدن پوست جلوگیری کرده و آن را مرطوب نگه دارید. یکی از راه های درمان پسوریازیس به طور طبیعی افزودن روغن نارگیل به رژیم غذایی و یا استعمال آن به صورت موضعی می باشد. حمام بلغور جو دوسر یک درمان تسکین دهنده برای کمک به تسکین خارش بدن شما است، و می تواند به درمان جوش پسوریازیس کمک کند. بلغور جو دوسر یک درمان موثر برای اگزما نیز است، زیرا حاوی خواص تسکین دهندگی و التیام پوست ملتهب می باشد. برای ایجاد یک حمام بلغور جو دوسر برای از بین بردن هر نوع خارش پوست، شما باید ۲ فنجان بلغور جو دوسر زمین را دورن جوراب قدیمی بریزید و سپس آن را زیر شیر آب وان قرار داده و وان را با آب ولرم پر کنید. هر چند وقت یکبار جو دوسر را فشار دهید تا مایع بیشتری از آن خارج گردد. سپس در حمام استراحت کرده و اجازه دهید بلغور جو دوسر خارش را از بدن شما دور کند. زردچوبه نیز می تواند به تسکین خارش بدن کمک کند. دلیل آن این است که، بر اساس تحقیقات، کورکومین (ترکیب اصلی در زردچوبه) ضد التهاب است و سلول های ایمنی که باعث پسوریازیس می شود را سرکوب می کند. استفاده از زردچوبه برای درمان پسوریازیس احتمالا برای مناطق کوچک پوست عملی تر است. برای تهیه خمیر زردچوبه برای کاهش خارش پوست، باید مقداری آب و پودر زردچوبه را با هم مخلوط کنید تا یک خمیر ضخیم به دست آید. قبل از رفتن به رختخواب مخلوط به دست آمده را بر روی نواحی پسوریازیس مالیده و با گاز استریل آن را پوشش دهید. صبح،  مخلوط زردچوبه را با آب گرم شستشو دهید. به یاد داشته باشید، که زردچوبه می تواند ملافه را زرد رنگ کند (و هم چنین پوست را) ، بنابراین لازم است گاز را با دقت بر روی مخلوط قرار دهید.

ساس و کک رختخواب

ساس تخت خواب و کک می تواند باعث خارش بدن گردد، به معنای واقعی کلمه از سر تا پا، بسته به جایی که آنها نیش می زنند دچار خارش می شود. برخی از افراد هیچ واکنش به ساس تخت خواب ندارند. با این حال، در افراد دیگر، گزش ساس تخت خواب می تواند سبب واکنش های آلرژیک و خارش بیش از حد در سراسر بدن شود. ساس تخت خواب و کک لزوما نشانه ای از عدم رعایت نظافت نمی باشد و می تواند در هر نقطه ای پیدا شود. با این حال، درمان عفونت های ساس تخت خواب دشوار است. شما می توانید خارش ناشی ازساس تخت خواب یا کک را با استفاده از روغن درخت چای درمان کنید. یک قطره از روغن را بر روی محل نیش مالیده تا خارش از بین برود. نبایستی روغن درخت چای را به طور مستقیم در نواحی بزرگی از پوست استفاده کنید. برای تسکین نواحی بزرگتر خارش دار پوست شما می توانید ۲ الی ۳ قطره روغن درخت چای را به یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل  اضافه کرده و آن را بر روی پوست آسیب دیده بمالید. روغن درخت چای هم چنین یک حشره کش و آفت کش طبیعی به شمار می آید و شما می توانید برای کشتن ساس تخت خواب یک اسپری درست کنید. ۲۰ قطره از روغن درخت چای را به یک بطری اسپری که با آب پر شده است اضافه کنید. و آن را در اطراف تخت خود جایی که فکر می کنید ساس تخت خواب ممکن است در آن جا پنهان شده باشند، اسپری کنید. شما هم چنین می توانید از دیگر راه های طبیعی برای رهایی از کک استفاده کنید.

آفتاب سوختگی

اگر شما برای مدت زمان طولانی زیر نور خورشید قرار گرفته باشید، این کار می تواند سبب خارش غیر قابل کنترل در سراسر بدن شما شود. علایم آفتاب سوختگی معمولا چند ساعت پس از زمانی که در آفتاب هستید ظاهر می شود. علایم شایع آفتاب سوختگی عبارتند از:

  • پوست قرمز که می تواند دردناک و حساس به لمس باشد
  • خارش و پوسته پوسته شدن پوست چند روز بعد
  • پوستی که در هنگام لمس احساس ناراحتی می کند
  • تورم و تاول
  • سردرد و تب

برای جلوگیری از آفتاب سوختگی ، لازم است پوست خود را بپوشانید و همیشه از کرم ضد آفتاب با SPF مثبت ۳۰ بر روی پوست استفاده کنید. توصیه می شود بین ساعات ۱۰:۰۰ صبح تا۱۶:۰۰ بعد از ظهر که خورشید شدیدتر می تابد، از قرار گرفتن در زیر نور خورشید اجتناب کنید. اگر شما دچار یک خارش وحشتناک ناشی از آفتاب سوختگی شدید هستید می توانید با استفاده از ژل آلوئه ورا آن را تسکین دهید. خواص آلوئه ورا به متوقف کردن خارش بدن ، کاهش التهاب و درمان پوست سوخته و آسیب دیده، کمک می کند. ساده ترین راه برای استفاده از آلوئه ورا برای خارش، مالیدن ژل آلوئه ورا به طور مستقیم بر روی نواحی خارش دار پوست می باشد.

خارش بدن در دوران بارداری

خارش شدید بدن در دوران بارداری می تواند نشانه ای این باشد که فرد مبتلا به کلستاز بارداری است که نوعی بیماری کبدی شایع است که تنها در دوران بارداری اتفاق می افتد. بر طبق نظر پزشکان کلینیک مایو خارش در دوران بارداری تنها بر روی دست و پا تاثیر می گذارد، اما برخی از زنان خارش در همه جای بدن را تجربه می کنند. خارش معمولا در سه ماهه سوم بارداری شروع می شود و می تواند تا زمان زایمان به تدریج بدتر شود. خارش بایستی چند روز پس از زایمان از بین برود. پزشکان معتقدند که دلایل خارش شدید پوست در دوران بارداری با هورمون که کبد را تحت تاثیر قرار می دهد مرتبط است. کلستاز بارداری هم چنین می تواند در خانواده ها نیز اتفاق بیفتد. اگر شما در دوران بارداری متوجه خارش شدید، شدید لازم است که این موضوع را با پزشک مراقبت های بهداشتی خود در میان بگذارید، زیرا کلستاز بارداری می تواند بر روی نوزاد نیز تاثیر بگذارد و سبب عوارضی گردد. رهایی از خارش در دوران بارداری با درمان های خانگی معمولا مشکل است. شما می توانید از حمام گرم بلغور جو دوسر برای تسکین خارش سراسری بدن استفاده کنید. استفاده از کیسه یخ بر روی ناحیه خارش دار پوست نیز می تواند تسکین موقتی برای خارش باشد.

نادرترین دلایل ایجاد خارش بدن

برخی از دلایل در خارش بدن کمتر شایع است این دلایل عبارتند از:

سرطان

موسسه خیریه تحقیقات سرطان می گوید که برخی از تومورهای سرطانی می تواند باعث خارش در سراسر بدن شود. پزشکان معتقدند این موضوع می تواند واکنش بدن به تومور باشد و خارش بایستی پس از شروع درمان از بین برود.

مشکلات تیروئید

مطابق نظر خدمات بهداشت ملی در انگلستان، تیروئید پر کار یا underactive می تواند سبب بدن شود.

بیماری کلیوی

بیماری کلیوی مزمن می تواند سبب خارش شدید روزانه گردد که ناشی از اوره بیش از حد در خون می باشد. پوست خارش دار معمولا بر روی نیمه بالایی بدن است. افراد تحت درمان با همودیالیز معمولا خارش اورمیک دارد. این خارش مزمن است و با بیماری های کلیوی مرتبط می باشد.

بیماری کبد

دکتر آدام هاسنی در WebMD  می گوید که یکی از نشانه های سیروز کبدی خارش است. که  معمولا با زردی پوست، خستگی، کاهش وزن، درد شکم و عفونتهای مکرر همراه است.