خارش پوست بعد از حمام کردن یا دوش گرفتن باعث می شود یک تجربه دلپذیر به یک تجربه آزار دهنده، با امکان خطرات بهداشتی، تبدیل شود. خارش پوست با نام پزشکی pruritus شناخته شده است، و می تواند با برخی از اختلالات همراه باشد. خارش پوست بعد از حمام کردن بسیاری از افراد را درگیر کرده و می تواند در منطقه خاصی از پوست یا در سراسر بدن به وجود آید. این خارش می تواند بثورات جلدی ایجاد کرده و طیف گسترده ای از خارش از خفیف تا شدید را به همراه داشته باشد.

بسیاری از مردم از این موضوع شکایت دارند که پس از استحمام پوستشان به قدری خارش و قرمزی دارد که باعث ایجاد ترک می شود. ترک خوردن پوست می تواند منجر به عفونت های پوستی ثانویه شده و اگر کنترل نشود، پوست را  آسیب پذیر کند. این عارضه همچنین می تواند بیماری های پوستی موجود را تشدید کند. خوشبختانه، چند درمان خانگی وجود دارد که شما می توانید با استفاده از آن خارش پوست بعد از حمام کردن را تسکین داده و یا در برخی مواقع علت زمینه ای که منجر به خارش و خشکی پوست می شود را درمان کنید.

علل خارش پوست بعد از حمام کردن

دلایل متعددی برای این سوال وجود دارد که چرا شما خارش پوست را پس از دوش گرفتن تجربه می کنید. این دلایل عبارتند از:

دوش طولانی با آب داغ

دوش گرفتن با آب گرم و طولانی مدت پوست را خشک و حساس می کند. پوست به طور طبیعی برای مرطوب نگه داشتن و جلوگیری از ترک، روغن هایی طبیعی تولید می کند. این روغن، زمانی که شما دوش آب گرم به مدت طولانی می گیرید، از بین می رود بنابراین پوست خشک و خارش دار می شود.

حمام کردن در آب سخت

شما ممکن است خارش پوست را پس از دوش گرفتن با آب سخت، تجربه کنید. آب سخت، آب بسیار قلیایی است که حاوی سطح بالایی از یون های کلسیم تعریف شده است. آب سخت، بر روی پوست شما تاثیر می گذارد چون اثر صابون و پاک کننده را کاهش می دهد و باعث می شود باقیمانده مواد بهداشتی از روی پوست به خوبی پاک نشود. باقی مانده صابون بر روی پوست، موجب تحریک، خارش، پوسته پوسته شدن و خشکی پوست می شود. همچنین مواد معدنی موجود در آب سخت نیز می تواند منافذ پوست را، به ویژه در مناطق حساس، مسدود کنند. این موضوع علی الخصوص برای افرادی که به طور طبیعی پوست خشک دارند و یا در حال حاضر از بیماری های پوستی مانند درماتیت رنج می برند، تحریک کننده است.

آلرژی یا حساسیت پوست به محصولات بهداشتی

مواد شیمیایی خشن در محصولات مراقبت از پوست، پوست ظریف شما را تحریک می کند و باعث خارش می شود. این احساس خارش می تواند در هر نقطه از بدن، از چند دقیقه تا چند ساعت پس از پایان استحمام، ایجاد شده و با بثورات همراه باشد. محصولات حاوی الکل، یا آلفا هیدروکسی اسید (AHA)، یا رایحه ها ممکن است خارش پوست بعد از حمام کردن را ایجاد کنند. همچنین ممکن است پوست شما یک واکنش آلرژیک به یک عنصر در یکی از محصولات مراقبت از پوست داشته باشد. این واکنش های آلرژیک، کهیر، خارش و برجستگی های قرمز بر روی سطح پوست را در پی دارد.

بیماری های پوستی موجود

خارش پوست بعد از حمام کردن می تواند علامتی از یک بیماری پوستی مانند اگزما باشد که از قبل وجود داشته است. این بیماری های با دوش گرفتن مداوم آن هم با آب گرم تشدید شده و عود می کنند. چیز دیگری که اگزما را بدتر می کند صابون یا محصولات بهداشت معطر است. یکی دیگر از علل ناشایع که ممکن است باعث خارش پوست بعد از حمام کردن شود یک بیماری نادر پوستی است که در آن، خارش شدید با هر تماس با آب ایجاد می شود. دانستن علت خارش پوست، می تواند به شما کمک کند تا یک درمان موثر پیدا کنید و از شر خارش رهایی یابید.

درمان های خانگی خارش پوست بعد از حمام کردن

در ادامه به تعدادی از راه هایی که می تواند به شما کمک کند تا از شر خارش های آزار دهنده پوست بعد از دوش گرفتن خلاص شوید، اشاره کرده ایم.

محدودیت در دوش گرفتن

شما باید دوش گرفتن یا حمام کردن را در ۵ الی ۱۰ دقیقه به اتمام برسانید. این محدودیت باعث می شود روغن های طبیعی پوست از دست نرود. حمام داغ طولانی ممکن است پوست شما را بیش از حد خشک کند. یکی از شایع ترین علل خارش پوست پس از دوش گرفتن استفاده از آب داغ است. علاوه بر این شما باید درجه آب را نیز پایین بیاورید و به جای آب داغ از آب گرم که کمتر از ۱۰ درجه از دمای بدنتان بیشتر است استفاده کنید.

شما باید تعداد دفعات حمام کردن را نیز کاهش دهید. حمام کردن بیش از حد اغلب می تواند باعث تحریک پوست و ایجاد خارش شود، به خصوص اگر پوست شما به طور طبیعی خشک است و یا یک بیماری پوستی دارید. همانطور که دکتر ریچارد گالو، رئیس بخش درماتولوژی در دانشگاه کالیفرنیا، در سن دیگو توضیح می دهد: “دوش گرفتن مکرر می تواند به خشکی پوست و یا از بین رفتن برخی از باکتری های خوب از سطح پوست دامن زده و مختل کارکرد باکتری های طبیعی پوست شود.”

اجتناب از سایش شدید پوست

محققان دانشگاه مرکز پزشکی مریلند همچنین توصیه می کنند برای جلوگیری از سایش بیش از حد پوست، حمام کردن و زمان آن را کاهش دهید. سایش زیاد می تواند خطر احساس خارش را افزایش دهد. سایش شدید، پوست شما را تحریک کرده و منجر به خارش پوست بعد از حمام کردن می شود.

استفاده از مرطوب کننده بر روی پوست آسیب دیده قبل و بعد از دوش گرفتن

استفاده از نرم کننده روی پوست آسیب دیده قبل از حمام کردن به حفظ رطوبت در منطقه آسیب دیده کمک کرده و یک لایه محافظ برای کاهش خطر ابتلا به خارش بعد از حمام، بر روی آن ایجاد می کند. بعد از استحمام نیز برای به دام انداختن رطوبت بر روی پوست بهتر است قبل از خشک کردن بدنتان و در حالی که هنوز بر روی آن آب وجود دارد، از مرطوب کننده استفاده کنید. این کار باعث می شود پوست نرم و انعطاف پذیر شود.

استفاده از محصولات ملایم مراقبت از پوست

در برخی از مواقع با تغییر نوع محصولاتی که برای پوست استفاده می کنید مانند صابون ها، می توانید به تسکین خارش دست یابید. متخصصان کلینیک مایو توصیه می کنند استفاده از پاک کننده های ملایم برای پوست های خشک و حساس خطر خارش پوست را به حداقل می رساند. حتی اگر پوستتان حساس است از محصولات مراقبت از پوست، مخصوص پوست های حساس استفاده کنید. محققان آکادمی درماتولوژی آمریکا نشان داده اند که اجتناب از مصرف محصولات با رایحه و استفاده از محصولات بدون بو به جای آن ها، در کاهش خارش پوست بسیار موثر است.

درمان اگزما و پسوریازیس

حمام کردن در وان آب حاوی بلغور جو دوسر می تواند پوست شما را تسکین دهید و از خارش پوست بعد از حمام کردن جلوگیری کند. این روش علی الخصوص برای کسانی که یک بیماری زمینه ای مانند اگزما و پسوریازیس دارند بسیار موثر است. برای این کار نصف فنجان بلغور جو دو سر را در یک جوراب زنانه ریخته و آن را به علمک دوش بیاویزید به طوری که مطمئن شوید هنگام باز بودن شیر، آب از بین جوها عبور می کند. سپس با آن آب وان را پر کرده و ۲۰ دقیقه در آب وان دراز بکشید.

یک مطالعه که در مجله Drugs in Dermatology منتشر شده نشان می دهد که بلغور جو دوسر، آنتی اکسیدانی قوی است و خواص ضد التهابی دارد که می تواند تورم و قرمزی همراه با خشکی پوست را کاهش دهد. مطالعه دیگری در همان مجله منتشر شده که نشان داده، بلغور جو دوسر می تواند عواملی که باعث می شود پوست بدن، به طور طبیعی، خود را در برابر عفونت ها محافظت کند، را تقویت می کند. بلغور جو دوسر یک مانع بازدارنده برای عفونت و درمان خارش پوست است.

علل و درمان های خارش پوست بعد از حمام کردن
علل و درمان های خارش پوست بعد از حمام کردن

استفاده از روغن نارگیل برای پوست های خشک پس از دوش گرفتن

روغن نارگیل به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی برای جلوگیری از خارش پوست پس از دوش گرفتن عمل می کند. این روغن یک درمان تسکین دهنده برای خشکی و تحریک شدن پوست است. همچنین می تواند درماتیت آتوپیک یا اگزما را درمان کند. علاوه بر این، خواص ضد باکتری آن می تواند به دفع کردن عفونت، به خصوص اگر پوست را بیش از خارانده اید و موجب ایجاد ترک شده اید، کمک کند.

یک مطالعه منتشر شده در مجله Dermatitis گزارش داد که در آزمایش های بالینی داده، روغن نارگیل بکر  به عنوان یک مرطوب کننده و روغن معدنی، در درمان افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک (اگزما) موثر بوده است. این مطالعه همچنین اشاره کرد که روغن نارگیل خواص اثبات شده ضد عفونی کنندگی نیز دارد. بنابراین، روغن نارگیل یکی از بهترین روغن های طبیعی برای مرطوب کردن پوست آسیب دیده است.

درمان آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی می تواند خارش پوست بعد از حمام کردن ایجاد کند، به خصوص اگر پوست شما چرب و نرمال است. اگر خارش پوست بعد از حمام کردن نتیجه آفتاب سوختگی است، شما باید ابتدا آفتاب سوختگی را درمان کنید. برای این کار از آلوئه ورا استفاده کنید. آلوئه ورا همچنین دارای خواص ضد التهابی است که می تواند به کاهش التهاب ناشی از آفتاب سوختگی کمک کند. مطالعات نشان داده که ژل آلوئه ورا به طور قابل توجهی در درمان اثرات UV و التهاب، بهتر از ژل هیدروکورتیزون ۱% بوده است. شما می توانید برای حفظ رطوبت پوست، سریعا پس از دوش گرفتن، آلوئه ورا را به طور مستقیم بر روی پوست بمالید.

گلیسیرین

گلیسرول، یا گلیسیرین، یک مرطوب کننده طبیعی است که می تواند ظاهر پوست را بهبود بخشد و سرمازدگی پوست خشک و خارش دار را درمان کند. گلیسرول با توجه به خواص جاذب رطوبت خود پوست را مرطوب نگه می دارد. این خاصیت موجب می شود رطوبت موجود در هوای مرطوب، جذب پوست شود. به همین دلیل است که وقتی از آن استفاده می کنید احساس می کنید پوستتان خنک شده است.

یک مطالعه در مجله Oleo Science منتشر شده که در آن اثرات یک لوسیون پوست حاوی گلیسرول در هیدراتاسیون پوست (مرطوب نگه داشتن پوست) بر روی پوست انسان، تست شده است. محققان دریافتند که گلیسرول یک راه حل بلند مدت برای مرطوب کردن پوست است. شما می توانید از مزایای گلیسرول در صابون های گلیسیرینه به عنوان یک پاک کننده ملایم که پوست شما را تحریک نمی کند، استفاده کنید.

راهنمای جلوگیری از خارش پوست بعد از حمام کردن

پیشگیری به شما اطمینان می دهد که از عوارض ناشی از خشکی پوست پس از استحمام در امان هستید. ابتدا باید بدانید که محیط مرطوب حمام یک محیط ایده آل برای رشد باکتری ها است. در ادامه به یک راهنمای اساسی در مورد جلوگیری از خارش پوست بعد از حمام کردن اشاره می کنیم.

تست محصولات جدید و یا جایگزین

اگر می خواهید از محصول جدید بر روی پوست استفاده کنید مقدار کمی از آن را بر روی ساعد دست تست کنید تا مطمئن شوید به آن حساسیت ندارید. همچنین باید این کار را هر زمانی که می خواهید از محصول مراقبت از پوست جایگزین کنید نیز انجام دهید، حتی اگر شما هیچ سابقه واکنش آلرژیک نداشته باشید. شرکت ها گاهی اوقات فرمولاسیون محصولات را تغییر می دهد که ممکن است به واکنش حساسیتی، تحریک پوست و خارش منجر شود.

خشک کردن بدن

قبل از این که لباس بپوشید حتما بدن خود را کامل خشک کنید زیرا در صورت خیس بودن بدن و پوشیدن لباس در همان حالت، موجب می شوید محل مناسبی برای رشد باکتری ها ایجاد شود.

کاهش استرس

استرس نقش مهمی در ابتلا به بیماری های پوستی مانند اگزما ایجاد می کند. سعی کنید برای جلوگیری از ابتلا، تا حد ممکن از استرس به دور باشید. سعی کنید برای آرامش بیشتر از تکنیک های تمدد اعصاب مانند یوگا و مدیتیشن استفاده کنید.