خستگی در دوران بارداری

این کاملا طبیعی است که در زمان بارداری احساس خستگی کنید. در حال حاضر، تغییرات بزرگی در تقریبا همهسیستم های بدن شما در حال وقوع است، که می تواند باعث شود شما احساس خستگی زیادی کنید. حتی اگر شما معمولا قبل از بارداری شب زنده دار بوده اید، ممکن است در زمان بارداری بیدار ماندن برای یک فیلم، و یا حتی برای یک نمایش تلویزیونی ۳۰ دقیقه ای، تقریبا برای شما غیر ممکن باشد. در طول بارداری، به خصوص در سه ماهه اول ، بدن شما فوق العاده سخت کار می کند. شما در حال ساخت جفت می باشید که سیستم پشتیبانی از حیات کودک است. سطوح هورمون و سوخت و ساز به سرعت در حال تغییر می باشند در حالی که قند خون و فشار خون شما تمایل به کاهش دارد. تمامی این موارد به احساس خستگی در دوران بارداری کمک می کند.

چه هنگامی خستگی در دوران بارداری نشانه چیز دیگری است؟

خستگی در دوران بارداری می تواند در شما احساس بی انرژی بودن ایجاد کند. اما گاهی اوقات، خستگی و داشتن مشکلات خواب می تواند علائم افسردگی باشد. اگر شما احساس ناامیدی می کنید و علاقه خود به چیزهایی که قبلا از آن ها لذت می بردید را از دست داده اید، با پزشک خانوادگی خود و یا ماما در این مورد صحبت کنید. خستگی و سطح کم انرژی هم چنین می تواند گاهی اوقات نشانه ای از کم خونی باشد، که در دوران بارداری غیر معمول نیست. ماما خون شما را در معاینات پیش از بارداری و بعد از آن در دوران بارداری به عنوان بخشی از آزمایش خون معمول، چک می کند.

خستگی در دوران بارداری چه مدت طول خواهد کشید؟

این موضوع برای هر فرد بارداری متفاوت است. اما شما به احتمال زیاد خستگی را در سه ماه اول و سه ماهه سوم تجربه خواهید کرد. بنابراین ممکن است شما حتی قبل از این که به دیگران بگویید که باردار هستید در حال تقلا با خستگی باشید. در سه ماهه اول ، خستگی اغلب یکی از نشانه های بیماری بارداری، همراه با تهوع، از دست دادن اشتها و گاهی استفراغ می باشد. اگر نشانه های شما باعث اختلال در خواب شده شما حتی احساس خستگی و تحریک پذیری بیشتری می کنید. سعی کنید تا آنجا که می توانید استراحت کنید. زیرا خستگی تهوع و استفراغ را بسیار بدتر می کند. ممکن است بیماری دوران بارداری در حدود هفته ۱۴ تا هفته ۱۶ بارداری کمتر شود اما سطوح مختلفی از تهوع می تواند در برخی از زنان تا ۲۰ هفتگی و یا حتی بیشتر به طول انجامد. شما احتمالا مجددا در حدود هفته ۲۸ دچار خستگی در دوران بارداری می شوید. در این زمان، شکم شما بزرگ تر شده و ممکن است راحت گرفتن در رختخواب و خواب خوب شبانه دشوارتر گردد. وزن اضافی که شما حمل می کنید نیز ممکن است سبب احساس خستگی شما در طول روز گردد. با این حال، این موضوع برای همگی  زنان یکسان نیست. شما ممکن است در تمام طول دوران بارداری خود احساس خستگی کنید، و یا ممکن است مثل سابق فعال باشید.

خستگی در دوران بارداری
خستگی در دوران بارداری

برای مقابله با خستگی در دوران بارداری چه می توانم انجام دهم؟

به سیگنال های بدن خود گوش دهید. سعی کنید بیشتر چرت بزنید و یا در اوایل شب بخوابید. در اوایل حاملگی شما نیاز بیشتری به خواب دارید. بنابراین استراحت کنید و هر زمان که  می توانید خواب کافی داشته باشید. در در محل کار، حتی یک چرت ۱۵ دقیقه ای می تواند باعث ایجاد حس بهتری در شما گردد. بنابراین اگر شما به اندازه کافی خوش شانس هستید که دفتر کارتان در داشته باشد، آن را ببندید، سر خود را بر روی میز کار قرار دهید و استراحت کنید. و یا اگر هیچ جای دیگری برای خوابیدن شما وجود ندارد در ساعت ناهار در ماشین خود چرت بزنید. اگر شما در خانه هستید، زمان هایی را در طول روز به نشستن در حالتی که پاهای خود را بالا نگه داشته اید اختصاص دهید.

سعی کنید برنامه خود را تنظیم کنید. شما می توانید ساعت کاری خود را در محل کار کاهش دهید، و یا اگر این کار ممکن نیست، ساعت هایی را که کار می کنید تنظیم کنید. یا، اگر شما در حال حاضر یک مادر هستید، به خودتان استراحت دهید و فرزندان خود را نزد شخص دیگری بگذارید تا بتوانید به اندازه کافی بخوابید. از خانواده و دوستان خود درخواست حمایت کنید، و اگر پیشنهاد کمکی به شما می شود آن را بپذیرید.

سعی کنید مطمئن شوید که شما به خوبی غذا می خورید. یک رژیم غذایی سالم متشکل از کربوهیدرات سبوس دار، فراورده های لبنی، حبوبات، تخم مرغ ، ماهی و گوشت بدون چربی می تواند به شما برای بالا نگه داشتن سطح انرژیتان کمک کند. و روزانه حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات مصرف کنید. خوب غذا خوردن در حالی که شما احساس بیماری می کنید آسان نیست. اما سعی کنید وعده های غذایی خود را بیشتر کنید و در هر وعده کمتر غذا بخورید چرا که داشتن معده خالی باعث می شود که شما احساس تهوع و خستگی بیشتری کنید. سطح قند خون خود را با خوردن مقدار کمی از مواد غذایی خشک و شیرین، در طول روز یکنواخت نگه دارید. اگر نمی توانید وعده های غذایی اصلی را بخورید سعی کنید از تنقلات بارداری سالم استفاده کنید.

مقداری ورزش ملایم انجام دهید. حتی اگر آن آخرین چیزی است که شما حوصله انجام آن را دارید. رفتن برای پیاده روی یا شنا می تواند باعث شود شما احساس بهتری داشته باشید، و به شما در خوابیدن در شب کمک کند.

به زودی شما وارد سه ماه دوم بارداری خود خواهید شد. در این زمان ممکن است شما علاقه مند به دیدن یک فیلم و یا رفتن به تعطیلات آخر هفته باشید. این کار را قبل از این که نوزاد شما به دنیا بیاید و شب های بی خوابی دوباره شروع شود، انجام دهید. مطمئن باشید که احساس خستگی به شما و یا کودک تان آسیبی نمی رساند. اما سعی کنید تا جایی که می توانید و در هر زمان که می توانید استراحت کنید.